۰ نفر

از سال ۹۲ تا به امروز؛

واردات از خارج کشور به ۴۷میلیارد دلار رسید

۲۵ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۱۳
کد خبر: 498145
واردات از خارج کشور به ۴۷میلیارد دلار رسید

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در مناطق آزاد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه افزایش ۵۷ درصدی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، «مرتضی بانک» امروز (پنجشنبه) در چهل و یکمین برنامه افتتاح «جهش تولید» که با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد، افزود: با وجود چالش‌های ناشی از مشکلات ارزی، گمرکی و مالیاتی، محدودیت‌های ناشی از تحریم ها و کرونا، اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دستاوردهای ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری داشتند.

به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری داخلی جذب شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۲ تا به امروز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان و ۲۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

بانک ادامه‌داد: همچنین بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز محقق شد و از پروژه‌های آن نیز بهره‌برداری شده است.

وی تاکیدکرد:‌ میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دو دولت تدبیر و امید افزون بر ۱۳۹ میلیارد دلار بوده و دست‌کم ۴۰ میلیارد دلار نیازهای سرزمین اصلی نیز از طریق تولیدات این مناطق تامین شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: واردات از خارج کشور در این دوره فقط ۴۷ میلیارد دلار بوده و تراز مثبت تجارت خارجی ۹۲ میلیارد دلاری را نشان‌می دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: از ابتدای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغ نامه‌ها، مناطق آزاد و ویژه همواره در همه شاخص‌ها رشد مثبت داشتند، به‌طوری که در حوزه تولید در حالی که فقط یک‌هزار واحد تولیدی در این مناطق در ابتدای سال ۹۲ فعال بودند، این تعداد اکنون با رشد ۱۲۰ درصدی به دو هزار و ۲۰۰ واحد رسیده است.

بانک افزود:‌ با استقرار مراکز فناوری و نوآوری، استقرار شاب‌دهنده‌ها و اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی، تاکنون ۶۸۰ واحد فناوری و نوآور در این مناطق جذب شده‌اند.

وی گفت: ‌یکی از مهمترین اقدام‌ها، افزوده شدن سامانه سرمایه گذاری به پنجره واحد خدمات الکترونیک مناطق آزاد و ویژه است که سهولت و شفافیت بیشتر در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسوول بیان‌داشت: اکنون و با افزوده شدن سامانه سرمایه‌گذاری، بیش از ۷۰ درصد زنجیره نیازمندی‌های فعالان اقتصادی در حوزه‌های ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت، فرهنگی و گردشگری، صنایع خلاق و دانش بنیان در چارچوب پنجره واحد پوشش داده می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: این پروژه محصول اعتماد دولت تدبیر و امید به جوانان و گواه روشنی بر جدیت دولت در افزایش سطح کیفی خدمات به سازمان های مناطق آزاد و ویژه است.

به گفته بانک، امروز ۶۰ پروژه در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزون بر سه هزار میلیارد تومان، ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو (در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) است و برای سه هزار و ۲۲۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

در چهل و یکمین برنامه افتتاح جهش تولید، طرح‌هایی در مناطق آزاد قشم و انزلی و مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، سهلان، کاوه و سلفچگان افتتاح شد.