۰ نفر

سامان با ارزش‌ترین و منسجم‌ترین برند بانکی

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 646170
سامان با ارزش‌ترین و منسجم‌ترین برند بانکی

پیش از اینکه وارد بانک شوم، دختر جوانی به همراه پدرش از شعبه خارج شدند و درحال گفت و گو پیرامون افتتاح حساب در بانک سامان و انتقال موجودی به این حساب، از کنار من گذشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ترکیب دو نسل و گفت و گوی میان آنها که با پیش زمینه اعتماد به بانک سامان همراه بود، ناشی از یک فرایند بلند مدت اعتماد سازی از سوی یک برند معتبر بانکی است. اما چطور بانک سامان توانسته است حضور خود را در میان خانواده های ایرانی تثیبت کرده و گسترش دهد؟ بخشی از این پروسه ناشی از «ری برندینگ» است. برای آنکه بهتر با واژه «ری برندیگ» آشنا شویم، باید وارد یکی از شعبه های بانک سامان شویم. اگر از مشتریان این بانک باشید و به شعبات مختلف بانک سامان سر زده باشید، متوجه یک نکته مهم خواهید شد.

یک پارچه سازی معماری داخلی شعب

فضای داخلی شعبه های بانک بدون در نظر گرفتن اینکه در کدام شهر یا منطقه قرار گرفته باشند، دارای چیدمان یک سان و متحد الشکل است. مبلمان اداری، نوع قرار گرفتن باجه ها، امکانات موجود در شعب و حتی نوع برخورد کارکنان بانک با مشتریان همگی از یک وحدت برخوردار هستند. استانداردهای تعریف شده برای طراحی داخلی شعب بانک سامان، بر اساس ایجاد حس آرامش و اطمینان به مشتریان بانک است. برای این کار طراحی و اجرای معماری داخلی بانک بر اساس ایجاد حس زنده بودن است این کار با استفاده از فضا، خط، فرم، نور، رنگ، بافت و الگو انجام می شود.  رنگ های انتخاب شده علاوه بر کارکرد روانشناسانه در ایجاد یک محیط مطلوب، به نیازهای مشتری توجه ویژه دارد. فضای داخلی شعب بانک سامان با استفاده مناسب از رنگ های گرم و سرد و ایجاد کنتراست، مشتری را در زمینه استفاده از خدمات بانک راهنمایی می کند. این تغییرات در بانک سامان حاصل «ری برندینگ» است.

طراحی داخلی بانک سامان متناسب با شعار بانک تغییر کرده است. ایجاد حس همراهی توام با دوستی که میان بانک و مشتریانش برقرار است در این طراحی دیده شده است، به طوری که مشتری های قدیم و جدید بانک با قرار گرفتن از فضای شعب از نوعی حس ارتباط دوستانه با محیط و آرامش برخوردار شوند.

ری برندیگ بانک سامان

برندهای تجاری در یک رقابت بی پایان قرار دارند، موفقیت یک شرکت برای ادامه حیات به میزان مقبولیت و اعتمادی که برند شرکت برای مشتریان خود ایجاد کرده ارتباط مستقیمی دارد. برندهای موفق، در بازه های زمانی بین 7 تا 10 سال، دست به تغییر در هویت بصری، شعار و حتی ماموریت های خود می کنند به این فرایند «ری برندینگ» می گویند.

«ری برندیگ» یک تغییر منطقی است زیرا در یک دهه اتفاقات زیادی می تواند برای برند و بازار آن رخ دهد. مخاطبان قبلی پیر می‌شوند و باید در کنار حفظ آنها با جمعیت جوان‌تر همراه شد. رقبای دیگر از راه می رسند و ممکن است یک برند در میان رقبای تازه فراموش شود. شاید شرکت در این مدت محصولات یا خدمات خود را گسترش داده باشد و برای دستیابی به بازارهای جدید نیاز به تغییر داشته باشد.

بانک سامان

بانک سامان فعالیت خود را از سال 1381 آغاز کرده است. این بانک پس از یک دوره مطالعاتی چند ساله، از سال 1391، «ری برندینگ» خود را شروع کرد. اقدامی که هنوز بسیاری از رقبای این بانک حتی به فکر آن هم نیفتاده اند و بخشی از تمایز سامان با دیگر بانک ها ناشی از همین موضوع است.

 تغییر شعار بانک از «بانک سامان، بانک هوشمند» به « با شما هستیم»، ناشی از رویکرد بانک به مسئله ای به نام همراهی با مشتریان بود. سامان با انتخاب هوشمندانه شعار جدید، ماموریت خود را ایجاد حس همراهی در مشتریان خود عنوان کرده است. همراهی در کنار بار عاطفی که دارد یک نوع اعتماد و اطمینان را منتقل می کند، حسی دو سویه میان مشتریان و بانک که نتایج آن را می توان در دستاوردهای بانک سامان به خوبی مشاهده کرد.

تغییر لوگو بانک سامان

تغییر در لوگو از دیگر شاخصه های «ری برندیگ» است. مهمترین دلیل برای تغییر لوگو در «ری برندینگ» همگام سازی با ذهن و خواسته مشتری ها است. لوگوی جدید بانک سامان، یک شمسه دوازده پر را نشان می دهد که حس حرکت و پویایی را به مخاطب القا می کند. در طراحی لوگوی جدید، از روانشناسی رنگ ها استفاده بهتری شده است. به طوری که ترکیبی از طیف آبی و سفید، ضمن انتقال حس ثبات، اطمینان و شفافیت به مخاطب بستر پذیرش و استقبال از رویکرد استراتژیک جدید را فراهم می‌کند. لوگوی جدید بر مبنای ایجاد حس «تلفیق کسب‌و‌کار با لذت» است.

محبوبیت سایت بانک سامان

امروزه اغلب خدمات بانکداری بر بستر اینترنت انجام می شود و سایت یک بانک به منزله یک شعبه مجازی، اهمیت زیادی پیدا کرده است. همان گونه که بانک سامان برای ایجاد حس دوستانه در فضای شعب دست به تغییر طراحی داخلی زده است، سایت این بانک نیز متناسب با  شعار« با شما هستیم» از یک طراحی دوستانه و کاربر پسند (user-friendly) برخوردار است. سایت بانک سامان در سال 1400 موفق به کسب عنوان برترین سایت از جشنواره وب و موبایل ایران شد. در این جشنواره بانک سامان توانست در حوزه بانک، بیمه و شرکت های بورسی، با کسب بیشترین آرای مردمی، علاوه بر کسب عنوان بهترین وب سایت ایران، دو تندیس داوری آثار و بخش مردمی را به دست آورد.

بانک سامان برند محبوب

محبوبیت هم مانند کیفیت اتفاقی به دست نمی آید. محبوبیت یک بانک در میان مردم، نشان دهنده همراهی بانک و مشتریان و اعتمادی است که بانک ایجاد کرده است. جشنواره «بانک محبوب من»، بر اساس نظر سنجی از مردم هر ساله محبوب ترین بانک ایرانی را معرفی می کند. بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، در سه سال اخیر بانک سامان به صورت پیاپی رتبه نخست محبوب ترین بانک ایران را به دست آورده است.  نکته جالب توجه در انتخاب محبوبترین بانک ایرانی این است که تا به حال هفت دوره از جشنواره «بانک محبوب من» برگزار شده و بانک سامان در سه دوره متوالی رتبه اول را به دست آورده است و در باقی دوره ها هم از نظر مردم جزو پنج بانک برتر بوده است. این موفقیت، ناشی از عوامل متعدد مدیریتی و تلاش کارکنان بانک بوده است، اما نمی توان تاثیر «ری برندیگ» را در آن نادیده گرفت. جشنواره بانک محبوب من، برای انتخاب بانک محبوب سه مولفه در پرسشنامه ها گنجانده بود،«وجهه بهتر برند بانک نسبت به رقبا»، « احساس خوب مشتریان نسبت به بانک» و «نظر مساعد سایر مشتریان نسبت به بانک»، این مولفه ها را تشکیل می داد که فرایند موفق «ری برندینگ» بانک سامان، همه آنها را در بر می گیرد. سامان توانسته است برند خود را به یک برند محبوب در میان مشتریان نظام بانکی کشور تبدیل کند. به طوری که نه تنها حاضرند امور بانکی خود را در بانک سامان پیگیری کنند، بلکه سامان را به عنوان یک برند محبوب در بحث اشتغال انتخاب کنند، موضوعی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

«سامان» انتخاب جوانان برای اشتغال

داشتن یک شغل خوب و محیطی کاری مناسب برای جمعیت جوان ایران یکی از اولویت های مهم زندگی است. نظرسنجی ها نشان می دهد که داشتن شغل خوب حتی برای نسل جوان از دیگر اولویت ها سبقت گرفته و به دغدغه اصلی ذهنی جوانان تبدیل شده است. بانک سامان در حالی که با شعار همراهی با مشتریان، توانسته بانک محبوب ایران شود، به عنوان یکی از اولویت های اشتغال در میان نسل جوان و متخصص کشور تبدیل شده است.

شناخت اینکه یک فرد در ایران کدام شرکت یا سازمان را برای اشتغال انتخاب می کند و اولویت های او برای داشتن شغل مطمئن چیست، در فرایند علمی مشخص شده است. این فرایند با مشارکت بیش از 20 هزار نفر از سراسر کشور انجام شده است. بر اساس پیمایش داده های به دست آمده «برند کارفرمایی ایران»، بانک سامان هفتمین برند محبوب برای اشتغال در ایران شناخته شده است. بر همین اساس از میان همه برندهای معتبر ایرانی، بانک سامان رتبه پنجم اولویت اشتغال در ایران را به خود اختصاص داده است. محبوبیت بانک سامان برای اشتغال در میان افراد دارای تحصیلات عالی و سابقه کار، بیشتر هم می شود و این بانک در رتبه چهارم محبوب ترین برند برای اشتغال در بین افراد تحصیلکرده و دارای سابقه شغلی قرار گرفته است. این رتبه نشان می دهد که هرچه افراد با بازار کار آشناتر بوده و از تخصص بیشتری برخوردار باشند، بانک سامان را به عنوان محل اشتغال بیشتر می پسندند. این رتبه ممتاز در نظرسنجی از افراد 35 تا 45 ساله که نزدیک به هفت سال سابقه کاری دارند باز هم تکرار می شود، سامان با اختلاف کمی نسبت به رتبه های بالاتر، از نظر افرادی که کاملا با بازار کار آشنایی دارند به عنوان پنجمین کارفرمای محبوب ایران انتخاب شده است.

بانک سامان همچنین در میان ده انتخاب اول افراد متاهل بالای 45 سال سن که 15 سال سابقه کار هم دارند دیده می شود. در عین حال جوانان زیر 25 سال هم سامان را به عنوان یکی از 10گزینه اشتغال خود انتخاب کرده اند، این پیوند و محبوبیت میان نسلی نه تنها ناشی از اعتماد و اعتبار برند سامان در میان جامعه ایرانی است، بلکه عملکرد این بانک در ایجاد حس همراهی را نشان می دهد. داده سنجی برند کارفرمایی ایران، بانک سامان را پنجمین برند محبوب برای افراد دارای تحصیلات مدیریت و مهندسی عنوان کرده است. در نظرسنجی از گروه سنی 25 تا 34 سال، که بین سه تا هفت سال هم سابقه کاری داشته اند، باز هم بانک سامان در رتبه پنجم برای انتخاب محل کار و اشتغال قرار دارد. سامان توانسته است در این نظرسنجی ها جایگاه بالاتری از اپراتورهای تلفن همراه، شرکت های خودروسازی، گروه های صنعتی و شرکت های دانش بنیان مبتنی بر فناوری های ارتباطی به دست آورد.

موفقیت های روز افزون بانک سامان در به دست آوردن حس همراهی مشتریان و کسب عنوان بانک محبوب مردم، اتفاقی نبوده است و ثمره مستقیم «ری برندینگ» این بانک است که از یک دهه پیش آغاز شده است. سامان در مقایسه با بسیاری از بانک های فعال کشور، یک بانک جوان به شمار می رود که سال های طولانی از عمر آن نگذشته است، ولی در همین سال ها با شناخت درست از لزوم تحول و ایجاد فضای نوین برای فعالیت و ارتباط دو سویه با مشتریان خود، اکنون در قله محبوبیت قرار گرفته است و این پایان کار نیست.