۰ نفر

در جلسه شورای عالی قوه قضاییه بررسی شد؛

گزارش رئیس سازمان بازرسی درباره تخریب یک آلونک در بندرعباس

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۲
کد خبر: 484148
گزارش رئیس سازمان بازرسی درباره تخریب یک آلونک در بندرعباس

رئیس قوه قضاییه گفت سازمان ملل در برخورد با مبارزه جمهوری اسلامی با مساله مواد مخدر و قاچاقچیان، دچار تناقض است و از یک سو از عملکرد ما تقدیر می کند و از سوی دیگر علیه ما قطعنامه می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه که در اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای رعایت پروتکل های بهداشتی در دو سالن جداگانه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی تأکید کرد: مادامی که بسیج باشد و روحیه بسیجی بر کشور حاکم باشد، دشمن به این کشور طمع نخواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه از ایمان، اخلاص، صداقت، بصیرت، مردمداری، دشمن شناسی و دشمن ستیزی و تلاش برای تحقق شعار «ما می توانیم» به عنوان شاخصه های فرهنگ بسیج یاد کرد و گفت: امروز کادر درمان و پرستاری ما با روحیه بسیجی به مبارزه با ویروس منحوس کرونا و یاری مردم برخاسته اند.

وزارت بهداشت گرفتار حاشیه سازی ها نشود؛ کشور نیازمند انسجام است

رئیسی با بیان این که در این شرایط کشور نیازمند انسجام و همدلی و هماهنگی است، به مسئولان وزارت بهداشت توصیه کرد که درگیر حاشیه ها نشوند و در یک کار جمعی همه ظرفیت های علمی و پژوهشی و امکانات و نیروی انسانی کارآمد این مجموعه را در جهت تأمین امنیت جانی مردم به کار گیرند.

رئیس قوه قضاییه توجه به فرهنگ بسیج را برای پیشبرد مأموریت های دستگاه قضا ضروری دانست و اظهار داشت: روحیه بسیجی و استفاده از نیروهای قدرتمند، متدین و انقلابی می تواند ما را در پیشگیری و کشف جرم و همچنین آسیب شناسی و آسیب زدایی و حل اختلافات و اصلاح مجرمین یاری دهد و مشکلات‎مان را بکاهد.

رئیسی افزود: بسیج به عنوان سازمانی کارآمد، از مهم ترین ظرفیت های مردمی است که قانون زمینه همکاری آن با دستگاه قضایی را فراهم کرده و بسیج حقوقدانان به عنوان یکی از ارکان این مجموعه، می تواند با آموزش همگانی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم به دستگاه قضایی در انجام مأموریت هایش کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: روحیه بسیجی در هر بخشی حاکم باشد، آن بخش کارآمد و موفق خواهد شد و با فرهنگ بسیج می توانیم بر همه مشکلات و توطئه ها و فتنه ها و نقشه های دشمنان فائق آییم.

قطعنامه ابزار سیاسی نظام سلطه علیه کشورهای مستقل است

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر سازمان ملل که با هدایت کانادا و حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی صادر شده است، اظهار داشت: امروز بر همگان ثابت شده غربی ها از قطعنامه ها به عنوان ابزاری سیاسی علیه کشورهای مستقل استفاده می کنند.

رئیسی بر همین اساس متذکر شد: این که اکثریت کشورها از میان 193 کشور موافق این قطعنامه به اصطلاح حقوق بشری نبودند، نشانگر رو شدن دست طراحان این قطعنامه برای آنهاست و کشورها متوجه شده اند که حقوق بشر دستخوش سیاست زدگی جدی شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخورد دوگانه غربی ها با عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، گفت: سازمان ملل از سویی از عملکرد ایران در مبارزه با مواد مخدر تقدیر می کند و می گوید صداقت شما در این زمینه بیشتر از دیگر کشورهاست و در این راه خسارت های مالی و جانی زیادی متحمل شدید اما از سوی دیگر علیه ما قطعنامه می دهند.

رئیسی با بیان این که اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد، تمام اروپا و آمریکا را مواد مخدر فرا می گیرد، افزود: جوانان ما با ازخودگذشتگی در برابر قاچاق مواد مخدر و باندهای قاچاق می ایستند و ما قربانی این مسأله هستیم و این که به جای تقدیر علیه ما قطعنامه می دهند، پدیده عجیبی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به "آشفتگی وضعیت اجتماعی آمریکا" تصریح کرد: امروز به خاطر آزادی سلاح گرم در آمریکا هزاران نفر به خاک و خون کشیده می شوند و فضای آنجا ناامن است اما کسی برای این مسأله و بسیاری از کارهای ضد حقوق بشری در آمریکا و اروپا قطعنامه صادر نمی کند.

رئیسی ادامه داد: کانادا به عنوان بانی قطعنامه ضد ایرانی از بزرگ ترین ناقضان حقوق انسان است که هم حقوق مردم خودش را تضییع می کند و هم به پناهگاهی برای مفسدان و تبهکاران تبدیل شده است و باید علیه آن قطعنامه بدهند.

رئیس دستگاه قضا این نکته را هم متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی و آموزه های دینی و تأکیدات امامین انقلاب اسلامی و اصول قانون اساسی به کرامت و حقوق انسان اعتقاد دارد و به معنای واقعی کلمه به رعایت حقوق بشر پایبند است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از همکاران دستگاه قضا در رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با کرونا خاطر نشان کرد: همه بخش های قضایی و اداری قوه قضاییه ضمن حفظ سلامت همکاران و ارباب رجوع، باید از همه ظرفیت ها استفاده کنند تا روند دادرسی و رسیدگی به کار مردم دچار وقفه یا اختلال نشود.

رئیس دستگاه قضا همچنین با تقدیر از خدمات دکتر محمدباقر ذوالقدر معاون سابق راهبردی قوه قضاییه، ابراز امیدواری کرد با تلاش دکتر صاحبکار معاون راهبردی جدید و همکاری با مرکز فنّاوری قوه قضاییه، روند حرکت به سوی قوه قضاییه هوشمند با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیسی استفاده از فنّاوری های نوین و هوشمندسازی دستگاه قضا را از ضرورت های دوره تحول قضایی عنوان کرد و آن را گامی بلند در جهت تسهیل دسترسی مردم به دادرسی الکترونیک و تحقق عدالت قضایی دانست.

ثبت 2 هزار قرارداد وکالت در سامانه قراردادهای الکترونیکی ظرف 2 روز

در این نشست،  زارع‎پور رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضاییه با ارائه گزارشی از فعالیت های سامانه ثبت قراردادهای الکترونیکی وکالت، اظهار داشت: از ابتدای آغاز به کار این سامانه از اردیبهشت ماه تا آخر مهر ماه، حدود 8 هزار قرارداد در سامانه ثبت شده اما تنها هزار و 500 مورد آن نهایی و از سوی طرفین امضاء شده بود.

وی با اشاره به اجباری شدن ثبت قراردادهای وکالت در این سامانه از ابتدای ماه جاری گفت که «تنها در هفته آخر آبان ماه بیش از هزار قرارداد در این سامانه امضاء شده و طی دو روز گذشته، بیش از 2 هزار قرارداد، یعنی روزانه 1000 قرارداد در این سامانه ثبت شده است».

رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضاییه خاطر نشان کرد که در اجرای دستور رئیس دستگاه قضا برای استفاده از راهکارهای فنّاورانه در تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و تسریع در رسدیگی به پرونده ها، از هفته آینده تا پایان سال هر هفته یک پروژه فنّاورانه جدید در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه افتتاح خواهد شد.

بازداشت 12 کارمند متخلف و یک کارچاق‎کن حرفه‎ای توسط حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه

حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماه های اخیر 12 نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش های مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر شده اند. همچنین با 18 نفر از وکلایی که در بخش های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده ها با پرداخت رشوه تلاش می کردند بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‎کن حرفه ای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعه های قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش با تأکید بر لزوم برخورد با افراد فاسد در مجموعه مرتبطین با دستگاه قضا، تصریح کرد: مفسدین باید بدانند که وضعیت برای هر گونه فعالیت ناسالم در قوه قضاییه قرمز است. ما اجازه نمی دهیم چهره دستگاه کارآمدی که قضات آن بعضاً به صورت شبانه روزی در آن مشغول خدمت هستند و با اجاره نشینی و سختی زندگی خود را می گذرانند، با این نوع اقدامات موردی به گونه دیگری نشان داده شود. انتظار این است که جریان وکالت خودش نظارت داشته باشد تا فسادی در این مجموعه رخ ندهد.

تأسیس اداره کل نظارت بر وکلا در معاونت حقوقی دستگاه قضا

حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه نیز با اشاره به تأسیس اداره کل نظارت بر وکلا تأکید کرد: ایجاد این اداره کل برای اجرای تکلیفی است که قانون برای نظارت بر حوزه وکالت بر عهده قوه قضاییه گذاشته و در سال های گذشته به درستی اجرا نشده و ما می خواهیم این تکلیف قانونی را جدی بگیریم. به واسطه این نظارت در کار هیچ نهاد مدنی به ویژه نهاد وکالت دخالت صورت نخواهد گرفت و رویه دستگاه قضایی نیز اساساً این نیست که در امور دیگر نهادها دخالت نماید.

گزارش رئیس سازمان بازرسی درباره تخریب یک آلونک در بندرعباس

در ادامه نشست، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر ایجاد واحد واکنش سریع در بخش های مختلف نظارتی و قضایی دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوعاتی که به‎دلیل برخی حساسیت های اجتماعی باید با فوریت پیگیری شوند، اظهار داشت: در موضوع تخریب آلونک در بندرعباس، اداره کل بازرسی استان به صورت شبانه شهردار و 13 نفر از افراد دخیل و مرتبط با این موضوع را دعوت کرد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام درویشیان خاطر نشان کرد: در جریان بررسی این موضوع مشخص شد که اقدام صورت گرفته از سوی مأموران شهرداری برای تخریب این آلونک، هیچ یک از تشریفات قانونی نظیر کسب مجوز مقام قضایی یا حضور نیروی انتظامی را طی نکرده که این کار واجد وصف کیفری تشخیص داده شده و برخورد قانونی با مقصران حادثه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به افزایش قیمت مرغ از 23 به 35 هزار تومان در روزهای اخیر، اعلام کرد: از ابتدای سال چندین گزارش هشدار به بخش های مربوطه ارائه شده و راهکارهای کارشناسی کنترل و کاهش قیمت مرغ نیز در این گزارش ها به مسئولان مربوطه پیشنهاد شده است.

حجت الاسلام درویشیان افزود: یکی از علل این افزایش قیمت کمبود نهاده ها بود که مقدار قابل توجهی از آن در گمرک رسوب کرده بود که هفته گذشته با پیگیری ها ترخیص شد. عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت مرغ نیز عملاً تولید این محصول را به شدت کاهش داده که همین مسأله موجب افزایش قیمت شده است.

تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تکلیف قانون برنامه برای تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی بخش های غیردولتی و خصوصی اعلام کرد: عدم اجرای بند الف احکام دائمی برنامه به عنوان یک ترک‎فعل مورد پیگیری قرار گرفت و با اقدامات این سازمان شورای عالی بیمه سلامت در وزارت بهداشت در تاریخ چهاردهم مرداد ماه اقدام به تصویب تعرفه مذکور کرده که هیأت وزیران 25 آبان آن را تأیید و اول آذر ماه برای اجرا ابلاغ کرده است.

حجت الاسلام درویشیان خاطر نشان کرد که تعیین این تعرفه، نتیجه بسیار مهمی برای تسهیل درمان دندان افراد کم درآمد خواهد داشت.

آغاز بررسی ادعای آزمایش داورهای خارجی بر روی 3هزار بیمار ایرانی

وی در ادامه از بررسی «ادعای آزمایش برخی داروهای وارداتی بر روی 3 هزار نفر از مبتلایان به کرونا در کشور» خبر داد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی در یک طرح تحقیقاتی با نظارت سازمان بهداشت جهانی 30 کشور با بیش از 11 هزار بیمار کرونایی مورد مطالعه قرار گرفته اند که تحقیق درباره حضور ایران در بین این کشورها، نحوه عقد قرارداد احتمالی با سازمان بهداشت جهانی و رعایت یا عدم رعایت اصول اخلاق پزشکی از جمله اطلاع بیمار در هنگام تحقیقات، نحوه دریافت و هزینه‎کرد اعتبارات احتمالی مربوط به طرح و شفافیت آن در دستور کار قرار دارد.

صاحبکار معاون جدید راهبردی قوه قضاییه نیز در این نشست با تقدیر از رحمات ذوالقدر در این معاونت، ارتقاء سند تحول قوه قضاییه را مهم ترین دستور کار این معاونت در ماه های پیش رو عنوان کرد.

در این زمینه ببینید:

واکنش رئیس دستگاه قضا به پخش گزارشی درباره قاچاق سیگار

 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پخش گزارشی درباره قاچاق سیگار از رسانه ملّی گفت: مردم وقتی این گزارش ها را می بینند، سؤال می کنند که چگونه قاچاق با این حجم و با تریلی وارد کشور می شود؟ این مسأله حتماً باید پیگیری جدی شود. وقتی چنین حجمی قاچاق وارد کشور می شود، یعنی این کالا از مبادی رسمی وارد شده که این خیلی مایه تاسف است و نیاز به ورود فوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.