۰ نفر

بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار؛

شرایط وام فرزندآوری چگونه است؟

۱۱ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۱۰
کد خبر: 664944
شرایط وام فرزندآوری چگونه است؟

اگر شما هم فرزند متولد سال ۱۴۰۰ یا بعد از آن دارید و متقاضی دریافت وام هستید ادامه مطلب را بخوانید.

اقتصاد آنلاین - نازنین خزعلی؛ دولت برای تشویق خانواده ها به فرزند آوری و افزایش نرخ رشد جمعیت تسهیلاتی را در نظر گرفته است. مبلغ این تسهیلات، به ترتیب برای فرزندان اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم یا بیشتر، ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است. اما دریافت این تسهیلات هم مثل تمام وام‌های قرض الحسنه نیاز به شرایط خاص خود را دارد. بنابراین افراد متقاضی این وام در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند برای دریافت آن اقدام کنند. این تسهیلات به پدر خانواده که دارای فرزندی متولد ۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد در داخل ایران است تعلق می گیرد و نکته قابل توجه در این زمینه این است که نرخ زادگاه شهرستان پدر یا فرزند نباید بیشتر از ۲.۵ باشد و چنانچه مرکز آمار نرخ ۲.۵ و یا بیشتر را اعلام کند تسهیلات این وام به فرد تعلق نمی گیرد.

این تسهیلات قرض الحسنه تنها یک بار به ازای هر فرزند به پدرخانواده تعلق می گیرد اما چنانچه در زمان بازپرداخت وام فرزندآوری، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات وام قرض الحسنه، طبق ضوابط دستورالعمل، به کودک بعدی نیز، تعلق می گیرد. همچنین، در رابطه با نحوه محاسبه مبلغ وام فرزندان دو قلو، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق خواهد گرفت و مقدار ان به ترتیب تولد، لحاظ می گردد.

توجه شود که کارمزد وام فرزند آوری، بر حسب مصوبات شورای پول و اعتبار، حداکثر ۴ درصد، به صورت سالانه می باشد. از جمله مزایای این تسهیلات دولتی این است که:

۱- وام فرزند آوری، نیاز به سپرده گذاری نخواهد داشت.

۲- آغاز بازپرداخت تسهیلات وام قرض الحسنه فرزند، پس از ۶ ماه از دریافت این وام می باشد.

۳- بر اساس اعلام بانک مرکزی، شرط دارا بودن کارت پایان خدمت، برای دریافت وام فرزندآوری، حذف شده است و لذا، متقاضیان، بدون ارائه این کارت نیز می توانند برای دریافت وام اقدام نمایند.

۴- پدر خانواده فرصت ۲ ساله بعد از تولد نوزاد خود برای ثبت نام در سامانه و دریافت وام دارد.

متقاضیان باید ثبت نام خود را در سامانه بانک مرکزی به آدرس http://ve.cbi.ir انجام دهند و وقتی ثبت نام کردند، بانک و شعبه شان را انتخاب می‌کنند و به صورت فوری یک کد رهگیری را از طریق پیامک از بانک مرکزی دریافت می‌کنند. از روزی که تعیین شعبه شان تأیید شد از طریق بانک ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کنند و در شعبه پذیرش شوند، از آن تاریخ ۴۵ روز فرصت دارند که مدارکشان را تکمیل  کنند