۰ نفر

مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران؛

تامین اجتماعی مطالبات مراکز فیزیوتراپی را پرداخت نمی کند

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۷
کد خبر: 623551
تامین اجتماعی مطالبات مراکز فیزیوتراپی را پرداخت نمی کند

مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:‌ سازمان بیمه تامین اجتماعی به تعهدات خود مبنی بر پرداخت سهم سازمان و مطالبات مراکز فیزیوتراپی عمل نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجید میرزا حیدری، مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: با وجود حداقل هشت ماه بدهی بیمه تامین اجتماعی به مراکز فیزیوتراپی از سال ۱۴۰۰ و پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر انجمن فیزیوتراپی ایران خطاب به مسولان این سازمان متاسفانه هیچگونه پرداختی حتی در آستانه سال نو برای مراکز فیزیوتراپی لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن تورم توان فرسای موجود و تعرفه‌های نازل مصوب که برای  خدمات فیزیوتراپی تعیین شده، تاخیر در پرداخت مطالبات انباشته در آستانه سال نو، موجبات رنجش خاطر همکاران فیزیوتراپیست طرف قرارداد سازمان را فراهم کرده است.

مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران بیان داشت:‌ در حال حاضر فشار هزینه‌های جاری مربوط به  اداره مراکز فیزیوتراپی اعم از قیمت خرید تجهیزات، استهلاک سرمایه و فرسایش تجهیزات، افزایش هزینه‌هایی مثل برق، آب، گاز و تلفن و انبوه هزینه‌های مواد مصرفی و هزینه اجاره مکان موسسه با توجه به گرانی روزافزون آنها کنترل هزینه‌ها از توان مراکز خارج شده و در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

حیدری خاطرنشان کرد: از طرفی افزایش ۵۷ درصدی هزینه حقوق پرسنل مشمول قانون کار در سال جاری با کم توجهی به لزوم تعیین قیمت تمام شده خدمات درمانی قطعا شرایط را بیش از پیش سخت تر خواهد نمود.

وی گفت:‌جالب اینجاست که این سازمان جریمه دیرکرد پرداخت حق بیمه پرسنل را به روز محاسبه و دریافت می‌کند ولی هنوز با گذشت حداقل هفت ماه بدهی سهم  معوق خود را به مراکز طرف قرارداد را پرداخت نکرده است. 

مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد:‌ شایان ذکر است مراکز فیزیوتراپی از زمان اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیک کمال همکاری در ثبت الکترونیک‌نسخ ارجاعی را داشته که علیرغم تحمیل هزینه‌های ناشی از اجرای این طرح و کاهش بار مراجعات به مراکز درمانی متاسفانه هیچگونه امتیازی برای پذیرش نسخ الکترونیک منظور نشده است.

حیدری متذکر شد: در سرعت بازپرداخت سهم سازمان ظاهرا تاثیر معکوس داشته است؛ لذا انجمن فیزیوتراپی ایران به عنوان نماینده جامعه فیزیوتراپی مکررا خواستار چاره اندیشی متولیان امر در مورد تسریع بازپرداخت معوقات مراکز فیزیوتراپی بوده که قطعا عدم پرداخت مطالبات موجبات مشکلات عدیده در  تنظیم روابط مالی و گردش کار موسسات فیزیوتراپی و بروز بحران در اقتصاد سلامت در حیطه فیزیوتراپی خواهد شد.

وی ابراز کرد:‌از طرف دیگر باید اشاره کرد بسیاری از خدمات فیزیوتراپی خارج از  تعهدات بیمه‌های پایه  است و همین مبلغ معوقه نیز بابت معدودی از خدمات رشته فیزیوتراپی  است.

حیدری متذکر شد:‌بدیهی است زیر پوشش نبودن اکثر خدمات فیزیوتراپی علی الخصوص تمرین درمانی، ماساژ و درمانهای دستی و لیزر تراپی ‌باعث تحمیل هزینه‌های مزبور به بیمه شدگان شده است.

مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران اضافه کرد:‌ از طرف دیگر منجر به چشم پوشی بیماران محروم از خدمات مورد اشاره شده است که خود تاثیرات منفی و گسترده ای در پروسه درمان صحیح خیل بیماران دچار مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی و علی الخصوص طیف بیماران ناتوان، معلول و نیز بیماران سالمند و بازنشسته تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در نهایت باید ذکر کرد که  ادامه این روند باعث آسیب جدی به روند خدمت رسانی مناسب به بیماران  می‌شود که حداقل انتظار برحقی برای واریز هرچه سریعتر معوقات موسسات فیزیوتراپی مورد تاکید است.