۰ نفر

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان:

ارسال بیش از ۲هزار پرونده تخلف انبارها به سازمان تعزیرات

۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 476133
ارسال بیش از ۲هزار پرونده تخلف انبارها به سازمان تعزیرات

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از بیش از ۱۰۰هزار بازرسی از انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا خبر داد و گفت: بیش از ۲هزار و ۱۲۳پرونده تخلف در همین راستا به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عباس تابش با بیان اینکه قرار است بازرسی از عمده فروشان و انبار‌ها جدی‌تر شود گفت:بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در راستای ابلاغ شیوه نامه بازرسی از انبار‌ها، 2123 پرونده تخلف ناشی از درج نکردن کالا، ثبت و حواله کالای مورد نگهداری را به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

افزود: این سازمان شیوه‌نامه بازرسی از انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا را به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ کرده است، ضمن اینکه در این سامانه امکانی فراهم شده تا بازرسان با انجام استعلام، تمامی انبار‌های ثبت شده را پیدا کنند و به این ترتیب می‌توان انبار‌هایی که بیشترین ورود و خروج بار را دارند، بر اساس اطلاعات این سامانه شناسایی و بر حسن انجام کار آن‌ها نظارت کرد.

رییس سازمان حمایت گفت: قبل از ابلاغ شیوه نامه بازرسی از انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا، طی شهریهورماه امسال تعداد 9 هزار و 526 مورد بازرسی حضوری از انبار‌ها و سردخانه‌ها توسط بازرسان سازمان‌های صنعت و تجارت سراسر کشور انجام شده که حاصل آن تشکیل 8195 پرونده تخلف، به ارزش 559 میلیارد و 981 میلیون و 941 هزار و 863 ریال بوده است. در حالی که بعد از ابلاغ این شیوه نامه، تاکنون بیش از 100 هزار و 698 بازرسی از انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا درسطح کشور انجام و بیش از 2 هزار و 123 پرونده تخلف در همین راستا به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

 تابش؛ ارزش ریالی این پرونده‌ها را بیش از 5 هزار و 563 میلیارد و 711 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: بازرسی‌ها از مراکز نگهداری کالا شامل انبار‌ها، سردخانه‌ها و مراکز نگهداری کالا برای بررسی وضعیت و حصول اطمینان از رعایت الزامات و ضوابط ابلاغی مشتمل بر ثبت انبار و سردخانه در سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا به نشانی اینترنتی WWW.NWMS.IR ثبت شد و برخورد با تخلفات احرازی با جدیت همچنان ادامه دارد.

وی بر ضرورت اجرای مستمر گشت‌ها و بازرسی‌ها در سطح انبار‌ها تاکید کرد و گفت: اگر بنگاه‌ها با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر صورت گرفته به ثبت محل نگهداری کالای مشمول در سامانه جامع انبار‌ها و یا اعلام ورود و خروج بار از طریق ثبت رسید و حواله و یا رد و تأیید بارنامه برابر ضوابط و الزامات قانونی اقدام نکنند، شناسایی هر نوع کالای خارج از شبکه در انبار به عنوان احتکار و اختفای کالا به شمار آمده و بر اساس قوانین مبارزه با قاچاق کالا برخورد قانونی می‌شود.

تابش اضافه کرد: سامانه جامع انبار‌ها به آدرس اینترنتی WWW.NWMS.IR در راستای تحقق مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع ایجاد و راه اندازی سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز از سال 94 طراحی شد که با بهره برداری از این سامانه در خرداد 1395 تاکنون حدود 740 هزار واحد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسایی و در سامانه جامع انبار‌ها ثبت شده است. همچنین حدود 15 هزار مرکز نگهداری کالا اقدام نیز در این سامانه به ثبت رسید.

وی ادامه داد: همه انبار‌ها باید در سامانه ثبت شده و همه انبار‌های مجاز و غیرمجاز شناسایی شوند و هیچ انبار ثبت نشده‌ای نباید محل دپوی کالا قرار گیرد. تابش تاکید کرد: این سازمان به عنوان مرجع برخورد با متخلفان و اخلالگران، به منظور جلوگیری از هرگونه احتکار و اختلال در عرضه کالا‌ها، با بهره گیری از توان بازرسی خود و جدیت تمام بر میزان موجودی کالا‌های انبار‌ها و سردخانه‌های سراسر کشور نظارت مستمر و روزانه اعمال می‌کنند.

به استناد ضوابط اختصاصی کالای اساسی (موضوع ماده (2) دستورالعمل تبصره (4) ماده (18) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) گوشت قرمز، برنج، حبوبات، چای، تخم مرغ خوراکی، کره، روغن، شکر، لاستیک، کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، خمیر کاغذ، دانه‌های روغنی، جو، ذرت، کنجاله سویا، خوراک آماده دام، ماکیان و آبزیان، دارو و واکسن دامی، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام، سموم دفع آفات نباتی (آفتکش‌ها) و کود شیمیایی مشمول ثبت اطلاعات مکان نگهداری و ورود و خروج در سامانه جامع انبار‌ها بوده و بسته به اینکه واحد مورد بازرسی دارای اقلام مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده یا خیر و اینکه کالا‌های مشمول در سامانه جامع انبار‌ها ثبت شده است یا خیر، بر اساس ضوابط این شیوه‌نامه توسط بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها برخورد لازم انجام می‌شود.