۰ نفر

سنگ محک تجاری برگزیت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبر: 436265
سنگ محک تجاری برگزیت

هیاتی متشکل از صد نفر از مذاکره‌کنندگان انگلیس به منظور آغاز مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا روز دوشنبه به بروکسل سفر خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، رهبری تیم مذاکره‌کننده انگلیس را در این مذاکرات که به مدت چهار روز به طول خواهد انجامید، دیوید فارست بر عهده خواهد داشت، در حالی که مایکل بارنیر رئیس تیم مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا خواهد بود. در این مذاکرات ۱۱ گروه مختلف بر ابعاد مختلف توافق میان دو کشور نظارت خواهند داشت. پس از اتحادیه اروپا، آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری برای انگلیس محسوب می‌شود، سهم آمریکا از کل صادرات انگلیس در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۹ درصد بود، سهمی که برای واردات در حدود ۱۱ درصد قرار داشت.

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید کشورش در دستیابی به یک توافق تجارت آزادِ پس از برگزیت، با آمریکا چانه‌زنی‌های سختی را در پیش خواهد داشت. بر اساس گزارشی که دولت او منتشر کرده است این توافق منجر به تقویت ۴/ ۳ میلیارد پوندی اقتصاد انگلیس خواهد شد، توافقی که البته همچنین منافعی را برای اسکاتلند به همراه خواهد داشت. انگلیسی‌ها با اشاره به اینکه سازمان خدمات بهداشت ملی این کشور فروشی نیست، مدعی شده‌اند در این توافق استانداردهای موادغذایی حفظ خواهد شد. به گزارش «بی‌بی‌سی»، آمریکا و انگلیس امید دارند مذاکرات میان آنها به یک توافق تجارت آزاد در بروکسل منجر شود، مذاکراتی که انتظار می‌رود در اواخر این ماه از سر گرفته شود. محل برگزاری این گفت‌وگوها در هر دو کشور خواهد بود. همچنین کراوفورد فالکونر، مشاور ارشد مذاکرات وزارت تجارت بین‌المللی انگلیس و مذاکره‌کننده ارشد و سفیر سابق نیوزلند در «سازمان تجارت جهانی» بر گفت‌وگوهای میان دو کشور نظارت خواهد داشت.

بر اساس بیانیه‌ دولت انگلیس، تولیدکنندگان سرامیک، خودرو، موادغذایی و نوشیدنی این کشور در کنار خدمات حرفه‌ای همچون خدمات معماری و وکالت، برندگان بزرگ توافق تجاری با آمریکا خواهند بود. بوریس جانسون، در این رابطه می‌گوید: «ما قرار است چانه‌زنی‌های فشرده‌ای برای تقویت صنعت خود داشته باشیم.» این در حالی است که اتهاماتی توسط حزب کارگر این کشور در جریان انتخابات بیان شده بود مبنی بر اینکه دولت تلاش می‌کند سازمان خدمات بهداشت ملی را در این مذاکرات بفروشد. با این حال دولت بوریس جانسون با رد این اتهام مدعی شده است در توافق تجاری با آمریکا از سازمان ملی بهداشت حمایت کامل خواهد شد. لیز تروس، وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس در گفت‌وگویی که با «بی‌بی‌سی» داشت گفت: «ما از استانداردهای ایمنی موادغذایی ساده عبور نمی‌کنیم. ما سازمان «خدمات بهداشت ملی» را برای فروش روی میز مذاکره قرار نخواهیم داد و یا آن را با چیز دیگری معاوضه نمی‌کنیم. این دو مورد خط قرمز واضح ما در مذاکره با آمریکا هستند.» در این گفت‌وگو وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس تلاش کرد مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا را به موضوع حقوق ماهیگیری‌ سوق دهد. به گفته او اتحادیه اروپا از انگلیس می‌خواهد کشورهای عضوش دسترسی دائم به آب‌های بریتانیا داشته باشند. در این رابطه اما انگلیس خواهان توافق سهمیه‌بندی است، مانند توافقی که اتحادیه اروپا با نروژ و ایسلند دارد. خانم تروس می‌گوید: «ما تصمیم نداریم ماهیگیری خود را در توافق تجاری با اتحادیه اروپا و یا هر شریک تجاری دیگری قربانی کنیم. ما خواهان توافقی با اتحادیه اروپا هستیم که در آن صحبتی از فروش حق ماهیگیری به میان نیاید.» کارولین فیبربیرن،‌ رئیس کنفدراسیون صنعت بریتانیا در رابطه با مذاکرات تجاری میان انگلیس و آمریکا، تلاش‌های آرمان‌گرایانه دولت انگلیس را در تسهیل جابه‌جایی نیروی‌کار بامهارت میان دو کشور و همچنین حمایت از صادرات کسب‌وکارهای کوچک می‌ستاید. با این حال فرانسیس اوگاردی، دبیرکل کنگره اتحادیه تجاری این کشور نظر دیگری دارد: «دولت باید روی دستیابی به توافق تجاری با اتحادیه اروپا تمرکز کند، و نه تن دادن به خواسته‌های دونالد ترامپ.» به گفته او توافق تجاری بد با آمریکا منجر به از بین رفتن حقوق و مشاغل نیروی‌کار انگلیس و ضایع شدن استانداردهای خدمات عمومی، محیط‌زیست و مواد غذایی این کشور می‌شود. اوگاردی برای این ادعای خود به ترس رهبران کشاورزی انگلیس از واردات محصولاتی که تولید آنها در این کشور ممنوع است در پی توافق تجاری با آمریکا اشاره می‌کند، همچون طیور آغشته‌شده با آهک. بر اساس گزارشی که به تازگی رسانه‌های انگلیسی منتشر کرده‌اند، اتحادیه اروپا از انگلیس خواسته است به‌عنوان یک امتیاز برای توافق تجاری میان دو طرف، ممنوعیت خود را برای واردات طیوری که آغشته به آهک و سایر مواد ضدعفونی‌کننده هستند حفظ کند. با این حال دولت آمریکا درخصوص این ممنوعیت‌ها ابراز تاسف کرده و مدعی شده است این محدودیت‌ها هیچ‌گونه مبنای علمی ندارند.

محورهای مذاکره

به گزارش «بی‌بی‌سی»، از جمله موضوعات مهم برای انگلیس در این مذاکرات جدایی اشتغال این کشور از اتحادیه اروپا، استانداردهای محیط‌زیستی در آینده، خنثی کردن هر نوع نقش‌آفرینی دادگستری اتحادیه اروپا و سطح دسترسی اتحادیه اروپا به آب‌های ماهیگیری انگلیس هستند. در این رابطه انگلیسی‌ها هشدار داده‌اند در صورتی که چارچوب کلی توافق تجاری میان دو طرف تا ماه ژوئن مشخص نشود، از هر نوع مذاکره تجاری با اتحادیه اروپا خارج خواهند شد. آمیلیه دی مونچالین، وزیر امور اتحادیه اروپا نیز می‌گوید در صورتی که حقوق ماهیگیران اتحادیه اروپا در دسترسی به آب‌های بریتانیا نادیده گرفته می‌شد این اتحادیه آمادگی داشت از توافق تجاری پس از برگزیت با انگلیس صرفنظر کند. در این رابطه به زودی مشخص خواهد شد که دو طرف پیرامون چه موضوعاتی در مذاکرات پیش‌رو که دور اول گفت‌وگوی میان آنها خواهد بود به بحث خواهند نشست، موضوعاتی که احتمالا شامل تجارت خدمات، ‌حمل‌ونقل، انرژی، ماهیگیری و رقابت آزاد و عادلانه در توافقات آینده خواهد بود.