۰ نفر

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران خبر داد:

افزایش ۱.۵برابری قیمت محصولات چرمی

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲
کد خبر: 470094
افزایش ۱.۵برابری قیمت محصولات چرمی

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران از ۱.۵ برابر شدن قیمت محصولات چرمی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال قیمت تمام شده محصولات چرمی بالا رفته و قدرت خرید مردم هم در سال‌های اخیر کاهش یافته که مجموع این شرایط باعث کاهش تولید چرم در سال جاری شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در پنج ماهه اول امسال بیشترین کاهش تولید مربوط به چرم بوده که با کاهش ۲۰.۵ درصدی مواجه شده و تولید آن از ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار فوت مربع در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار فوت مربع در مدت مشابه امسال رسیده است.  

درباره علت این کاهش تولید، حسن نصیریان،  عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چرم شامل پوست و مواد شیمیایی که برای ساخت و ساز آن استفاده می شود، قیمت تمام شده محصولات چرمی بالا رفته و قدرت خرید مردم هم در سال‌های اخیر کاهش یافته است. مجموع این شرایط باعث کاهش تولید چرم در سال جاری شده است.  

وی همچنین با بیان اینکه در سال جاری قیمت تمام شده محصولات چرمی نسبت به سال قبل حداقل ۱.۵ برابر شده، تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزد کارگران هم بر این فرایند تاثیر گذار بوده و طبیعتا قیمت فروش هم به همین میزان افزایش داشته است.

نصیریان با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش تولید می شود، تصریح کرد: آمار دقیقی از کاهش تقاضا در بازار محصولات چرمی نداریم، اما شاهد این هستیم که فروش تعدادی نسبت به سال قبل پایین آمده که دلیل اصلی آن افزایش قیمت است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران با اینکه شیوع ویروس کرونا را هم بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم تاثیر گذاشته، تصریح کرد: یکی از دلایل مهم افزایش قیمت‌ها نرخ دلار است، چرا که در اقتصاد ما نرخ دلار بر همه چیز تاثیر می‌گذارد. حتی در محصولات چرم که مواد اولیه آن شامل پوست در داخل تامین می‌شود، نرخ دلار  بر قیمت پوست تاثیرگذار است. چراکه در این بخش به ویژه پوست‌های سبک با افزایش نرخ ارز صادر میشوند و دست اندکاران این بخش تولید داخلی را هم بر مبنای نرخ دلار انجام محاسبه می‌کنند.

وی در پایان از کاهش قاچاق چرم و محصولات مرتبط با آن طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: علت کاهش قاچاق در این بخش افزایش نرخ ارز است که باعث شده قاچاق دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.