۰ نفر

بانک تجارت، بانک‌ پیشرو در تامین مالی زنجیره تولید

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 629372
بانک تجارت، بانک‌ پیشرو در تامین مالی زنجیره تولید

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی، بانک‌ تجارت را بانکی پیشرو در تامین مالی زنجیره تولید خواند و گفت: با توافق صورت گرفته با وزارت صمت بخشی از زنجیره‌های تولید از جمله خودرو، لوازم خانگی، پتروشیمی و صنایع غذایی که بخش عمده‌ای از آن‌ها جزو بانک تجارت هستند در اولویت این زنجیره تامین قرار گرفتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ حمید آذرمند همایش آگاهی‌رسانی پروژه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) که از سوی بانک تجارت برگزار شد، با اشاره به ضرورت تامین مالی زنجیره‌ای گفت: این روش تامین مالی سیاست رسمی و اعلام شده مراجع تصمیم‌گیری و از اولویت‌های اصلی دولت و بانک مرکزی است و اگر بخواهیم به رشد اقتصادی پایدار برسیم چاره‌ای جز این روش تجربه شده جهانی که آثارش در کشورهای مختلف قابل مشاهده است نداریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ به لحاظ سیاست‌گذاری و مقدمات انجام کار، گام‌های خوبی برداشته شد افزود: کارگروه‌هایی با بانک‌ها و وزارتخانه‌های عامل تشکیل و دستورالعمل‌هایی تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شده و در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات خوبی اتخاذ و کارگاه‌های آموزشی ویژه شبکه بانکی نیز برگزار شده است.

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی یادآور شد: با توافقی که با وزارت صمت داشتیم بخشی از زنجیره‌های تولید که آمادگی بیشتر داشتند از جمله خودرو، لوازم خانگی، پتروشیمی و صنایع غذایی که بخش عمده‌ای از آن‌ها جزو بانک تجارت هستند در اولویت این تامین مالی قرار گرفتند و زیرساخت‌ها مهیا شده و اکنون در حال تکمیل و توسعه هستند.

آذرمند در پایان اظهار داشت: بانک تجارت جزو بانک‌های پیشرو در تامین مالی زنجیره تولید بوده که جای تبریک و تشکر دارد و انتظار داریم نقش پیشرو بانک تجارت تداوم یابد.

تامین مالی زنجیره تامین یک ضرورت است

معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور اعتباری هم در این همایش، به بیان تاریخچه مدیریت تامین مالی زنجیره تولید در جهان و آخرین وضعیت آن در کشور پرداخت و گفت: از اواسط سال گذشته تقریبا هر هفته و هر ماه برنامه‌ها و اقداماتی انجام شد که همه واحدهای درگیر در این روش نقش خود را ایفا کنند، به این ترتیب که سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با همین روش انجام پذیرد. خوشبختانه سیستم عملیاتی بانک تجارت در یکی از زنجیره‌های تولید به صورت پایلوت به خوبی کار کرد و از ابتدای سال تقریبا هر هفته ما جلساتی را با بخش‌های مختلف نظارتی و ارکان بالادستی و وزارتخانه‌های مختلف داشته‌ایم و این نشان از اراده و عزم بالای دولت و شبکه بانکی در اتخاذ روش تامین مالی زنجیره تامین دارد.

حمیدرضا امین زارع، افزود: امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که دیگر SCF یک ضرورت است و تامین مالی راه دیگری ندارد. به همین خاطر تلاش همکاران را می‌طلبد که در مدت محدودی به سرعت از روش سنتی عبور کرده و به روشی نوین برسیم.

وی با اشاره به مزایای تامین مالی زنجیره تولید گفت: در حال حاضر به عنوان نمونه برای تولید خودرو تقریبا شش مرتبه تامین مالی صورت می‌پذیرد. از تامین مالی خودروساز گرفته تا تامین کننده قطعه سازان، تامین کنندگان، تا خریداران خودرو و این منابع می‌توانست در بخش‌های دیگر مصرف شده و حجم تولید را افزایش دهد.

سنایی مدیرعامل شرکت تجارت شایان هم در ادامه این همایش به معرفی سامانه اکوتام پلتفرم بانک تجارت در تامین مالی زنجیره تامین (SCF) ازجمله اکوسیستم و ابزارهای مالی مورد استفاده در این سامانه پرداخت.

در ادامه پنل پرسش و پاسخ با حضور امین زارع معاون مدیرعامل در امور اعتباری، آزرمند مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی و سنایی مدیرعامل شرکت تجارت شایان برگزار شد.

همایش آگاهی‌رسانی پروژه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) در سالن الغدیر مدیریت امور اعتباری با حضور شریفیان معاون مدیرعامل در امور مشتریان شرکتی و تجاری و جمعی از مدیران امور و مناطق تهران و روسای ادارات و همچنین مدیران شعب استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.