۰ نفر

رییس کل جدید بانک مرکزی کیست؟

۸ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 691680
رییس کل جدید بانک مرکزی کیست؟

با انتصاب جدید ریاست بانک مرکزی این سوال مطرح می شود که چرا دولت محمدرضا فرزین را برای ریاست بانک مرکزی در این مقطع حساس زمانی انتخاب کرده است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، در کارنامه علمی فرزین که دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه دانشیاری است، مقالات و سوابق پر شماری به چشم می‌خورد.

اما به نظر می‌رسد آنچه دولت را برای انتخاب او در این مقطع مجاب کرده است، مسئولیت‌های متعدد وی در حوزه پولی و بانکی است.

فرزین از سال گذشته مدیرعامل بانک ملی است و پیش از آن نیز از سال ۱۳۹۲ رییس هیات مدیره بانک کارآفرین و در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مدیرعامل آن بانک بوده است.

عضو حقیقی شورای پول و اعتبار به‌عنوان نماینده رییس‌جمهور، عضو هیات مدیره بانک کشاورزی، دبیر کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیر کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از دیگر سوابق فرزین در حوزه پولی و بانکی در سال‌های گذشته است.

ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی، معاونت اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت دهم به‌عنوان یک پروژه بزرگ و ملی نیز مسئولیت‌های دیگر فرزین بوده است.

اکنون که دوران صالح‌آبادی که به جای سیاست‌گذاری صحیح برای بازار ارز با سیاست‌های رانتی نظیر تداوم ارز نیمایی، ارز مسافرتی و اظهارات عجیبی نظیر به رسمیت نشناختن نرخ بازار ارز، سعی در فرافکنی و فرار از مسئولیت داشت، به پایان رسیده است.

فرزین نیز وظیفه دشواری برای تکرار تجربه درخشان خود در هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ در دوره جدید مسئولیت دارد و باید در اولین اقدام با مهار دلار، ثبات را به اقتصاد کلان کشور برگردانده و در قدم بعدی با شروع اصلاحات در نظام بانکی و کنترل متغیرهای پولی، تورم افسارگسیخته دوران صالح‌آبادی را مهار کند.