۰ نفر

در راستای کارامدسازی اعطای تسهیلات صورت گرفت؛

استراتژی جالب بانک سامان در وصول مطالبات بانکی

۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 643978
استراتژی جالب بانک سامان در وصول مطالبات بانکی

بانک سامان به عنوان بانک پیشرو در عرصه وصول مطالبات بانکی، با تغییرات ساختاری و طراحی ۳ استراتژی مهم، موفقیت قابل توجهی در وصول مطالبات غیرجاری و نیز جلوگیری از تبدیل تسهیلات جاری به غیرجاری داشته و شفافیت شاخص‌های عملکردی و نسبت‌های مالی خود را ارتقاء داده که به زودی در صورت‌های مالی آن منتشر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛  ضرورت ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اما شرط مهم تداوم تسهیلات‌دهی مناسب بانک‌ها بازپرداخت تسهیلات پرداخت‌شده توسط وام گیرندگان است. چرا که در غیر این صورت نه تنها ایفای نقش تامین مالی بانک‌ها مختل می‌شود، بلکه عدم امحاء نقدینگی ایجادشده از این مسیر، خلق پول ناسالم و موهومی و به تبع آن آثار تورمی و بی‌ثباتی اقتصاد کلان را در پی خواهد داشت که از این مسیر نیز محیط سرمایه‌گذاری برای بنگاه‌ها نامساعد می‌شود.

در واقع می‌توان گفت حجم بالای تسهیلات غیرجاری اصلی‌ترین مشکل نظام بانکی ایران است و در حالی که استانداردهای بین‌المللی، حذف فوری این نوع دارایی‌ها از ترازنامه بانک‌ها را الزام می‌کند، در سال‌های اخیر شرایط نامساعد کسب و کارها منجر به رشد تسهیلات غیرجاری شده و بعضا بانک‌ها مجبور به امهال تسهیلات قبلی شده‌اند و این اقدام به قدری شایع بوده که میزان تسهیلات امهال‌شده از کل تسهیلات نظام بانکی به بیش از ۶۰درصد رسیده و عملا ظرفیت شبکه بانکی کشور برای تامین مالی جدید فعالیت‌ها به شدت محدود است.

بنابراین یکی از فوری‌ترین اقدامات بانک‌ها در شرایط فعلی باید تمرکز بر وصول مطالبات غیرجاری و نیز جلوگیری از تبدیل تسهیلات جاری به غیرجاری باشد. بانک سامان، به‌ عنوان بانک پیشرو در این عرصه، اخیرا موفق شده شاخص‌های وصول مطالبات خود را طرز قابل توجهی بهبود ببخشد و با این تحول مهم، نه تنها تسهیلات‌دهی و گستره خدمات خود به مشتریان را افزایش دهد، بلکه شاخص‌های عملکردی و نسبت‌های مالی خود را نیز شفاف‌تر کند که نتیجه آن به زودی در صورت‌های مالی این بانک نمایان خواهد شد.

بانک سامان در این راستا و برای بهبود فرایند وصول مطالبات، ۳ استراتژی مهم تعریف کرده است. اولین تدبیر مهم بانک به این منظور تغییر ساختار سازمانی و ایجاد معاونت و مدیریت وصول مطالبات در ساختار بانک و همچین تشکیل اداره برنامه‌ریزی وصول مطالبات است. راه‌اندازی سامانه وصول مطالبات برای ثبت آخرین پیگیری‌های هر پرونده و امکان ارائه گزارش‌های مورد نیاز توسط سامانه استراتژی دومی است که توسط بانک سامان برای این منظور در پیش گرفته شده است.

در سومین اقدام مهم نیز این بانک پیشرو، امکان تفکیک مسئولیت در حوزه وصول مطالبات را فراهم کرده که به موجب آن پیگیری وصول مطالباتی که ۶۰ تا ۱۲۰روز از موعد بازپرداخت آن می‌گذرد، به عهده شعب بوده و تلاش می‌شود مشتریان از طریق تماس، برای پرداخت مطالبات خودشان متقاعد شوند. در مرحله بعد هم پیگیری مطالباتی که بیش از ۱۲۰روز از موعد آنها سپری شده، به عهده مدیریت وصول مطالبات به عنوان بازوی جدید بانک در این عرصه خواهد بود. مجموعه این تغییرات ساختاری سبب شده تا حجم مطالبات غیرجاری بانک سامان در انتهای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۶، کاهش داشته باشد.

بر این اساس مانده مطالبات غیرجاری بانک در حالی که در اسفند سال ۱۳۹۶، معادل ۳۳۱۱۸ میلیارد ریال بوده، در اسفند ۱۳۹۷ برابر با ۳۴۶۴۲ میلیارد ریال و در اسفند ۱۳۹۸ نیز ۳۵۰۲۴ میلیارد ریال بوده است. این روند نزولی در مانده مطالبات خرد این بانک در ۲سال گذشته هم ادامه داشته و در اسفند ۱۳۹۹ به ۳۲۹۴۵ میلیارد و در اسفند ۱۴۰۰ به ۲۹۳۲۸ میلیارد ریال رسیده است.

شاخص دیگری که از عملکرد درخشان این بانک در وصول مطالبات خبر می‌دهد، که آمار به دست آماده حاکی از روند رو به رشد میزان وصولی این تیم طی سالهای گذشته به ویژه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است.

مطمئنا ادامه روند کنونی توسط بانک سامان که باید توسط سایر بانک‌ها نیز دنبال شود، می‌تواند به ایفای صحیح نقش اصلی شبکه بانکی یعنی واسطه‌گری مالی و تخصیص بهینه سپرده‌ها در قالب تسهیلات در بخش‌های مختلف اقتصادی و توسعه اشتغال منجر شود.