۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

تخفیف ۹۰ درصدی بیمه برای درمان ناباروری

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۵
کد خبر: 643664
تخفیف ۹۰ درصدی بیمه برای درمان ناباروری

بر مبنای آمار کارشناسان وزارت بهداشت، بین ۳ تا ۳.۵ میلیون نفر زوج نابارور در کشور زندگی می کنند که اکثر این افراد تحت پوشش بیمه قرار دارند. در همین راستا و ضمن در نظر داشتن حرکت جمعیت ایران به سوی سالمندی، دولت از اسفندماه سال گذشته تمهیداتی را در راستای جوانی جمعیت اندیشیده است که از جمله آنها می‌توان به تخفیف 90 درصدی بیمه‌ای برای درمان ناباروری اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین - پانیذ رحیمی؛ مطابق با آمار، جمعیت ایران در حالی به سمت سالمندی حرکت می‌کند که متوسط سن در کشور به ۳۵ سال و نرخ سالمندی به ۱۰.۵ درصد رسیده است. همچنین بر مبنای سخنان سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، نرخ باروری که در حال حاضر ۱.۷ درصد است باید در یک فرصت ۷ ساله با ۰.۸درصد افزایش به ۲.۵ درصد برسد.

در همین راستا در اسفندماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت در حاشیه اولین جلسه جوانی جمعیت، مسئله جوانی جمعیت را از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت دانست و عنوان کرد: در بحث درمانی کسانی که مشکلات ناباروری دارند تا ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری پرداخت می‌شود و در صدد هستیم تسهیلات بهتر و مراکز بیشتری ایجاد کنیم تا این درمان‌ها صورت بگیرد.

بنا به گفته‌های معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران براساس مصوبه شورای عالی بیمه و هیات وزیران، ۴ نوع تعرفه دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی برای درمان زوج های نابارور وجود دارد که سازمان بیمه سلامت با تعرفه دولتی و عمومی غیر دولتی ۹۰ درصد هزینه های درمان ناباروری را پرداخت می کند؛ لذا اگر فردی به مراکز خصوصی مراجعه کند ما به التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی برعهده بیمه شده قرار دارد؛ اما باید به این نکته تاکید کرد که تمامی خدمات درمان ناباروری در مراکز دولتی ارایه می شود. این مقام مسئول در رابطه با شرایط سنی بیمه شوندگان نیز از نبود محدودیت برای مردان و سقف سن ۴۹ سال برای بانوان خبر داده بود.

مدیر کل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز صبح امروز در راستای جوانی جمعیت از برقراری سه دوره تسهیلات ۹۰ درصدی برای هزینه‌های درمان ناباروری خبر داد و مراکزی مثل مرکز آموزشی درمانی بی بی حکیمه (س) گچساران، درمانگاه ناباروری کوثر مرکز آموزشی درمانی شهدای دولت آباد یاسوج را برای امور درمانی معرفی کرد.

بنا بر آمار این مسئول، ۷۰ درصد مردم این استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و متقاضیانی که تحت پوشش نیستند هم می‌توانند ضمن مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با اداره کل بیمه سلامت نسبت به بیمه کردن خود به طور رایگان اقدام نمایند.

بنا بر گفته کارشناسان در صورت ادامه روند موجود، سالمندی جمعیت تا چند سال آینده سبب ایجاد جمعیت بالایی از بازنشستگان و صرف بخش زیادی از بودجه کشور برای خدمات مربوط به بازنشستگی می‌شود؛ در نتیجه این فرآیند چرخ اقتصاد و تولید از کار خواهد افتاد. البته باید توجه داشت که پوشش هزینه های درمان ناباروری تنها بخش بسیار کوچکی از اقداماتی است که برای کاهش میانگین سن جمعیت و تشویق به فرزندآوری لازم است و بهبود شرایط اقتصادی اولین و مهم ترین گام در راستای این هدف قرار دارد.