۰ نفر

بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری؟

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 555987
بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری؟

سازمان پزشکی قانونی کشور، با استناد به گواهی‌های مرگ صادر شده تنها در دو ماه نخست سال 1400، اعلام کرد، در این مدت زمان 2596 نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت کرده‌اند. با اتکا بر این آمار می‌توان گفت که متاسفانه در دو ماه اول سال جاری، هر روز به طور میانگین 40 نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند.

در کشور ما سالانه بیش از 15 هزار تصادف رخ می‌دهد، مساله‌ای که موجب شده اکثر ما تجربه تصادف رانندگی را داشته باشیم. همین مساله باعث شده که خدمات مربوط به بیمه خودرو در کشور ما به یکی از پرتقاضاترین بیمه‌ها تبدیل شود.  

بیمه شخص ثالث، شناخته‌شده‌ترین بیمه‌ای است که می‌توان برای یک خودرو تهیه کرد. اما آیا بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری؟ بیمه ثالث چه مزایایی داشته و چه تفاوتی با سایر بیمه‌های خودرو دارد؟ در ادامه با ما همراه شوید، تا به پاسخ تمامی این پرسش‌ها برسید.

1

بیمه شخص ثالث؛ اجباری یا اختیاری؟

در ابتدا باید به پرسش بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری بپردازیم. بیمه شخص ثالث از سال 1347، در دسته بیمه اجباری قرار گرفته و طبق قانون تمامی رانندگان بعد از خرید وسیله نقلیه، موظف به خرید بیمه شخص ثالث هستند. داشتن بیمه شخص ثالث، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اعم از موتور، تاکسی، بارکش و سواری اجباری است. برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید همین حالا به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث در سایت آیتول مراجعه کرده و در کمتر از 3 دقیقه بیمه‌نامه الکترونیکی خود را دریافت کنید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه اجباری شخص ثالث، جزو مسئولیت‌های مدنی مالکان وسایل نقلیه در قبال اشخاص ثالث تلقی می‌شود. پس اگر مالک وسیله نقلیه آن را بیمه نکند شامل جریمه دیرکرد خواهد شد. این قانون حتی در مورد وسیله نقلیه‌ای که از آن استفاده نشده و در پارکینگ نگه داشته‌ شود هم صادق است.  

جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه شده، سقف آن یکساله بوده و در صندوق خسارات بدنی جمع‌آوری می‌شود.

بیمه شخص ثالث چه مزایایی دارد؟

هدف بیمه شخص ثالث، حمایت از تمامی اشخاص آسیب دیده در حوادث رانندگی است. اگر شما در حین رانندگی با موتور یا خودرو دچار حادثه شده و به اشخاصی خسارت وارد کرده و مقصر باشید؛ طبق قانون باید مسئولیت جبران خسارت مالی و جانی به اشخاص آسیب دیده را بپذیرید.

با بیمه شخص ثالث، تمامی افرادی که در تصادف دچار ضرر و آسیب شده‌اند، تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرند. در این بیمه راننده مقصر شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و سرنشینان خودرو شخص ثالث به حساب می‌آیند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که در بیمه شخص ثالث، خسارات مالی وارد شده به ماشین راننده مقصر، تحت پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت. در چنین شرایطی راننده می‌تواند، با داشتن بیمه اختیاری بدنه که مکملی برای بیمه اجباری شخص ثالث است، خسارت مالی را جبران کند.

2

تقسیم بندی پوشش بیمه شخص ثالث

خسارت مالی

تمامی خسارت مالی وارد شده به اموال منقول و غیر منقول شخص ثالث، به استثنای راننده مقصر حادثه.

خسارت جانی

کلیه خسارت‌های بدنی که در جریان حادثه برای شخص انسان رخ می‌دهد. خسارت جانی شامل دیه نقص عضو، هزینه جراحی و پزشکی است.

خسارت سرنشین

بیمه حوادث سرنشین، که پوششی از بیمه شخص ثالث بوده، تنها به راننده مقصر خسارت پرداخت می‌کند. بیمه شخص ثالث سرنشینان خودرو، به غیر از راننده مقصر تعلق می‌گیرد.

نکات مهم در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث

در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث، باید به یک‌سری فاکتور و معیار توجه کنید. مهم‌ترین عامل، توجه به میزان توانگری مالی شرکت بیمه است. میزان توانگری مالی، به معنای توان مالی شرکت بیمه موردنظر در پرداخت خسارت‌های وارده ناشی از حادثه بوده. دومین عامل توجه به سابقه فعالیت شرکت و میزان شناخته‌شده بودن آن است. تعداد شعب در سرتاسر کشور، میزان رضایت‌مندی مشتریان و نحوه پاسخ‌گویی کارمندان بیمه برخی از عوامل تاثیر گذاری بوده. که باید به آن‌ها دقت کرد. در بین تمام شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه ایران بهترین انتخاب است. برای آشنایی با مزایای بیمه شخص ثالث ایران و خرید بیمه از این شرکت معتبر به صفحه نرخ بیمه شخص ثالث بیمه ایران در سایت آیتول مراجعه کنید.

3

خرید آسان و آنلاین بیمه شخص ثالث امکان دارد؟

حالا که دیگر پاسخ پرسش بیمه شخص ثالث اجباری است یا اختیاری را می‌دانید، می‌خواهید به سرعت برای تمدید و خرید بیمه ثالث اقدام کنید؟ به دنبال روشی ساده و بدون مراجعه حضوری، برای خرید بیمه نامه هستید؟ در ادامه به شما ساده‌ترین روش برای خرید بیمه شخص ثالث را می‌گوییم.

حتما تا به حال نام برنامه آیتول، که بهترین راه برای استعلام و پرداخت خلافی و جریمه خودرو است را شنیده‌اید. اما خدمات آیتول محدود به گرفتن خلافی ماشین با شماره پلاک از اینترنت نیست و شما می‌توانید، برای تمدید یا خرید بیمه خودرو نیز روی آن حساب کنید.

برای استفاده از خدمات آیتول کافیست، شماره پلاک و شماره یکتای بیمه نامه خود را وارد کنید؛ بعد از دیدن اطلاعات ماشین می‌توانید برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث کوثر، بیمه ثالث پاسارگاد یا بیمه شخص ثالث ایران و...اقدام کنید. با نصب آیتول روی گوشی خود، شما به مرکز 24 ساعته و بدون تعطیلی خدمات خودرو دسترسی خواهید داشت. پس همین حالا برنامه آیتول را از سایت رسمی، بازار یا مایکت دانلود کنید.