۰ نفر

رییس اتاق ایران و چین؛

واردات واکسن توسط بخش خصوصی منطقی نیست

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبر: 521171
واردات واکسن توسط بخش خصوصی منطقی نیست

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید در شرایط فعلی، دشوار به نظر می‌رسد که بخش خصوصی بتواند در حوزه واردات گسترده واکسن به کشور کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجیدرضا حریری، اظهار کرد: در تجارت بین الملل شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تعامل و خرید و فروش دارند و این مسئله در رابطه با دارو نیز صدق می‌کند و در تمام نقاط دنیا بخش خصوصی خرید و فروش دارو را پیگیری می‌کنند اما وقتی در رابطه با واکسن کرونا صحبت می‌کنیم، فضا قدری متفاوت می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای بحث دستیابی به واکسن کرونا و توزیع آن، دولت‌ها نقش محوری را بر عهده گرفتند، توضیح داد: امروز سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حتی باید به سمتی حرکت کنیم که مدیریت واکسیناسیون کرونا در سطح جهانی نیز واحد شود اما ما توقع داریم در سطح ملی، نوع مدیریت تغییر کرده و بخش خصوصی در آن فعال شود!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان و کانادا که مظهر اقتصاد آزاد و فعالیت بخش خصوصی هستند، در حوزه واکسن، دولتها نقش محوری را ایفا می‌کنند. این شانس وجود دارد که بخش خصوصی در حوزه‌هایی مانند جابجایی یا تزریق واکسن پیمانکار دولت شود اما اصل موضوع در حیطه مسئولیت و مدیریت دولت است و کسی در آن تردیدی ندارد.

حریری با بیان اینکه اختیار دادن به بخش خصوصی در حوزه‌ای چنین پیچیده با واقعیت‌های اقتصاد ایران ناسازگار است، تصریح کرد: ما در رابطه با اقتصادی صحبت می‌کنیم که در آن دولت در مورد مرغ و تخم مرغ و زولبیا و بامیه در بازار ورود کرده و با قیمت گذاری دستوری، اجازه فعالیت آزاد به اقتصاد را نمی‌دهد، آنگاه در حوزه‌ای مانند واکسن کرونا که در تمام جهان مدیریت دولتی انجام می‌شود، ناگهان می‌گویند که بخش خصوصی بیاید و واردات کند! این نه با منطق اقتصاد ما می‌خواند و نه با توجه به شرایط جهانی با واقعیت‌های بین المللی سازگار است.

وی با اشاره به نحوه اختیار دادن دولت به بخش خصوصی در حوزه واکسن کرونا گفت: در صحبت‌های انجام شده، حتی مشخص نکرده‌اند که چه شرکتی و تحت چه شرایطی می‌تواند واکسن وارد کند. یعنی مثلا هرکس که با چین مراوده اقتصادی داشت به پرس و جو درباره واکسن افتاده و این از هر نظر اشتباه و حتی خطرناک است. واکسن موضوعی تخصصی است که با سلامت مردم ارتباط دارد و شرکت‌ها و افرادی باید به آن ورود کنند که تجربه و صلاحیت علمی لازم را داشته باشند؛ در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و قطعا در میان مشکلات فعلی ما دیگر به چنین مسائلی در ایران نیاز نداریم.

حریری خاطرنشان کرد: مدیریت واردات باید با دولت باشد و بحث بر سر اینکه بخش خصوصی واکسن بیاورد و آن را در بازار بفروشد نه تنها ممکن نیست که حتی اگر اجرایی شود نیز گامی جدید در مسیر نوکیسه پروری در ایران است. این ویروس جز با واکسیناسیون همگانی محدود نمی‌شود و در این مسیر فقیر و غنی باید یکسان دیده شوند و این مدیریت دولت در عرصه بهداشت است که کار را اجرایی می‌کند.

 از چند هفته قبل دولت اعلام کرده که بخش خصوصی می‌تواند با پیگیری در حوزه‌های مختلف، نسبت به واردات واکسن کرونا اقدام کند.

شرکت‌های بخش خصوصی می‌گویند با توجه به محدودیت جدی واکسن در سطح جهانی و دیر اقدام کردن ایران در ارتباط گیری با برخی شرکت‌ها، واردات در شرایط فعلی کاری دشوار خواهد بود.