۰ نفر

اپلیکیشن جعلی شاپرک به بازار آمد

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبر: 616856
اپلیکیشن جعلی شاپرک به بازار آمد

​در این کلاهبرداری، مجرمان سایبری، مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک و نصب اپلیکیشن جعلی با نام شاپرک و ثبت کارت بانکی در اپلیکیشن مذکور و ارسال اخطار دروغین غیر فعال شدن کارت بانکی در صورت عدم مراجعه به لینک ارسال شده از هموطنان کلاهبرداری کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور هشدار داد: مجرمان سایبری با ترفند «ارسال پیامک با عنوان کارت بانکی شما به علت عدم ثبت در سامانه شاپرک مسدود خواهد شد»، منتظر کلاهبرداری مالی از هموطنان هستند.

به گزارش ایرنا از پلیس فتا، سرهنگ رامین پاشایی اظهار داشت: بر اساس رصدهای پلیس فتا و گزارش‌های دریافتی از سوی هموطنان گرامی مشخص شد این بار مجرمان سایبری با طراحی پلت فرم مجرمانه در قالب ارسال پیامک با سواستفاده از نام و اعتبار سامانه شاپرک بانک مرکزی اقدام به کلاهبرداری از هموطنان کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این کلاهبرداری، مجرمان سایبری، مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک و نصب اپلیکیشن جعلی با نام شاپرک و ثبت کارت بانکی در اپلیکیشن مذکور و ارسال اخطار دروغین غیر فعال شدن کارت بانکی  در صورت عدم مراجعه به لینک ارسال شده از هموطنان کلاهبرداری کردند.

پاشایی درباره شگرد این کلاهبرداران گفت: ترفند این مجرمان سایبری دقیقا شبیه ترفند ابلاغیه های قضایی سامانه ثنا و سامانه پرداخت سود سهام عدالت بوده و با توجه به آگاهی‌بخشی هموطنان نسبت به شیوه‌های کلاهبرداری قبلی، این بار افراد کلاهبردار در اقدامی جدید به سراغ سامانه شاپرک بانک مرکزی رفته‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور اظهارداشت: عموم مردم باید ضمن حفظ هوشیاری، مراقب شگرد این افراد کلاهبردار باشند و همواره این آگاهی وجود داشته باشد که همه ابلاغ‌ها و اطلاع رسانی درباره بهره‌مندی از خدمات دولتی از طریق شماره تلفن‌های پوششی انجام می‌شود و هیچ سازمان و نهاد دولتی از طریق شماره تلفن‌های شخصی با اپراتورهای مختلف تلفن همراه برای برقراری ارتباط با کاربران اقدام نمی‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی مرتبط با این شیوه و شگرد مجرمانه و با افزایش دانش رسانه‌ای هموطنان با همکاری و تعامل بسیار سازنده رسانه ملی و خبرگزاری‌ها رسمی و معتبر کشور سطح هوشیاری عموم مردم افزون شده و وقوع اینگونه جرایم کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

پاشایی خاطرنشان کرد: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آنها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰  با همکاران ما در میان بگذارند.