۰ نفر

سی‌ان‌بی‌سی بررسی کرد؛

چگونه دومین سقوط بزرگ بانکی در تاریخ آمریکا تنها در ۴۸ ساعت اتفاق افتاد؟! / برداشت حیرت انگیز ۴۲ میلیارد دلار از سپرده­ ها!

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۸
کد خبر: 705959
چگونه دومین سقوط بزرگ بانکی در تاریخ آمریکا تنها در ۴۸ ساعت اتفاق افتاد؟! / برداشت حیرت انگیز ۴۲ میلیارد دلار از سپرده­ ها!

مارپیچ نزولی این بانک اواخر روز چهارشنبه آغاز شد؛ زمانی که سرمایه گذاران را با خبرهایی مبنی بر نیاز به جمع آوری ۲.۲۵ میلیارد دلار برای تقویت ترازنامه خود غافلگیر کرد و همینطور رایان فالوی، سرمایه‌گذار فین‌تک Restive Ventures، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «این یک هجوم بانکی هیستریک بود که توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر هدایت می‌شد». به طور کلی، مشتریان تا پایان روز پنج‌شنبه مبلغ حیرت‌انگیز ۴۲ میلیارد دلار سپرده را برداشت کردند. در حال حاضر، همه کسانی که پول­هایشان در بانک سیلیکون ولی باقی مانده، با یک جدول زمانی نامشخص برای بازیابی و دریافت پول خود روبرو هستند، چون طبق گفته رگولاتور مالی کالیفرنیا، بانک در حال حاضر ورشکسته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روز چهارشنبه، بانک سیلیکون ولی که موسسه‌ای با سرمایه خوب بود به دنبال تامین مالی بود. در عرض ۴۸ ساعت، وحشت ناشی از جامعه سرمایه گذاری خطر پذیر که بانک سیلیکون ولی به آن­ها خدمت کرده و آنها را پرورش داده بود، به دوره ۴۰ ساله بانک پایان داد.

 رگولاتورها روز جمعه بانک سیلیکون ولی را بستند و سپرده­ها را در «بزرگترین ورشکستگی بانکی ایالات متحده از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ و دومین ورشکستگی بزرگ تاکنون» مصادره کردند. مارپیچ نزولی این شرکت اواخر روز چهارشنبه آغاز شد، زمانی که سرمایه گذاران را با خبرهایی مبنی بر نیاز­ به جمع آوری ۲.۲۵ میلیارد دلار برای تقویت ترازنامه خود غافلگیر کرد. آنچه در ادامه اتفاق افتاد، سقوط سریع یک بانک بسیار شناخته‌شده بود که در کنار مشتریان فناوری خود رشد کرده بود.

حتی در حال حاضر، زمانی که آشفتگی اوضاع در دومین ورشکستگی بانکی که در این هفته اعلام شد آغاز شده است، اعضای جامعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر از نقشی که سایر سرمایه گذاران در مرگ بانک سیلیکون ولی  ایفا کردند ابراز تاسف می­کنند.

رایان فالوی، سرمایه گذار فین تک در Restive Ventures، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: « این یک هجوم بانکی هیستریک بود که توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایجاد شد». «این یکی از آخرین موارد این صنعت است که انتحاری عمل کرده است.»

این قسمت جدیدترین پیامد اقدامات فدرال رزرو برای مهار تورم با تهاجمی ترین کمپین افزایش نرخ بهره در چهار دهه اخیر است. این پیامد­ها می­تواند گسترده باشد، با نگرانی از اینکه استارت آپ­ها ممکن است نتوانند در روز­های آینده حقوق کارمندان را پرداخت کنند، سرمایه گذاران خطر‌پذیر ممکن است برای جمع آوری منابع مالی به تقلا بیفتند و بخش آسیب دیده ممکن است با وضعیت بدتری مواجه شود.

ریشه‌های فروپاشی بانک سیلیکون ولی از جابجایی های ناشی از نرخ های بالاتر ناشی می شود. از آنجایی که مشتریان استارت‌آپی، سپرده‌های خود را بیرون می‌کشیدند تا شرکت‌های خود را در یک محیط مایوس کننده برای IPOها و جمع‌آوری سرمایه خصوصی حفظ کنند، بانک سیلیکون ولی با کمبود سرمایه مواجه شد. این بانک اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که مجبور شده بود تمام اوراق قرضه قابل فروش خود را با ضرر ۱.۸ میلیارد دلاری بفروشد.

به گفته افراد مطلع، نیاز ناگهانی به سرمایه تازه، که «پس از سقوط بانک سیلورگیت متمرکز بر رمزارز ایجاد شد»، موج دیگری از برداشت‌های سپرده را در روز پنجشنبه به راه انداخت، زیرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر به شرکت‌های پرتفوی خود دستور دادند وجوه خود را جابجا کنند. نگرانی این است که هجوم بانکی ناشی از بانک سیلیکون ولی می‌تواند تهدیدی برای استارت‌آپ‌هایی باشد که نمی‌توانند از سپرده‌های خود استفاده کنند.

مشتریان بانک سیلیکون ولی گفتند، گرگ بکر، مدیر عامل شرکت، وقتی از آنها در تماسی که بعد از ظهر پنجشنبه برقرار شد خواست که «آرام باشند» اعتماد به نفس را به مشتریان القا نکرد. سقوط سهام بی وقفه ادامه یافت و در پایان معاملات عادی به ۶۰ درصد رسید. یکی از این افراد گفت: نکته مهم این است که بکر نمی توانست به شنوندگان اطمینان دهد که افزایش سرمایه آخرین مورد بانک خواهد بود.

ضربت مهلک

به طور کلی، طبق یک پرونده نظارتی کالیفرنیا، مشتریان تا پایان روز پنج‌شنبه مبلغ حیرت‌انگیز ۴۲ میلیارد دلار سپرده را برداشت کردند.

بر اساس گفته رگولاتور در پایان کار در آن روز، بانک سیلیکون ولی دارای مانده نقدی منفی ۹۵۸ میلیون دلاری بود و نتوانست وثیقه کافی از منابع دیگر را به دست آورد.

فالوی، کارمند سابق بانک سیلیکون ولی که در سال ۲۰۱۸ صندوق خود را راه‌اندازی کرد، ماهیت بسیار بهم پیوسته جامعه سرمایه‌گذاران فناوری را به عنوان دلیل اصلی سقوط ناگهانی بانک اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برجسته از جمله Union Square Ventures و Coatue Management ایمیل‌هایی را به کل فهرست استارت‌آپ‌های خود در روزهای اخیر ارسال کردند و به آن‌ها دستور دادند که سرمایه‌های خود را از بانک سیلیکون ولی خارج کنند. او خاطرنشان کرد که رسانه های اجتماعی فقط وحشت و هراس را تشدید کردند.

فالوی می‌گوید:  وقتی تو می­گویی «هی، سپرده‌هایت را بیرون بیاور، این پروژه شکست می‌خورد»، این مانند رعب و وحشت ایجاد کردن آتش در یک تئاتر شلوغ است. «این یک پیشگویی خود محقق‌شونده است.»

یکی دیگر از سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز، اسپنسر گرین، نیز از سرمایه‌گذارانی انتقاد کرد که در مورد موقعیت بانک سیلیکون ولی «در حقایق اشتباه می‌کردند».

گرین گفت: «به نظر من هیچ مشکل نقدینگی وجود نداشت تا زمانی که چند سرمایه‌گذار خطرپذیر آن را فراخواندند.» «آنها غیرمسئول بودند و سپس این امر به خودمحقق‌شونده تبدیل شد.»

«کسب و کار طبق معمول»

عصر پنجشنبه، برخی از مشتریان بانک سیلیکون ولی ایمیل‌هایی دریافت کردند که به آنها اطمینان می‌داد که در بانک "کسب و کار طبق معمول" است.

طبق رونوشتی از پیامی که سی‌ان‌بی‌سی به دست آورده، یکی از بانکداران بانک سیلیکون ولی به مشتری نوشت: «مطمئنم که امروز در بازارها سر و صدایی در مورد بانک سیلیکون ولی شنیده‌اید»، «بنابراین می‌خواستم برای ارائه برخی توضیحات دست به کار شوم.»

بانکدار نوشت: « فعالیت بانک سیلیکون ولی در حال عادی است.» «قابل درک است که ممکن است سوالاتی وجود داشته باشد و من می‌خواهم در صورت داشتن هر گونه نگرانی، خودم را در دسترس قرار دهم.»

دیوید فابر از CNBC گزارش داد تا روز جمعه، با ادامه سقوط سهام بانک سیلیکون ولی، بانک از تلاش برای فروش سهام خودداری کرد. او گزارش داد که در عوض، به دنبال خریدار بود. فابر گفت، اما خروج سپرده ها روند فروش را سخت تر کرد و این تلاش نیز شکست خورد.

فالوی که کار خود را در ولز فارگو آغاز کرد و با بانکی که در طول بحران مالی توقیف شده بود مشورت کرد، گفت که تجزیه و تحلیل او از به روز رسانی اواسط سه ماهه بانک سیلیکون ولی از چهارشنبه اطمینان داد. او گفت که این بانک به خوبی سرمایه گذاری شده است و می تواند تمام تعهدات خود به سپرده گذاران را ایفا کند. او حتی به شرکت‌های پرتفوی خود توصیه کرد که وجوه خود را در بانک سیلیکون ولی نگه دارند زیرا شایعات در حال چرخش بودند.

اکنون، به لطف هجوم بانکی که به توقیف بانک سیلیکون ولی ختم شد، افرادی که در بانک سیلیکون ولی باقی ماندند با یک جدول زمانی نامشخص برای بازیابی پول خود مواجه می شوند. در حالی که انتظار می‌رود سپرده‌های بیمه‌شده از روز دوشنبه در دسترس باشند، سهم عمده از سپرده‌های نگهداری شده توسط بانک سیلیکون ولی بیمه نشده بود و مشخص نیست چه زمانی آزاد می‌شوند.

رگولاتور مالی کالیفرنیا اعلام کرد: «خروج سریع سپرده باعث شده است که بانک قادر به پرداخت تعهدات خود در سررسید آنها نباشد. بانک در حال حاضر ورشکسته است.»