۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش‌بینی کاهش 30درصدی تجارت ایران و آلمان/ عدم امکان بازگشت ارز صادراتی از اروپا با سازوکار اینستکس

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 409001
پیش‌بینی کاهش 30درصدی تجارت ایران و آلمان/ عدم امکان بازگشت ارز صادراتی از اروپا با سازوکار اینستکس

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و آلمان با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر تجارت دو کشور، گفت: با شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت ایران و آلمان تا پایان امسال حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ رسول رنجبران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به افت تجارت ایران و آلمان از سه سال گذشته تا کنون اظهار کرد: حجم تجارت دو کشور در 8ماه امسال حدود 2.7میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 25درصد افت کرده است.

او ادامه داد: همچنین در سال 97 مجموع تجارت ایران و اروپا 4.3میلیارد یورو بود و با روندی که تا کنون داشته، پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به حدود 3میلیارد یورو برسد و این یعنی تجارت ایران و آلمان در سال 98 حدود 30درصد کاهش خواهد یافت.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت بازگشت ارز صادراتی از آلمان توضیح داد: فعلا هیچ راهی برای نقل و انتقالات بانکی بین دو کشور وجود ندارد و از همین رو تجار ما از روش واردات در مقابل صادرات با این کشور مبادله انجام می‌دهند و به همین خاطر بازگشت ارز صادراتی از آلمان به چرخه اقتصادی کشور امکان‌پذیر نیست.

رنجبران به روش جدید اروپایی‌ها برای تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: به تازگی اروپایی‌ها سازوکار جدیدی برای اینستکس تعریف کرده‌اند که با این روش ارز حاصل از کالاهایی که به اروپا صادر می‌شود در صندوقی که در پاریس قرار دارد ذخیره می‌شود و از طرفی واردکننده‌ها نیز از طریق همین صندوق مبادلات خود را انجام می‌دهند.

عضو اتاق ایران و آلمان بیان کرد: با توجه به شرایط تحریمی، پیش‌بینی می‌شود که هم میزان واردات کالاهای پزشکی و دارویی و غذایی از اروپا به ایران و هم صادرات آن دسته از کالاهای ما به این کشور که در تحریم قرار دارند، با کاهش همراه باشد.

سایه تحریم‌های آمریکا بر روابط ایران و اروپا

رنجبرانی درباره میزان تمایل اروپایی‌ها و آلمانی‌ها برای توسعه تجارت با ایران اظهار کرد: در حال حاضر سیاست آلمان در راستای سیاست‌های آمریکا قرار دارد و متاسفانه به رغم تعهداتی که اروپایی‌ها در برجام به ما دادند در عمل به آن‌ پایبند نبودند؛ بنابراین اگرچه فعالان اقتصادی آلمانی برای توسعه مراودات تجاری با ایران تمایل بالایی دارند اما از آنجا که مبادلاتشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تابع سیاست آمریکاست، برای تجارت با ما ترس و واهمه دارند چراکه نمی‌خواهند مشمول جریمه و تحریم آمریکا شوند.

وی افزود: ضمن اینکه حجم تجارت اروپا با آمریکا بیش از هزار میلیارد دلار و یا یورو است، درحالیکه تا پایان امسال تجارت ما با این کشور به 3میلیارد یورو می‌رسد، هزار میلیارد یورو کجا و سه میلیارد کجا؛ بنابراین به رغم تمایل اروپایی‌ها برای گسترش مراودات تجاری با ایران، تجارت دو کشور بسیار محتاطانه انجام می‌شود.

افزایش سهم بازار ایران در تجارت اوراسیا منوط به همکاری دولت و بخش خصوصی

رنجبران همچنین تجارت با اروسیا را یک فرصت بزرگ برای فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد: اوراسیا یک فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ماست که باید آن را مغتنم بدانند؛ البته تحقق این موضوع منوط به این است که بخش خصوصی با کسانی که از مسائل اوراسیا آگاهی دارند همچون سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و امور خارجه همکاری دو جانبه داشته باشند تا بتوانیم سهم خود را از بازار اوراسیا به دست آوریم.

عضو اتاق مشترک ایران و آلمان تصریح کرد: ما می‌توانیم سهم قابل توجهی از این بازار کسب کنیم زیرا تقریبا تمام کالا‌های ایرانی که کیفیت و قیمت قابل رقابتی داشته باشند امکان صادرات به اوراسیا را دارند و در این زمینه محدودیتی نداریم.