۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی؛

دسترسی آنلاین قضات به سامانه بررسی اعتبار چک

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۱۹
کد خبر: 662534
دسترسی آنلاین قضات به سامانه بررسی اعتبار چک

رییس کل بانک مرکزی گفت: با محچک، پرونده‌های قضایی مربوط به چک بیش‌از پیش کمتر خواهد شد و قاضی می‌تواند به صورت آنلاین به سامانه دسترسی داشته باشد و امیدواری وجود دارد که مردم با اعتماد بیشتری که به چک پیدا می‌کنند کمتر به منابع نقدی نیاز پیدا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی صالح آبادی؛رییس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه محچک با بیان اینکه به موجب سامانه محچک امکان مسدودسازی مبلغ کسری چک در سایر حساب‌ها فراهم شده، گفت: محچک بعداز سامانه صیاد، اعتبار را به چک برگردانده؛ این در حالی است که چک یکی از مهمترین ابزارهای پرداخت در شبکه بانکی است و حتما باید معتبر باشد.

وی افزود: اگر مردم در معاملات اعتماد نکنند، مجبورند نقدی کار کنند و معاملات اعتباری کمرنگ می‌شود؛ به همین دلیل، حلقه تکمیلی اعتباربخشی به چک با اجرای محچک تکمیل شد که معاملات اعتباری را در تعاملات تجاری پررنگ خواهد کرد.

صالح آبادی گفت: با محچک پرونده‌های قضایی مربوط به چک بیش‌از پیش کمتر خواهد شد و قاضی می‌تواند به صورت آنلاین به سامانه دسترسی داشته باشد و امیدواری وجود دارد که مردم با اعتماد بیشتری که به چک پیدا می‌کنند کمتر به منابع نقدی نیاز پیدا خواهند کرد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اوراق گام هم در فضای تولیدی و صنعتی کشور نقش معاملات اعتباری را بازی می‌کند که می‌تواند نیاز به منابع نقدی را کم کرده و از فشار به منابع بانکی جلوگیری کند.

صالح آبادی گفت: با تسهیل دستورالعمل اوراق گام در شورای پول و اعتبار به محض صدور اوراق در بازار سرمایه قابل معامله است؛ با این اتفاق در یک‌ماه اخیر ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق گام صادر شد که نسبت به ماه‌های گذشته سرعت آن بسیار قابل توجه است.

وی افزود: ابزارهای نوین فناوری ضمن اعتبار بخشی به معاملات پولی و بانکی تعداد پرونده‌های قضایی را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این در حالی است امروز می‌توانیم بگوییم اجرای کامل قانون جدید چک انجام شده است.