۰ نفر

آشفته بازار قالیشویی شب عید

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبر: 418902
آشفته بازار قالیشویی شب عید

شمارش معکوس برای خانه‌تکانی‌ نوروزی شروع شده و مردم از همین روزها برنامه‌‌ریزی برای نظافت منزل را شروع کرده‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ شست‌وشوی فرش‌ها از مهم‌ترین بخش‌های خانه‌تکانی است. هرقدر که مراقبت باشیم فرش‌ها در رفت‌وآمدها و مهمانی‌ها و به‌دست بچه‌ها کثیف نشوند باز با دوده کدر شده و به شست‌وشوی سالانه نیاز دارند و اغلب خانواده‌ها این کار را به همراه خانه‌تکانی‌ آخر سال انجام می‌دهند. امروزه قالیشویی از شیوه سنتی خارج شده و مثل قدیم نیست‌ که همه اعضای خانواده در حیاط خانه جمع  ‌شده و فرش می‌شستند. این روزها قالیشویی‌های تمام اتوماتیک زحمت این کار سخت را از دوش خانواده‌ها برداشته‌اند و نه‌تنها کار شستن قالی‌ها را برعهده گرفته‌اند بلکه کارهای دیگری ازجمله ترمیم آسیب‌های فرش و رفوگری، ترمیم سوختگی‌ها، ریشه‌زنی، تعمیر بافت فرش و انواع تابلوفرش، لکه‌برداری و تمیزکردن آلودگی‌های فرش را هم انجام می‌دهند. قالیشویی‌ها از مفیدترین و کاربردی‌ترین مراکز خدماتی هستند و شست‌وشوی فرش بدون کمک‌‌گرفتن از آنها برای بیشتر شهرنشین‌ها تقریبا غیرممکن است، اما از آنجا که فرش ایرانی کالایی بسیار باارزش است، باید در انتخاب قالیشویی دقت زیادی داشته باشیم.

جست‌وجو در اینترنت یا در صفحات آگهی روزنامه‌ها هردو می‌توانند ما را به قالیشویی‌ها برساند اما این روزها که درخواست شست‌وشوی فرش با توجه به نزدیک شدن به ایام خانه تکانی بیشتر شده و همه خانواده‌ها می‌خواهند زودتر کارهای رفت‌و‌روب را تمام کنند، بهتر است عجولانه تصمیم نگیریم و مراقب قالیشویی‌های ارزان‌قیمت فصلی باشیم. نزدیک عید‌ اوج کار مراکز شست‌وشوی فرش است و این امر سبب می‌شود بسیاری از شرکت‌های فصلی و غیرمتخصص تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند و به فکر سودجویی باشند. اصولا در انتخاب قالیشویی آنچه برای مشتری اهمیت دارد، یکی ‌کیفیت‌ کار و دیگری قیمت‌ خدمات است. کم نبوده مواردی که فرش سالم و بی‌عیب و ایراد مردم برای شست‌وشو رفته و پاره یا با ریشه‌های کنده‌شده به خانه برگشته و چون قالیشویی نام و نشانی نداشته، پیگیری‌ها هم به جایی نرسیده است. برای اینکه چنین مشکلاتی را تجربه نکنیم باید نکاتی را مورد‌توجه قرار‌دهیم تا ریسک خسارت پایین بیاید.

ویژگی‌های یک قالیشویی خوب

طبیعی است که تبلیغات در ماه‌های پایانی سال بیشتر شود اما باید توجه داشت که یک قالیشویی خوب در همه سال فعال است و خدمات ارائه می‌دهد و سابقه‌کار نخستین نکته‌ای است که باید در انتخاب قالیشویی به آن توجه کرد. اگر از سال‌های قبل مشتری ثابت یک قالیشویی بوده‌اید و به کیفیت خدمات و قیمت‌های آن اعتماد دارید که هیچ، اما اگر می‌خواهید شرکتی را برای نخستین بار انتخاب کنید، حتما باید درباره آن تحقیق کنید. برای اینکه بدانید کدام مراکز قالیشویی قابل‌اعتماد و دارای مجوز هستند، اگر ساکن  تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت اتحادیه صنف قالیشویان تهران و انتخاب گزینه استعلام قالیشویی نام قالیشویی مورد‌نظر را وارد کنید و از سوابق و مجوزدار بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. از دیگر مواردی که موجب می‌شود بتوانید به قالیشویی اعتماد کنید، شفاف بودن نرخ خدمات است. قالیشویی باید معیار مشخصی برای تعیین قیمت قالیشویی درنظر بگیرد و این شاخص را به اطلاع عموم برساند. اساس قیمت‌گذاری خدمات قالیشویی اندازه فرش، جنس فرش، نوع شوینده و خدمات اضافی لکه‌بری و ترمیم است. شست‌وشوی فرش در قالیشویی بر اساس جنس فرش برنامه‌‌ریزی و بر همین اساس از شوینده مناسب با الیاف فرش استفاده می‌شود، لذا از قبل می‌توان نرخ قالیشویی را به مشتری اعلام کرد. امروز در سایت بیشتر قالیشویی‌ها جدولی از نرخ خدمات مختلف وجود دارد که مشتری می‌تواند از قبل براساس آن برآوردی از هزینه‌هایش داشته باشد اما باید درنظر داشت که این قیمت‌ها کف نرخی است که برای خدمات تعیین شده و هزینه‌های شما اغلب بسیار بیشتر از چیزی درمی‌آید که محاسبات خودتان نشان می‌دهد. در نرخنامه‌ای که از سوی شرکت به مشتری ارائه می‌شود، خدمات براساس نوع شست‌وشو و مواد شوینده قیمت‌های مختلفی دارد؛ چیزی که به گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، غیرقانونی است. حمید محمدی کمسرخ  با اشاره به تک‌نرخی بودن خدمات قالیشویی می‌گوید: اغلب فرش‌های ماشینی به‌جز فرش‌هایی که طرح ابریشمی دارند با پودر شسته می‌شوند و اینکه گفته می‌شود از شامپوی خارجی برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود خلاف واقعیت است، تنها برای فرش‌های دستباف از مواد متفاوتی استفاده می‌شود که اتحادیه در قیمت‌های مصوب این تفاوت را درنظر گرفته و قیمت شست‌وشوی فرش ماشینی و دستباف متفاوت است. وی می‌افزاید: قالیشویی موظف است فرشی را که برای ‌شست‌وشو تحویل گرفته، تمیز و بدون هیچ ایرادی بازگرداند و نمی‌تواند به بهانه اینکه مشتری به جای اعلاشویی گزینه شست‌وشوی معمولی را انتخاب کرده، کیفیت کار را پایین بیاورد؛ در حقیقت تمام کار قالیشویی باید اعلاشویی باشد.

نرخ خدمات قالیشویی

شرکت‌های خدمات قالیشویی در رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند قیمت‌های پایین‌تری را اعلام کنند تا در این شرایط نامناسب اقتصادی مشتری بیشتری داشته باشند. قیمت‌های درج شده در سایت برخی از قالیشویی‌های معروف حتی از جدول نرخ‌گذاری اتحادیه هم پایین‌تر است! این در شرایطی است که بسیاری از تبلیغات اینترنتی و قالیشویی‌های آنلاین، شرکت‌های واسطه‌ای هستند که تنها کار حمل‌و‌نقل فرش را انجام می‌دهند و کار شست‌وشو با قالیشویی‌های طرف قرارداد آنهاست که در مناطق مختلف تهران فعالیت دارند. رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درباره بالاتر بودن نرخ خدمات درج شده در سایت اتحادیه می‌گوید: نرخ‌گذاری اتحادیه بر اساس آنالیز هزینه‌ شوینده، کارگر، استهلاک و... انجام می‌شود و نرخ‌های پایین‌تر از این مبالغ که در سایت قالیشویی‌ها درج می‌شود برای جلب مشتری است. به گفته محمدی کمسرخ، نرخ خدمات قالیشویی‌ها درحال حاضر همان نرخ سال قبل است. بر این اساس و با استناد به نرخ‌های مصوب اتحادیه، قیمت شست‌وشوی فرش ماشینی متری 10هزار تومان، فرش دستباف معمولی، اعلا و گل‌ابریشم، به‌ترتیب متری 17، 24و 45هزار‌تومان، موکت معمولی 37هزار تومان و موکت گل‌برجسته 46هزار تومان است. هزینه رفت‌‌و‌برگشت هم 20هزار تومان تعیین شده است. البته قالیشویی‌ها خدمات دیگری هم ارائه می‌دهند از جمله خشکشویی فرش، موکت، مبلمان و تشک‌های ‌خوشخواب که نرخ این خدمات از سوی اتحادیه تعیین نمی‌شود و خود شرکت‌ها قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند.

راه‌های کلاهبرداری

در ایام پایانی سال  به‌علت افزایش تقاضا برای خدمات قالیشویی، کلاهبرداری‌ها هم افزایش می‌یابد. یکی از روش‌های کلاهبرداری آن است که برخی افراد با اجاره وانت یا نیسان و تکثیر فاکتور‌های جعلی و تبلیغ‌ در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اقدام به جمع‌آوری فرش‌های مشتری‌ها می‌کنند و مشتری با خیال راحت با در دست داشتن فاکتور با نام و شماره قالیشویی، منتظر تحویل فرش‌های خود می‌ماند. بعد از گذشت زمان تحویل، مشتری متوجه مشکل می‌شود و برای پیگیری سرنوشت فرش‌های خود از اتحادیه قالیشویان استعلام می‌کند. درحالی‌که طی این مدت کلاهبرداران فرش‌ها را به فروش رسانده‌اند. نوع دیگر کلاهبرداری این است که از برند‌های قالیشویی‌های مطرح استفاده می‌کنند و با تهیه لباس و رسید و فاکتور قالیشویی معروف، فرش‌های مردم را تحویل می‌گیرند. بعد از گذشتن موعد تحویل، مشتری با شماره‌های شرکت تماس می‌گیرد و در نهایت متوجه کلاهبرداری می‌شود. این موارد توسط قالیشویی‌های غیرمجازی که از خدمات تبلیغ گوگل استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد. باید دقت داشته باشید که حتما اطلاعات را از سایت اصلی قالیشویی مجاز مدنظر بردارید. همچنین بهتر است شماره سرویس‌کار قالیشویی را که فرش‌های شما را جمع‌آوری می‌کند از قالیشویی بگیرید. اما نوعی از تخلف رایج نیز است که اغلب قالیشویی‌ها مرتکب می‌شوند و مشتری‌ها معمولا در ترافیک کار قبل از عید، آن را پیگیری نمی‌کنند. این تخلف افزایش قیمت خدمات در یکی‌دو‌ماه پایانی‌ سال است. قیمت‌ها البته بعد از عید به روال سابق برمی‌گردد ولی همین کار هم به گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران غیرقانونی است و مردم می‌توانند چنین تخلفی را به اتحادیه گزارش دهند.

نبض بازار

 بر اساس نرخ‌های مصوب اتحادیه، قیمت شست‌وشوی فرش ماشینی متری 10هزارتومان، فرش دستباف معمولی، اعلا و گل ابریشم، به‌ترتیب متری17، 24و 45هزار تومان، موکت معمولی 37هزار تومان و موکت گل برجسته 46هزار تومان است. هزینه رفت‌‌و‌برگشت هم 20هزار تومان تعیین شده است. البته قالیشویی‌ها خدمات دیگری هم ارائه می‌دهند از جمله خشکشویی فرش، موکت، مبلمان و تشک‌های ‌خوشخواب که نرخ این خدمات از سوی اتحادیه تعیین نمی‌شود و خود شرکت‌ها قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند

تبلیغات غیرواقعی

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران: اغلب فرش‌های ماشینی به‌جز فرش‌هایی که طرح ابریشمی دارند با پودر شسته می‌شوند و اینکه گفته می‌شود از شامپوی خارجی برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود خلاف واقعیت است. تنها برای فرش‌های دستباف از مواد متفاوتی استفاده می‌شود که اتحادیه در قیمت‌های مصوب این تفاوت را درنظر گرفته و قیمت شست‌وشوی فرش ماشینی و دستباف متفاوت است

در ایام پایانی سال با افزایش تقاضا برای خدمات قالیشویی، کلاهبرداری‌ها هم افزایش می‌یابد. یکی از روش‌های کلاهبرداری این است که برخی افراد با اجاره وانت یا نیسان و تکثیر فاکتور‌های جعلی و تبلیغ‌ در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اقدام به جمع‌آوری فرش‌های مشتری‌ها می‌کنند یا اینکه از برند‌های قالیشویی‌های مطرح استفاده می‌کنند و با تهیه لباس و رسید و نرخنامه قالیشویی معروف، فرش‌های مردم را  تحویل می‌گیرند اما هیچگاه دیگربرنمی‌گردند!