۰ نفر

رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

گردش ارز، احیاگر تجارت خارجی/ وزن صادرات ایران ٢٠درصد رشد کرد

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱
کد خبر: 416059
گردش ارز، احیاگر تجارت خارجی/ وزن صادرات ایران ٢٠درصد رشد کرد

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه گردش ارز، احیاگر تجارت خارجی است، گفت: علیرغم سخت ترین تحریم ها، وزن صادرات ایران ٢٠ درصد رشد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت در مراسم رونمایی از فاز نخست اپلیکیشن راهنمای تجارت که به منظور راهنمایی تجار و بازرگانان طراحی شده است، گفت: همیشه نوک تحریم‌ها متوجه تجارت خارجی و فرآیندهای تجاری ایران بوده است؛ چراکه صادرات و واردات همیشه رگ حیاتی تجارت بوده و به خصوص در شرایط فعلی، گردش ارز احیاگر تجارت خارجی است؛ این در حالی است که امسال موفق شدیم بیشترین ذخایر استراتژیک و کالاهای اساسی را برای تنظیم بازار کشور داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه توسعه صادرات را با قوت پیش برده و صادرات غیر نفتی را در سر لوحه برنامه‌ها و حمایتهای خود قرار داده‌ایم که بر این مبنا، سازمان توسعه تجارت، تولید را به عنوان پیشران توسعه همه جانبه کشور ارج می نهد؛ چراکه در نهایت پیش رفتن تولید، صادرات کشور را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای افزایش صادرات برنامه‌های ترویجی را بر اساس اولویتها، حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در جهت اصلاح ساختار سازمان برای رسیدن به برنامه‌های صادراتی قدم برداشته‌ایم؛ ضمن اینکه شیوه نامه بسته مشوق‌های صادرات را اخیراً منتشر کرده‌ایم.

زادبوم با تشریح بسته حمایت از صادرات خاطرنشان کرد: یک بخش از این بسته، تسهیلات ریالی است و از سوی صندوق توسعه ملی، قرار است ٢٠٠٠ میلیارد تومان در اختیار نظام بانکی قرار دهد و در این رابطه، با بانک‌های عامل قرارداد بسته خواهد شد؛ ضمن اینکه بخش دیگر این بسته حمایتی، کمک‌های بلاعوض را شامل می‌شود که به عنوان حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، منابع را به عنوان مشوق از طریق سازمان توسعه تجارت پرداخت کنیم که این کار در حال پیگیری است.

وی افزود: هر مقدار از منابعی که در مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه مصوب و از طریق سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود را توزیع کنیم؛ پس به همان میزان می‌توانیم بسته حمایتی را اجرا کنیم که سازمان برنامه و بودجه در اختیار ما قرار می‌دهد. به هر حال این بسته بخش‌هایی دارد که ممکن است همه آنها، محقق نشود.

زادبوم در تشریح وضعیت تجارت خارجی کشور گفت: آمار ۱۰ ماهه تجارت خارجی در سال جاری ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات را نشان می‌دهد که از نظر وزنی ۲۰ درصد رشد و از نظر ارزشی ۳ درصد کاهش داشته که دلیل این کاهش هم نرخ پایه‌های صادراتی است. از سوی دیگر، واردات کشور معادل ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. هر چند در ۱۰ ماه تراز اندکی منفی شد اما در ۹ ماه آمار مثبت بود؛ ولی با توجه به اینکه وزن صادرات افزایش یافته است. اگر واقعیت‌های صادرات غیر نفتی را در نظر بگیریم صادرات افزایش پیدا کرده است.

همچنین عباس خالقی تبار، مدیرکل دفتر خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: نیازهای تجار را در این اپلیکیشن لحاظ کرده و در آن تلاش کردیم آخرین مقررات و قوانین، آموزش‌ها و بخشنامه‌ها را در آن لحاظ کنیم.

وی افزود: بهبود مستمر، نصب آسان، اشتراک گذاری مؤثر از جمله ویژگی‌های این اپلیکیشن است و البته اسناد هم قابل اشتراک گذاری بوده و دوازده فیچر در آن گنجانده شده است. در این میان، پرتال تعاملی بین مدیران سازمان و تجار و بازرگانان به زودی و تا پایان سال رونمایی خواهد شد

به گفته خالقی تبار، نمایشگاه‌ها، هیأت‌های تجاری، کالاهای صادراتی، آمار صادرات، بازارهای صادراتی، مقررات و بخشنامه‌ها، اخبار تجاری، اتاق بازرگانی، رایزن و نمایندگان تام الاختیار تجاری، مرزنشینی و بازارچه‌های مرزی، آموزش تجار و استانداردهای صادراتی از جمله بخش‌های طراحی شده در این اپلیکیشن دیده شده است.