۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

اگر بیمه نشده‌اید، بخوانید/ ۳ ماه بیمه رایگان برای اشخاص فاقد بیمه از دهک های بالا

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
کد خبر: 653989
اگر بیمه نشده‌اید، بخوانید/ ۳ ماه بیمه رایگان برای اشخاص فاقد بیمه از دهک های بالا

بنابر اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، برای استقرار بیشتر بیمه سلامت همگانی افراد فاقد بیمه از دهک‌های بالا که بیش از یک میلیون نفر هستند، به مدت ۳ ماه بیمه رایگان می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه افرادی که خودشان برای ارزیابی وُسع اقدام نکردند از دهک‌های بالا هستند، گفت: این افراد سه ماهه بیمه شدند و سپس این افراد پس از ارزیابی وُسع حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند، هدف حمایت بیشتر از اصلاح تغییرات ارز دارو و حمایت از طرح دارویار است تا این افراد نیز از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

طرح دارویار چیست؟

۲۲ تیرماه، وزیر بهداشت از اجرای طرح دارویار به عنوان طرح ارتقا و کارایی بیشتر بیمه‌ها خبر داد و اعلام کرد که این طرح از بیمه همگانی شروع شده و مجلس شورای اسلامی اعتبار خوبی بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در نظر گرفته و بر اساس آن حدود ۶ میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شدند. همچنین مجلس شورای اسلامی ۵هزار میلیارد تومان نیز بابت حمایت از دارو و درمان بیماری‌های خاص در نظر گرفته است.

به گفته وزیر بهداشت، در قالب این طرح تعداد داروهای تحت پوشش بیمه، افزایش یافته است؛ به‌ نحوی ‌که ۱۰۰ قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار داده شد و به این ترتیب داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین و ... که قبلا بیمه نبودند، جزء بیمه قرار گرفتند. همچنین ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، بیمه می‌شوند

حال طبق اظهارات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در راستای استقرار بیمه سلامت همگانی، دستور‌العمل‌های جدیدی طراحی شده است. از جمله اینکه افرادی که فاقد بیمه هستند، به مدت سه ماه بیمه رایگان شوند تا ارزیابی وسع آن‌ها انجام شود و بتوانند برای پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

همچنین اشخاصی که بیمه بودند و تاریخ اعتبار آنها گذشته است، به مدت سه ماه بیمه شدند تا بتوانند پس از ارزیابی وسع، خود را یک ساله بیمه کنند.

۲۴ فروردین ماه سال جاری بود که محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان سلامت بیمه ایران اعلام کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به گفته وی، در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده که همه افراد جامعه که ایرانی هستند، تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند. (بنابر بند (د) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سه دهک پایین درآمدی به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند.)

افراد تحت پوشش بیمه رایگان می‌توانند از خدمات دولتی به طور کامل برخوردار شوند. برای استفاده از خدمات بخش خصوصی باید از نظام ارجاع استفاده شود. در حال حاضر، حدود ۵۰ درصد از بیمه‌شدگان بیمه رایگان از نظام ارجاع بهره‌مند می‌شوند؛ در بخش دولتی برای هزینه‌های بستری ۹۰درصد هزینه‌ها و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه‌ها را بیمه سلامت پوشش می‌دهد.