۰ نفر

در سال۹۹ صورت گرفت؛

تجارت خارجی ۳۶.۵میلیارد دلاری با همسایگان / اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کدام کشور است؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴
کد خبر: 522329
تجارت خارجی ۳۶.۵میلیارد دلاری با همسایگان / اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کدام کشور است؟

سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت خارجی کشورمان با کشورهای همسایه در سال گذشته ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا برابر با ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است.

به  گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ سید روح اله لطیفی سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کشورمان با ۱۵ کشور امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان‌، بحرین، عراق،کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، ترکیه، ترکمنستان و عربستان دارای مرزهای آبی و خاکی است و تجارت خارجی کشورمان در رویه های واردات و صادرات  با این کشورها از هر حیث برای کشور وبخصوص تجار و تولید کنندگان دارای اهمیت است و علی رغم برخی دشواری‌هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه در طی سالهای اخیر داشته‌ایم، با تلاش وجدیت همکاران ما در گمرک جمهوری اسلامی ایران و بنگاه‌های اقتصادی، تجار و بازرگانان حجم تجارت خارجی کشور با همسایگان قابل قبول بوده است.

لطیفی افزود: در طی ۱۲ ماه سال ۹۹ حجم تجارت خارجی کشورمان با همسایگان از حیث وزنی بالغ بر ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا برابر با ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است. از این میزان سهم صادرات محصولات کشورمان به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۱۳ دلار است که ۶۰ درصد وزن و ۵۸درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان به جهان را شامل می‌شود. 

لطیفی خاطرنشان کرد: بیشترین حجم صادرات کشورمان به کشورعراق بوده است با ۲۵ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۹۲ تن و به ارزش ۷ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار، ضمن آنکه کمترین حجم صادرات را هم به بحرین داشته ایم که برابر با هشت میلیون و ۴۷۳ هزارو ۷۰۴ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار از کشورهای پانزده گانه همسایه وارد کشور شده است که ۴۳.۵ درصد وزن و ۳۶.۵ درصد کل واردات کشور از کشورهای جهان، از همسایگان ما بوده است، که بیشترین حجم واردات کشورمان از همسایگان نیز از امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۱۳۶ هزار و ۵۳۴ تن کالا و به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۹۱ دلار و کمترین میزان واردات را هم از کشور بحرین به ارزش ۹۴۶ هزار و ۸۰۸ دلار بوده است.

لطیفی افزود: پس از عراق، اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات و کالاهای  ایرانی به ترتیب امارات با ۱۵میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۶۶ تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۸۲ دلار،  ترکیه با دو میلیارد و۵۳۶ میلیون و۶۱۶ هزارو ۶۸۸ دلار وافغانستان با دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۵۹ دلار هستند. همچنین اصلی ترین مبادی واردات کشورمان از همسایگان نیز پس از امارات متحده عربی، کشورهای ترکیه با ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱ هزارو ۸۲ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزارو ۲۶۲ دلار هستند.