۰ نفر

حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 672919
حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

تصور کنید که شغل خود را از دست داده و دیگر درآمدی دریافت نمی‌کنید؛ این شرایط می‌تواند برای هر کارمند یا کارگری در طول سال پیش بیاید. اما نگران نباشید! چرا که طبق قانون،‌ به افرادی که بدون میل و اراده خود بیکار می‌شوند، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد. اکنون شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

در این مقاله کوتاه قصد داریم میزان افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرده و شرایط دریافت آن را بیان کنیم. اگر این‌روزها دغدغه از دست دادن کارتان را دارید، مطالعه این مطلب کاربردی و مهم را از دست ندهید!

حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟‌ مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

افرادی که به‌طور ناخواسته و بدون اراده خود از کار بی‌کار می‌شوند، چنانچه مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند، تا مدتی از حقوق بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد. در‌واقع فرد بی‌کار شده می‌تواند تا ۳۰ روز بعد از بیکاری خود، برای دریافت این پوشش‌ بیمه تأمین اجتماعی درخواست دهد. کفِ میزان حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱، حداقل حقوق وزارت کار (۴۳.۱۹۰.۷۵۰ ریال) است.

بر‌اساس قانون جدید بیمه بیکاری، مبلغی که در سال ۱۴۰۱ به فرد بیمه‌شده پرداخت می‌شود، معادل ۵۵‌درصد حقوق پایه او خواهد بود. البته به‌ازای هر یک نفر که تحت سرپرستی بیمه‌شده باشد، ۱۰‌درصد به این مبلغ اضافه می‌شود. همچنین،‌ مبلغ بیمه بیکاری نباید از ۸۰‌درصد حقوق متقاضی بیشتر باشد. معمولاً شرکت‌ها و همچنین سازمان تأمین اجتماعی، میزان حقوق هر فرد را با استفاده از نرم‌افزارهای مالی پیشرفته محاسبه می‌کنند تا حق فردی پایمال نشود. معمولاً قیمت نرم افزار حسابداری بسیار بالا نیست،‌ اما دقت و صحت انجام امور مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان را دو‌چندان می‌کند.

حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

جدول حقوق بیمه بیکاری؛ پرداخت مبلغ بیمه با‌توجه‌به سابقه و وضعیت تأهل

اکنون که از میزان حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ مطلع شدیم،‌ وقت آن است که جدول مدت پرداخت این بیمه را بررسی کنیم. این جدول به‌صورت زیر است:

مدت پرداخت بیمه بیکاری

سابقه پرداخت حق بیمه

بیمه‌شدگان مجرد

بیمه‌شدگان متأهل

از ۶ تا ۲۴ ماه

۶ ماه

۱۲ ماه

از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه

۱۲ ماه

۱۸ ماه

از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه

۱۸ ماه

۲۶ ماه

از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه

۲۶ ماه

۳۶ ماه

۲۴۱ ماه به بالا

۳۶ ماه

۵۰ ماه

 

 با‌توجه‌به جدول بالا، مدت پرداخت بیمه بیکاری بر‌اساس سابقه پرداخت حق بیمه به متقاضی و وضعیت تأهل وی مشخص می‌شود. هر‌چه‌قدر سابقه بیمه‌شده بیشتر باشد، مدت پرداخت بیمه بیکاری نیز بیشتر خواهد بود. البته نوع شغل در مدت پرداخت و تاریخ واریز حقوق بیکاری تأثیری ندارد؛ در‌واقع فرقی نمی‌کند که توسط یک سیستم انبارداری امور حسابداری یک انبار را انجام دهید یا یک کارگر ساختمانی باشید؛ در‌هر‌صورت مبلغ بیمه بیکاری طبق جدول بالا پرداخت خواهد شد.

چه افرادی مشمول بیمه بیکاری هستند؟‌ بررسی قانون جدید بیمه بیکاری

بر‌اساس قانون، سالانه افزایش حقوق بیمه بیکاری اعمال می‌شود. همچنین، ممکن است هر سال شرایط استفاده از این پوشش بیمه نیز تغییر کند. در‌حال‌حاضر، شرایط استفاده از حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • فرد متقاضی دریافت حق بیمه، باید مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشد.
  • شخص بدون کار باید بدون میل و اراده شخصی خود از کار بی‌کار شده باشد.
  • فرد بی‌کار باید آماده به کار باشد.
  •  بیکاری باید حداکثر تا ۳۰ روز پس از اخراج یا تعدیل فرد به اداره کار گزارش شود.
  •  فرد متقاضی باید پیش از بیکاری، حداقل ۶ ماه سابقه بیمه داشته باشد.
  • فرد باید تابعیت ایران را داشته باشد.

البته افرادی که به‌دلیل حوادث غیر‌مترقبه مانند جنگ، سیل، آتش‌سوزی،‌ زلزله و سایر حوادث بی‌کار شوند، به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه نیازی نخواهند داشت. به‌هر‌حال، قوانین حقوق و دستمزد به‌طور سالانه دست‌خوش تغییر می‌شوند و شما باید هر سال این مقررات را مطالعه کنید.

حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

دریافت و استعلام حقوق بیمه بیکاری با معرفی‌نامه کارفرما

برای دریافت حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ باید از کارفرمای خود یک معرفی‌نامه دریافت کنید که علت بی‌کار شدن را بیان کند. توجه داشته باشید که تاریخ این نامه باید یک روز بعد از آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. البته کارگرانی که به‌صورت دائمی در محل کارشان کار می‌کنند، پس از بی‌کاری نیازی به دریافت معرفی‌نامه از کارفرما ندارند.

معمولاً کارفرمایان و مدیران کسب‌و‌کارهای مختلف، حقوق و دستمزد کارکنان خود را با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری محاسبه و به‌موقع پرداخت می‌کنند. در گذشته این کار با محاسبات طولانی و وقت‌گیر توسط حسابداران شرکت‌ها انجام می‌شد.

محاسبه و پرداخت حقوق‌و‌دستمزد کارکنان با نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله از سیر تا پیاز حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ را بررسی کردیم و متوجه شدیم که حقوق بیمه بیکاری چقدر است. اگر مدیر حسابداری یا کارفرمای یک بنگاه اقتصادی هستید، با خرید نرم‌افزارهای فروشگاهی و شرکتی سپیدار سیستم، می‌توانید امور مالی و محاسبه حقوق کارکنان خود را  به‌طور هوشمندانه مدیریت کنید.

شرکت سپیدار سیستم با بیش از ۱۵ سال سابقه تولید نرم‌افزارهای مالی، در تلاش است تا سهمی در موفقیت و توسعه کسب‌و‌کارهای کشور داشته باشد. با مدیریت امور مالی کسب‌و‌کار توسط نرم‌افزارهای سپیدار، می‌توان از تعدیل نیروها در شرایط اقتصادی دشوار جلوگیری کرد. برای کسب اطلاعات درباره نرم‌افزارهای سپیدار سیستم، همین حالا وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem.com شوید. همچنین، برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.