۰ نفر

ضرورت توجه به نئوبانک ایران زمین در عصر امروز

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۵
کد خبر: 660780
ضرورت توجه به نئوبانک ایران زمین در عصر امروز

پس از فراگیر شدن بانکداری الکترونیک و رفتن نظام بانکی به سوی آن، حال چندسالی است که صحبت از حوزه جدیدی تحت عنوان نئوبانک می شود. اما این بانک چه تفاوت یبا بانکداری سنتی و یا الکترونیک دارد و مزایای آن چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ طی سال های گذشته تمامی اموری که انسان با آن سروکار دارد به سمت الکترونیکی شدن رفته اند و نظام بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. 

ترویج خدمات غیرحضوری کاهش مراجعه مشتریان به شعب از اولین اقداماتی بود که بانک ها در راستای الکترونیکی شدن خدمات خود انجام دادند و و پس از شیوع کرونا و الزام غیرحضوری شدن بسیاری از خدمات، بانک ها بیش از پیش به سراغ بانکداری الکترونیک رفتند. 

حالا پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا  بسیاری از مردم دیگر زمانی که در صف های طولانی بانک ها منتظر می ماندند را به یاد نمی آورند چون با استفاده از گوشی موبایل خود می توانند از افتتاح حساب گرفته تا دریافت تسهیلات را به طور غیرحضوری انجام دهند. 

با این حال این روزها در ادبیات بانکداری ایران از واژه جدیدتری به گوش می خورد که تا پیش از این چندان آشنایی با آن وجود نداشت؛ نئوبانک.

نئوبانک، شیوه جدیدی از بانکداری الکترونیک است که شاید چندان برای همه آشنا نباشد. با وجود اینکه بانکداری الکترونیک بسیاری از کارها را برای مشتریان بانک ها آسان کرده بود و میزان نیاز بانک ها به مراجعه حضوری افراد کمتر شده بود اما هنوز هم برای دریافت برخی خدمات مشتریان باید به بانک می رفتند.

به همین دلیل این ایده ایجاد شد که شکلی از بانک به وجود آید که به صورت کاملا غیرحضوری به ارائه خدمات بپردازد. نئوبانک یا همان بانک جدید، پدیده جدیدی در نظام بانکی بود که این مشکلات را برطرف می کرد و هیچ گونه وابستگی به شعب فیزیکی بانک نداشت و به طور کاملا مستقل کار به ادامه خدمات می پرداخت. 

بنابراین تا اینجا تفاوت میان نئوبانک و خدمات آنلاین بانک ها تا حدودی مشخص شد اما سایر مزیت های نئوبانک نسبت به بانکداری الکترونیک چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد، صرفه جویی در زمان با توجه به اینکه در این نوع از بانکداری هیچگونه نیازی به حضور در شعب فیزیکی نیست و اصلا شعبه فیزیکی وجود ندارد یکی از مزایای آن است. 

علاوه بر آن، هزینه ها هم در این سبک بانکداری بسیار پایین است در نتیجه کارمزد کمتری دریافت می شود و از طرف دیگر مزایای بیشتری نیز در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. 

همچنین از آنجایی که تنها راه ارتباطی مشتریان با بانک از طریق برنامه های طراحی شده است، تیم یک نئوبانک تمام تلاش خود را می ‎کند تا آسان ترین رابطه کاربری را برای مشتریان فراهم سازد. 

در سایر کشورهای جهان، خصوصا پس از بحران کرونا اقبال مردم نسبت به نئوبانک ها بسیار افزایش یافته است. در مجموع دو نوع نئوبانک وجود دارد؛ یکی نئوبانک کامل و دیگری نئوبانک غیر مستقل. نئوبانک کامل می تواند بدون نیاز به هرگونه وابستگی به بانک فیزیکی کار خود را انجام داده و به ارائه خدمات بپردازد. اما نئوبانک غیرمستقل این امکان را ندارد و و حتما باید با تکیه بر یک بانک دیگر فعالیت کند. 

در ایران نیز با توجه به شرایط امکان اعطای مجوز به نئوبانک کامل وجود ندارد و دو نمونه نئوبانکی که در ایران مشغول به کار هستند؛ نئوبانک غیرمستقل محسوب می شوند. 

یکی از این نئوبانک های ایرانی، نئوبانک فردا است که توسط بانک ایران زمین طراحی و راه‌اندازی شده است. اگر بخواهیم به سرویس های بانکی در این اپلیکیشن اشاره کنیم،می توان به ۱۲ خدمت از جمله کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض، افتتاح حساب آنلاین و… به اضافه امکان خرید اینترنت های‌وب به صورت مستقیم از طریق این نئوبانک اشاره کرد و گفته شده این سرویس‌ها تا ۱۰۰ مورد افزایش خواهند یافت.

در پایان باید اشاره کرده که این حوزه می تواند بستر بسیار مناسبی برای نظام بانکی ایران و ورود به حوزه ارائه خدمات غیرحضوری به طور کامل باشد و همچنین این امکان وجود دارد که خدمات متنوعی هم در آن ارائه شود که نباید از آن غافل شد.