۰ نفر

ضرورت وجود بانک قرض‌الحسنه در کنار بانک‌های تجاری

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹
کد خبر: 458763
ضرورت وجود بانک قرض‌الحسنه در کنار بانک‌های تجاری

با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، قرض الحسنه به عنوان یکی از روش های جذب و تخصیص منابع، مورد استفاده نظام بانکی کشور قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، قرض‌الحسنه نه تنها یکی از عقود اسلامی در سیستم بانکداری بدون ربا است بلکه مهم ترین مصداق بانکداری اسلامی محسوب می شود. با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، قرض‌الحسنه به عنوان یکی از روش های جذب و تخصیص منابع، مورد استفاده نظام بانکی کشور قرار گرفت.

قرض‌الحسنه غالبا برای امر ازدواج، رفع احتیاجات ضروری، درمان بیماری، ودیعه مسکن، اشتغال زایی و ساخت مسکن به افراد و خانواده های نیازمند پرداخت می شود. در صورت ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و تقویت بانک های تخصصی قرض‌الحسنه، مردم بیش از پیش نشان خواهند داد که به فکر یکدیگر هستند و با سپرده‌گذاری بخش اندکی از منابع مالی خود در این بانک ها، بسیاری از نیازهای جامعه را بر طرف می کنند.

باید پذیرفت اصول مشتری مداری در بانک ها تابع ابزارهایی است که گاه در بخش قرض‌الحسنه قابل پیاده سازی نیستند، اما در هر حال بازاریابی و مشتری مداری در هر سیستمی می تواند تعریف شود و این تعریف به چگونگی جاری سازی اطاعات در بخش های مختلف ساختار قرض‌الحسنه بستگی دارد.

میزان سپرده گذاری، درصد کارمزد، سقف قرض‌الحسنه پرداختی و این که از چه کانالی برای توزیع استفاده شود، از جمله مواردی هستند که مدیران بانک های قرض‌الحسنه درخصوص آن تصمیم گیری می کنند. اما رشد روزافزون تقاضا برای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز طیف وسیع زمینه های مصرف تسهیلات مذکور در قوانین و مقررات مختلف از جمله قانون عملیات بانکی بدون ربا و ضوابط اجرایی آن، قوانین برنامه پنج ساله توسعه و قوانین بودجه سنواتی موجب شده است درحال حاضر برای تسهیلات قرض‌الحسنه، سقف ها، مدت های بازپرداخت و شرایط مختلفی با توجه به زمینه مصرف آن، در نظام بانکی مبنای عمل باشد. این مهم گاه سبب ایجاد ابهام و پرسش و به تبع آن، مکاتبات و استعلام های متعدد از بانک مرکزی شده است.

بدین منظور و نیز با هدف ایجاد وحدت رویه در این زمینه و یکپارچگی شرایط مختلف انواع قرض‌الحسنه اعطایی توسط بانک ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و صندوق های قرض‌الحسنه وابسته به بانک ها، مراتب در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و نتیجه بررسی ها در جلسه مورخ ۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسامی ایران مطرح شد.

در این جلسه سقف قابل پرداخت و حداکثر مدت بازپرداخت انواع قرض‌الحسنه اعطایی با توجه به قوانین و مقررات مربوط احصا شد. حال سوال این جاست که مصرف کننده خدمات مالی چگونه باید بفهمد سپرده گذاری قرض‌الحسنه در کدام بانک نظر او را از انجام این عمل بیش تر تأمین می کند.

شاید ساده ترین راه برای مصرف کننده این خدمات، رجوع به بانک تخصصی قرض‌الحسنه است. بانک های قرض‌الحسنه در کنار برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل، به طور مداوم از طریق روابط عمومی های خود در مورد منابع جمع آوری شده و نحوه مصرف آن ها به سپرده گذاران گزارش می دهند. البته درحال حاضر منابع قرض‌الحسنه به نسبت دیگر منابع بانکی کشور بسیار کمتر است. از این رو، بانک های قرض‌الحسنه باید برای تقویت این منابع تعامل بیش تری با مردم داشته باشند و برای آن ها تبیین کنند که قرض‌الحسنه، یکی از آسان ترین عقود بانکداری اسلامی است.

در یک بانک قرض‌الحسنه وام های فراوانی با مبالغ خرد پرداخت می شود که عمدتا پاسخ گوی نیازهای اساسی مردم است. این فرآیند علاوه بر کاهش هزینه تامین مالی و توزیع عادلانه تر تسهیلات، سبب گردش سرمایه در کشور و درنهایت رشد تولید و افزایش اشتغال زایی می شود. تامین مالی بازوی اصلی تولید برای خروج از رکود است. اما درحال حاضر کسانی که دارای سرمایه هستند تمایل دارند از طریق سیستم بانکی کسب سود کنند و کسانی که نیاز به سرمایه دارند به دلیل بالا بودن بهره بانکی تمایل و توانایی استفاده از تسهیلات بانکی را ندارند.

بنابراین با توجه به این که نیاز عموم مردم استفاده از وام های خرد است، بهترین شیوه برای تامین آن استفاده از منابع قرض‌الحسنه است.