۰ نفر

سایه مخرب کرونا بر کسب و کارها

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 422576
سایه مخرب کرونا بر کسب و کارها

شیوع ویروس کرونا نه تنها از بعد بهداشتى و روانى بلکه از بعد اقتصادى نیز بیشتر کشورها را درگیر کرده، به این ترتیب این بیمارى یک مسئله تک بعدى نیست و جنبه‌هاى مختلف زندگى مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

همانطور که شاهد هستیم جداى از جنبه بهداشتى و درمانى این موضوع، کرونا بر تجارت خارجى و کسب‌وکارهاى داخلى کشور نیز تاثیر منفى بسیارى داشته است، از طرفى با نزدیک شدن به ایام عید همه اصناف انتظار داشتند تا هرچه در طول سال با مشکل بى‌کارى و کم درآمدى همراه بودند، بتوانند در این ایام به رونق نسبى برسند اما متاسفانه این بیمارى مجال نداد.

صادرات و گردشگرى و مشاغل عمومى از جمله بخش‌هایى هستند که در این ایام بیشتر تحت تاثیر قرار مى‌گیرند، به طوریکه در حال حاضر مراودات تجارى ما با بیشتر کشورها قطع شده یا به صورت نیمه فعال هستند و به لحاظ گردشگرى نیز نمى توانیم با وجود این بیمارى پذیراى همان تعداد توریست سال‌های قبل باشیم.

از طرف دیگر یکى از راه‌های اصلى مقابله با شیوع این بیمارى اجتناب از قرارگرفتن در مکان‌های عمومی است، به این ترتیب مى‌توان گفت بیشتر مشاغل بر اثر این بیمارى با افت کاسبى همراه شده‌اند؛ در این راستا حتى مشاغلى مانند رستوران‌ها که مى‌توانند خدمات خود را به صورت مجازى ارائه دهند نیز به خاطر نگرانى مردم با مشکل مواجه هستند.

تاکسى‌هاى شهرى و اینترنتى نیز از جمله مشاغلى هستند که این روزها به خاطر ترس مردم از این بیمارى، کسب‌وکار خود را تاحد زیادى از دست داده‌اند، علاوه بر این باشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌هاى زیبایى و مراکز خرید نیز با این وضعیت افت مشترى دست‌وپنجه نرم مى‌کنند.

حالا در این میان جداى از کمبود مشترى و کاهش درآمد، بحث مالیات و بیمه تامین اجتماعى به معضل جدى واحدهاى صنفى تبدیل شده، آنطور که پیش بینى شده این بیمارى حداقل تا پایان امسال گریبان‌گیر کشور ما است؛ در این راستا انتظار مى‌رود تا دولت علاوه بر مهار این ویروس به فکر جلوگیرى از متضرر شدن و نابودى کسب و کارها نیز باشد و با عدم دریافت مالیات، بارى از دوش صاصبان مشاغل بردارد و از خسارت هاى جبران‌ناپذیر این بیمارى در آینده جلوگیرى کند.

*رییس کمیسیون کسب‌وکارهای اتاق بازرگانى ایران