۰ نفر

خاندوزی توضیح داد؛

بدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 629365
بدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حداقل باید ۱۸ ماه از عدم پرداخت آخرین قسط افراد گذشته باشد تا در فهرست بدهکاران بزرگ وارد شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان خاندوزی گفت: توافق بین وزارت اقتصاد و بانک‌های دولتی این است که بدهی‌های قطعی مشکوک الوصول؛ یعنی دیونی که ۱۸ ماه پس از پرداخت آخرین قسط آن‌ها گذشته باشد، منتشر شود و اگر کسانی هستند که می‌گویند ما در مسیر پرداخت دیون خود هستیم واقعا این طور باشد، این تخطی از توافقی است که با بانک‌ها در این زمینه شده است.

او گفت: خیلی با استاندارد‌های روز دنیا در زمینه رتبه بندی و اعتبارسنجی فعالان اقتصادی فاصله داریم؛ اگر در جزییات انتشار فهرست بدهکاران بزرگ اجحاف و اشتباهی رخ داده است، حتماً به من منتقل کنید و من از همکاران بانکی خواهم خواست آن‌ها را اصلاح کنند. در گام اول، تعمداً گفتیم برای آنچه که به حوزه ارزی مربوط می‌شود، اصلاً عدد نگذارید چرا که همه اعداد قابل مناقشه اند؛ حسابرسان یک عدد، دولت یک عدد و بانک مرکزی هم عددی دیگر را می‌گوید؛ چون حساب و کتاب‌ها و محاسبه نرخ ارز از منظر هر کدام متفاوت است.

محبوب صادقی مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفته، اجازه افشای اسامی افراد در قانون داده شده و بعد از این وصول مطالبات سهل‌تر خواهد شد. تمام بانک‌های دولتی، خصولتی و خصوصی مشمول این طرح شده و اطلاعات تمام آن‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

رییس جمهور طی ۵ فرمان به بانک‌ها گفته بود، به بدهکاران بدحساب میدان ندهید، اسامی آنها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید و در تسهیلات خُرد به مردم، به جای وثیقه و ضامن، اعتبارسنجی کنید.