۰ نفر

مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۶
کد خبر: 523923
مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

یکی از اتفاقات رایجی که در پایان سال در میان شرکت‌های بزرگ و کوچک دیده می‌شود، تعدیل نیرو است.

به گزارش اقتصادآنلاین، تعدیل نیرو به ویژه در دو سال اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی و کاری بیشتر شده و هرساله افراد زیادی در موج تعدیل شرکت‌ها، شغل خود را از دست می‌دهند. پیدا کردن شغل جایگزین به خصوص در ماه‌های انتهایی سال و در شروع سال جدید کمی دشوار به نظر می‌رسد. به همین دلیل شورای عالی وزارت کار یک راه جایگزین برای افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند معرفی کرده است. بیمه بیکاری همان راه جایگزین است.

دریافت این بیمه شرایط مشخص و قوانین خاص خود را دارد. اما علاوه بر شرایط و چارچوب‌ها، مبلغ آن نیز تعیین شده و معین است و هر سال به نسبت شرایط حاکم بر جامعه دچار تغییراتی می‌شود. بیمه بیکاری 1400 یکی از دغدغه‌های پایان سال برای این افراد است. در ادامه این مطلب جدیدترین جزئیات مربوط به بیمه بیکاری در سال جدید را بخوانید.

حداقل بیمه بیکاری 1400؛ جایگزین مالی برای حقوق‌بگیران قدیمی

بیمه بیکاری به عنوان یک جایگزین مالی برای حقوق ماهیانه است. در حقیقت این مبلغ همان مستمری ماهانه است که به جای شرکت طرف قرارداد، از سوی بیمه تامین اجتماعی برای شما واریز می‌شود. مبلغ بیمه بیکاری یک عدد ثابت نیست و هر سال با تغییر حقوق‌های پایه، تغییراتی در آن به وجود می‌آید. در سال 1400 نیز این عدد بعد از مشخص شدن حقوق پایه کارمندان اعلام و مشخص شد.

مطابق با قانون شورای عالی وزارت کار، حداقل بیمه بیکاری برابر با پایه حقوقی است که در وزارت کار به تصویب می‌رسد. برای مثال در سال 1400 با توجه به قوانین اعلام شده، 25 درصد افزایش حقوق پایه را در سال جدید خواهیم داشت و این مبلغ قرار است از ابتدای سال جدید با برنامه ریزی زمانی مناسب به حقوق دریافتی کارمندان اضافه شود.

با توجه به این افزایش، بیمه بیکاری نیز به همین میزان نسبت به سال بعد افزایش خواهد داشت. در واقع مبلغ پایه حقوق سال جدید همان مبلغ بیمه بیکاری در کمترین حالت خواهد بود. هرچه سابقه پرداخت بیمه شما بیشتر باشد، مبلغ بیمه مستمری شما بیشتر است. این مبلغ همچنین برای افراد مجرد و متاهل تفاوت‌هایی دارد.

اگر در حال حاضر از مبلغ پایه حقوق و جزئیات مالی خود با خبر نیستید، می‌توانید با بخش مالی سازمانی که پیش از این در آن فعالیت داشتید صحبت کنید. این بخش همه اطلاعات مالی شما را با جزئیات در نرم افزار حسابداری ثبت کرده و می‌تواند به سوالت شما به صورت مستند پاسخ دهد.

مبلغ بیمه بیکاری

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اگرچه بیمه بیکاری را به عنوان یک مستمری جایگزین برای افراد تعدیل شده می‌شناسند، اما دریافت مبلغ حق بیمه بیکاری نیز شرایط خاص خود را دارد. بنابراین قبل از اقدام به درخواست این مبلغ، به دقت چارچوب‌های آن را بررسی کنید و با شرایط خود مطابقت دهید. اصلی‌ترین شرایط دریافت بیمه بیکاری شامل موارد زیر است:

  • فرد باید حتما مشمول بیمه تامین اجتماعی باشد. افرادی که بدون بیمه در محل کار قبلی خود فعالیت کرده‌اند، شامل طرح بیمه بیکاری نخواهند بود

  • فرد نباید در شمار کارفرمایان یا مشاغل آزاد باشد. وجود یک نامه معرفی از شرکت معتبر و ثبت شده که دارای بخش حقوقی و استانداردهای حسابداری است، برای دریافت بیمه بیکاری الزامی است

  • افرادی که در حال دریافت حقوق و مستمری از سازمان‌های مختلف هستند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند

  • در صورتیکه فرد به خواست و استعفای خود از سازمان بیرون آمده باشد، بیمه بیکاری دریافت نخواهد کرد. این بیمه فقط به افراد تعدیل شده تعلق می‌گیرد

  • فرد باید حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی داشته باشد

  • شخص درخواست کننده بیمه بیکاری باید تبعه ایران باشد

بهترین زمان درخواست بیمه بیکاری؛ چه زمانی باید بیمه بیکاری را بگیریم؟

مرحله بعد از تطبیق شرایط، پر کردن درخواست بیمه بیکاری است. یکی از قوانین مهمی که رعایت آن برای دریافت بیمه بیکاری الزامی است، اعلام بیکاری به بیمه تا 30 روز بعد از اتمام همکاری است. در حقیقت خارج از این بازه زمانی، درخواست بیمه کمی دشوارتر است و شرایط خاص خود را دارد.

برای ثبت درخواست نیز کافی است مدارک مورد نیاز را به اداره کار تحویل دهید. این مدارک شامل مدارک شناسایی، شماره بیمه و نامه تعدیل از شرکت مورد نظر است.

نمایندگان اداره کار پس از دریافت مدارک و بررسی صحت آن‌ها، بعد از حدود ده روز مبلغ حقوق بیمه بیکاری را به حساب شما واریز خواهند کرد.

آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

اگرچه پرداخت عیدی و مبلغ آن تحت نظارت وزارت کار و به دستور آن‌ها برنامه ریزی می‌شود، اما پرداخت این مبلغ در اختیارکارفرمایان و مطابق با سیاست‌های سازمانی آنان است. حق بیمه بیکاری یک مبلغ مستمر برای حمایت از فرد بیمه شده تا زمان پیدا کردن شغل دوباره است. بنابراین نباید انتظار پرداخت عیدی را در بیمه بیکاری داشته باشید.

آگاهی از آخرین قوانین و چارچوب‌های مالی و حسابداری در سپیدارسیستم

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به شما کمک می‌کند تا دانش مالی به روز و کاملی داشته باشید، دنبال کردن سایت‌های معتبر و به روز است. سپیدارسیستم یک مرجع کامل در حوزه مالی و حسابداری است. در این سایت از آخرین اتفاقات و قوانین مالی اطلاع پیدا می‌کنید و می‌توانید با همه مفاهیم حسابداری از حسابرسی بیمه تا بیمه بیکاری آشنا شوید.

همچنین سپیدارسیستم با ارائه نرم افزار حسابداری حرفه‌ای یکی از بهترین شرکت‌های عرضه کننده نرم افزار مالی به حساب می‌آید. برای خرید نرم افزار نیز می‌توانید به سایت مراجعه یا با شماره ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.