۰ نفر

معاون فنی گمرک؛

رکورد ترخیص کالاهای اساسی از گمرک شکسته شد

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۰۲
کد خبر: 405321
رکورد ترخیص کالاهای اساسی از گمرک شکسته شد

بر اساس اعلام معاون فنی گمرک ایران، در آذرماه رکورد ترخیص کالاهای اساسی از مسیر سبز گمرک شکسته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مهرداد جمال ارونقی» گفت: ماه گذشته (آذر) ۵۱ درصد اظهارنامه‌های کالاهای تولیدی و اساسی در مسیر سبز ترخیص شدند که این میزان پیشتر حدود۱۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای ترخیص کالاهایی همچون کاغذ و برنج بیان کرد: با توجه به تسهیلات گمرک برای ترخیص کالاهای اساسی، بیشتر این اقلام با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی در مسیر سبز اظهارنامه قرار گرفته‌اند.

این مقام مسوول درباره ترخیص برنج‌های وارداتی توضیح داد: در حالیکه میزان واردات برنج در مهرماه ٢٥ هزار و ٩٤٣ تن و در آبان ماه سال جاری ٢٦ هزار و ٥٣٣ تن بوده است، ترخیص این محصول در آذر ماه به ١٠٣ هزار و ٢٨٨ تن رسیده است و این یعنی میزان ترخیص برنج تنها در یک ماه رشد تقریباً ٦ برابری داشته است.

ارونقی با اشاره به ترخیص گوشت‌های قرمز سرد و گرم تصریح کرد: در حالیکه میزان واردات این محصول در مهر ماه ١٧ هزار و ٩٧٦ تن و در آبان ماه ١٠ هزار و ٧٢١ تن بوده است، تنها در آذرماه ١٨ هزار و ٤٦ تن گوشت قرمز سرد و گرم از گمرک ترخیص شده است.  

معاون فنی گمرک ادامه داد: واردات کنجاله سویا در مهر ماه ٧٣ هزار و ١٩٧ تن و آبان ماه ٥٨ هزار و ٤٠٥ تن بود که این رقم در آذرماه به ١٧٢ هزار و ٧١٤ تن رسیده است.

به گفته ارونقی، میزان ترخیص ذرت در آبان ماه ٦١٣ هزار و ٧٤٩ تن بوده که در آذر ماه به ٧١٧ هزار و ٥٩٩ تن رسیده است.

وی با اشاره به واردات انواع کود شیمیایی تصریح کرد: در مهر ماه ٥٠ هزار و ٢٨٠ تن و در آبان ماه ١٧ هزار و ٥٨٥ تن از این محصول وارد کشور شده که که در آذرماه این عدد به ٥٧ هزار و ٧٣٩ تن رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، ترخیص کاغذ چاپ و تحریر نیز از ٥٤ هزار تن در مهر ماه و ٥٢ هزار و ٥٤٧ تن در آبان ماه به ٨٩ هزار و ٩٨٠ تن در آذرماه رسیده است.

ارونقی درباره ترخیص حبوبات نیز بیان کرد که ترخیص آن از ٧ هزار و ٣٧٠ تن در مهر ماه به ٩ هزار و ٥٩٨ تن در آذر ماه رسیده است.

وی با اشاره به رشد دو برابری ترخیص دانه‌های روغنی تصریح کرد: میزان ترخیص این محصول در مهر ماه ٣٦ هزار و ٤٨٢ تن و در آبان ماه ٢٨ هزار و ٩٤٢ تن بود که در آذر ماه ٦٧ هزار و ٤٦٥ تن رسید.

۱۲۲ هزار تن برنج در انتظار ترخیص

ارونقی اعلام کرد که  ۱۲۲ هزار تن برنج و ۱۵ هزارت تن در حین انجام تشریفات گمرکی هستند که به محض اخد مجوزات قانونی لازم از گمرک ترخیص می‌شوند.

به گفته این مقام مسوول،  ۲۲ فروند شناور در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، نوشهر، انزلی و امیرآباد در حال تخلیه ۵۶۴ هزار تن کالای اساسی هستند و نزدیک به ۳۰ فروند شناور حاوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی اعم از برنج، ذرت، جو، سویا، دانه های روغنی در حال ورود به بنادر یا پهلوگیری یا تخلیه کالاهای خود هستند.

معاون فنی گمرک خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای ترخیص کالاهای اساسی در مسیر سبز و زرد و صدور مجوزهای قانونی، اکنون هیچ مشکلی درباره تامین کالاهای اساسی از جمله انجام تشریفات گمرکی و ترخیص آنها از گمرک وجود ندارد.