۰ نفر

صالح آبادی:

یک نفر برای تطابق با بانکداری اسلامی در هر بانک است نه در هر شعبه، لزومی هم‌ندارد روحانی باشد

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۲۷
کد خبر: 664215
یک نفر برای تطابق با بانکداری اسلامی در هر بانک است نه در هر شعبه، لزومی هم‌ندارد روحانی باشد

رییس کل بانک مرکزی از مطالبه رییس جمهور از بانک مرکزی برای اجرای بانکداری اسلامی و رفع شبهات مردم در خصوص نظام بانکی خبر داد و گفت: اگر قانونی یا موضوعی خلاف شرع باشد نباید انجام شود به ویژه ربا.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علی صالح آبادی در سی‌ودومین همایش بانکداری اسلامی، اظهارداشت: کمیته فقهی بورس از سال ۸۶ شروع به کار کرد و تا الان ۱۵ سال از فعالیت این کمیته می گذرد؛ اعضای کمیته کمک به توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه کردند؛ اگر این کمیته نبود، بورس ما چنین رشدی را نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم، شورای فقهی در بانک مرکزی دیده شد، تصریح کرد: این شورا با الهام از کمیته فقهی بورس ایجاد شد؛ از سال ۹۷ کار خود را آغاز کرد و بنده از ابتدا عضو این شورا بودم؛ نگاه شورا کمک به بانک مرکزی و نظام بانکی بوده است. شبهات فعالان بازار پول توسط این شورا برطرف می شود ضمن اینکه نگاه شورای فقهی کمک به بانک مرکزی بوده است؛ ریپو و امحال و ... محصول این شورا بوده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: این ساختار میتواند کمک‌کننده بانک مرکزی در جهت رفع دغدغه های مردم و مراجع در مورد نظام بانکی باشد؛ تلاش های زیادی در جهت انجام عملیات بانکی در راستای بانکداری بدون ربا انجام شده است.

صالح آبادی ادامه داد: واقعیت این است زمانی که با اعضای شورای فقهی خدمت مراجع عظام رسیدیم، شبهاتی داشتند به ویژه درباره سود جریمه دیرکرد یا جریمه ای که از جریمه دیرکرد گرفته می شود؛ باید این موضوعات به صورت سیستمی در نظام بانکی حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تإکید براینکه اگر قانونی یا موضوعی خلاف شرع باشد نباید انجام شود به ویژه ربا؛گفت: قرآن مجازات سنگینی برای ربا در نظر گرفته است؛ فکر نمیکنم کسی در کشور باشد که علاقه‌مند به دریافت ربا در سیستم بانکی باشد؛ این‌موضوع باید در نظارت های سیستمی شبکه بانکی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه باید مصوبات شورای فقهی در شبکه بانکی کشور رعایت شود؛ تصریح کرد: در کمیته تطبیق بانکها یک نفر عضو کمیته است که منتخب هیات مدیره بانک می باشد و باید گواهینامه بانکداری اسلامی را دریافت کند هر فردی در هر رشته ای می تواند در این ازمون ها شرکت کند و در صورت تایید صلاحیت می تواند عضو کمیته تطبیق بانکها شود.

صالح آبادی گفت: وظیفه این افراد کمک به بانک ها برای تطابق بیشتر با بانکداری اسلامی است؛ در هر بانک یک نفر است نه در هر شعبه، لزومی هم‌ندارد روحانی باشد؛ می تواند عضو کمیته شود و به بانک در جهت تطابق با بانکداری اسلامی کمک کند.

وی از مطالبه رییس جمهور از بانک مرکزی برای اجرای بانکداری اسلامی و رفع شبهات مردم در خصوص نظام بانکی خبر داد و افزود: شورای فقهی یک‌طرفه عمل نمیکند و حتما نظرات بانک‌ها را دریافت می کند؛ عزیزان به ما راهکار ارائه دهند و ما استقبال می کنیم.

رییس کل بانک مرکزی از تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی در این بانک خبر داد و تصریح کرد: این سند در حال تهیه است؛ این سند نقشه راه بانکداری اسلامی در کشور خواهد بود؛ قبل از اینکه نهایی شود حتما نظرخواهی میکنیم تا نقشه راهی تدوین‌شود در جهت حرکت نظام بانکداری در مسیر بانکداری اسلامی. حتما ملاحظات اجرایی در نظام بانکی مد نظر قرار دارد و با هم‌فکری نظام بانکی اشکالات را برطرف خواهیم کرد.