۰ نفر

بر اساس برآوردهای فائو؛

قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل کاهش یافت

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
کد خبر: 440408
قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه آوریل کاهش یافت

بر اساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و با استناد به فهرست شاخص بین‌المللی قیمت مواد غذایی فائو (FFPI)، قیمت کالاهای خوراکی در سطح جهانی در ماه آوریل به دلیل کاهش چشمگیر تقاضا برای بسیاری از کالاها و در نتیجه همه‌گیری جهانی کووید- ۱۹ در ماه مذکور برای سومین ماه کاهش یافت. این شاخص هرماهه تغییر در قیمت‌های بین‌المللی کالاهای خوراکی مشترک مبادلاتی را محاسبه، پایش و ردیابی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  گزارش منتشره در هفتم ماه می نشان می‌دهد که متوسط شاخص قیمت بین‌المللی مواد غذایی فائو (FFPI) در ماه پیشین (آوریل) به عدد 165.5 رسید که نسبت به ماه مارس با 5.7 امتیاز یا 3.4 درصد کاهش بیانگر پایین‌ترین میزان از ژانویه ۲۰۱۹ است. این میزان سه درصد کمتر از میزان مشابه در سال گذشته بود. گفته می‌شود کاهش شدید مذکور در ماه آوریل، افت ماه‌به‌ماه متوالی در ارزش شاخص قیمت بین‌المللی مواد غذایی فائو را نشان می‌دهد که به طور عمده از آثار منفی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر بازار بین‌المللی غذا ناشی می‌شود.

بر اساس این گزارش، سقوط اخیر قیمت‌ها برای زیرشاخص غلات چندان نیست و فقط اندکی کاهش یافته است؛ درحالی‌که گفته می‌شود سایر زیرشاخص‌های شاخص کل، در ماه آوریل، به‌ویژه در زیرشاخص قند و شکر دستخوش کاهش چشمگیر ماه‌به‌ماه بوده‌اند.

«کاهش ماه آوریل سومین سقوط ماهانه متوالی در ارزش شاخص بود. این وضعیت تا حد زیادی به چندین اثر منفی در بازارهای بین‌المللی مواد غذایی ناشی از همه‌گیری کووید- ۱۹ نسبت داده شده است. به‌جز زیرشاخص غلات که فقط اندکی کاهش یافته است؛ سایر زیرمجموعه‌های شاخص کل، به‌ویژه در مورد زیرشاخص قند و شکر در پایان ماه آوریل کاهش چشمگیر ماه‌به‌ماه را ثبت کردند».

گزارش آشکار می‌کند که شاخص قیمت قند و شکر در ماه مارس از یک کاهش قیمتی 13 ساله کند به یک کاهش 14.6 درصدی رسید و حتی افت ماهانه شدیدتری را تجربه کرد. با فروپاشی قیمت نفت خام در سطح بین‌المللی، تقاضای نیشکر برای تولید اتانول کاهش یافته و تولید را به سمت تولید قند سوق داده است که از این جهت البته قابلیت دسترسی به صادرات را گسترش می‌دهد. در همان حال اقدامات قرنطینه در شماری از کشورها فشار اضافی کاهش تقاضا را موجب شده است.

شاخص قیمت روغن نباتی نیز در ماه آوریل 5.2 درصد کاهش یافت که این امر با افت ارزش روغن نخل، سویا و کلزا همراه بود. این امر عمدتا ناشی از کمبود تقاضا برای سوخت‌های زیستی، کاهش تقاضای بخش مواد غذایی همراه با میزان تولید روغن پالم بالاتر از حد انتظار در مالزی و سویای خردشده در آمریکاست.

گزارش بیانگر آن است که شاخص بین‌المللی قیمت مواد غذایی فائو در مورد لبنیات تا 3.6 درصد سقوط کرده است؛ در شرایط سقوط دورقمی در قیمت‌های پودر کره و شیرخشک، اضافه موجودی صادراتی و این موضوع که موجودی بازار تشدید شده و تقاضای واردات ضعیف شده است. فروش رستوران‌ها در نیمکره شمالی نیز کاستی گرفته است. شبیه به چنین وضعیتی بر اساس گزارش بین‌المللی فائو در  مورد شاخص قیمت گوشت با سقوط 2.7 درصدی دیده می‌شود.

گفته می‌شود بهبود نسبی تقاضای واردات از چین برای متعادل‌کردن رکود در واردات در جاهای دیگر کافی نبود. بااین‌حال، کشورهای عمده تولیدکننده به دلیل اسکان افراد در منازل خود دچار تنگناهای لجستیکی و حمل‌ونقل و افت شدید تقاضا از بخش خدمات غذایی شدند.

«اوپالی گالکتی»، اقتصاددان ارشد فائو، معتقد است همه‌گیری کووید- ۱۹ به هر دو سوی عرضه و تقاضای تجارت گوشت ضربه می‌زند؛ زیرا تعطیلی رستوران‌ها و کاهش درآمد خانوارها به مصرف پایین‌تر می‌انجامد و کمبودهای صنعت فراوری بر سیستم‌های به‌روز تولید در ممالک عمده تولیدکننده دام تأثیر می‌گذارد. شاخص قیمت حاشیه‌ای (بدون احتساب هزینه‌های سربار) نیز در مورد غلات کاهش یافته؛ در همان حال که قیمت‌های جهانی گندم و برنج افزایش قابل‌توجهی یافته و هم‌زمان از قیمت‌های ذرت به‌سرعت کاسته می‌شود.

قیمت‌های بین‌المللی برنج از ماه مارس 7.2 درصد افزایش یافت و این موضوع به طور عمده به دلیل محدودیت‌های موقت صادرات توسط ویتنام بود که بعدا لغو شد. درحالی‌که قیمت گندم با توجه به گزارش‌ها درخصوص سهمیه‌‌بندی صادرات از فدراسیون روسیه، 2.5 درصد افزایش یافت. درمقابل، قیمت گیاهان دانه‌درشت از جمله ذرت ۱۰ درصد کاهش یافت و این امر به دلیل کاهش تقاضای مصرف آن برای خوراک دام و تولید سوخت‌های زیستی است.

در جلسه گروه ۲۰ (G20) که ماه گذشته برگزار شد، مدیرکل فائو از رهبران کشورها خواست که اطمینان حاصل کنند تجارت کشاورزی نقش مهم خود را در همکاری برای امنیت جهانی غذا ایفا می‌کند و از سیاست‌هایی که جریان تجاری حامی عرضه مواد غذایی را متوقف می‌کنند پرهیز کنند. وی خاطرنشان کرد فائو در حال نظارت دقیق بر قیمت‌ها و مسائل لجستیکی و حمل‌ونقل کالاهای خوراکی است تا به کشورها درخصوص مشکلات در حال ظهوری که می‌توانند احتمال اختلال در طول همه‌گیری جهانی فعلی را تشدید کنند، هشدار دهد.