۰ نفر

دست بالای گرانی ‌در بازار کالسکه

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 402881
دست بالای گرانی ‌در بازار کالسکه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌هایی که در شرف بچه‌دار شدن هستند، خرید لوازم مورد نیاز کودک است. امروزه فروشگاه‌های بزرگ و کوچک سیسمونی‌فروشی، فهرستی بلندبالا از وسایل مورد نیاز نوزاد را فراهم می‌کنند و در بدو ورود پدر و مادر به دست آنها می‌دهند تا آنها را راهنمایی و کار آنها را ساده‌تر کرده باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اگر بدون مطالعه و مطابق این فهرست خرید کنید، قطعا خرجتان کمتر از 200 میلیون تومان نمی‌شود، در حالی که نیازی به این همه هزینه نیست. بیش از 80 درصد اقلامی که به عنوان سیسمونی پیشنهاد می‌شود هرگز به کار نخواهد آمد، اما چند مورد هست که اگر تهیه نکنید بچه‌داری کمی مشکل خواهد شد و یکی از آنها کالسکه است.

کالسکه یک وسیله بسیار کاربردی در سال‌های ابتدایی زندگی کودک است که بهتر است هر پدر و مادری بنابر بودجه‌شان حتما یکی از مدل‌های آن را تهیه کنند. بعد از سرویس خواب، کالسکه‌ کودک تقریبا گران‌ترین وسیله سیسمونی است. کالسکه‌ها طیف گسترده‌ای از مدل‌ها و همینطور قیمت را دارند. البته قیمتی که هنگام خرید کالسکه به شما گفته می‌شود معمولا فقط برای کالسکه نیست، چون این کالا اغلب به صورت مجموعه و به همراه کریر و ساک کودک فروخته می‌شود که باید گفت هر سه آنها جزو وسایل بسیار لازم برای نگهداری از نوزاد هستند. کریر وسیله‌ای ‌است که در ماه‌های ابتدایی تولد برای جابه‌جایی نوزاد بسیار مفید و کاربردی است. این وسیله را، هم می‌شود در دست گرفت و هم در اتومبیل قرار داد بدون اینکه سر و گردن نوزاد در اثر شیوه اشتباه بغل گرفتن، در معرض خطر قرار گیرد. ساک کودک هم که از واجبات است و تا یکی دو سال اول تولد کودک، هیچ مادری نمی‌تواند بدون ساک وسایل از خانه خارج شود.

مدل‌های مختلف کالسکه

ملاک‌های مختلفی برای دسته‌بندی کالسکه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که اولین آن، شکل ظاهری و کاربرد آن است. بر این اساس می‌توان از کالسکه‌های سنتی، ترکیبی (کومبو)، چتری یا عصایی، مسافرتی، ورزشی، دوقلو و درشکه‌ای اسم‌ برد. هرکدام از این انواع بسته به سبک زندگی والدین می‌تواند برای آنها بهتر از انواع دیگر باشد. کالسکه سنتی، کامل‌ترین نوع کالسکه است که قابلیت مانور خوبی هم دارد و در مکان‌های مختلف و مسیرهای ناهموار عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. پشتی این نوع کالسکه در بعضی مدل‌ها می‌تواند تا 180 درجه بخوابد و آن را به یک تختخواب تبدیل کند. بعضی دیگر از مدل‌ها نیز از قابلیت تبدیل به صندلی اتومبیل برخوردار هستند. کالسکه کومبو یا ترکیبی از این مزیت برخوردار است که ویژگی‌های آن را می‌توان مطابق با موقعیت‌های مختلف و رشد کودک تغییر داد. بعضی از انواع کالسکه کومبو را می‌توان به صندلی اتومبیل، گهواره و تختخواب نیز تبدیل کرد. بعضی مدل‌های آن‌هم دارای قابلیت جابه‌جایی دسته یا نشیمنگاه هستند تا کودک بتواند روبه‌جلو یا روبه‌روی کسی که او را هل می‌دهد، بنشیند. کالسکه چتری یا دسته عصایی سبک‌تر از مدل‌های دیگر است و دسته‌هایی شبیه به دسته چتر دارد. این نوع کالسکه امکانات زیادی ندارد و برای مسافرت و رفت‌وآمد در شهر و برای کودکانی که قادر به نشستن هستند، گزینه‌ای مناسب است. همچنین می‌توان آن را به‌راحتی تا و جا‌به‌جا کرد. کالسکه مسافرتی معمولاً سه‌تکه است و شامل صندلی اتومبیل، پایه صندلی اتومبیل و کالسکه اصلی می‌شود. با استفاده از کالسکه مسافرتی می‌توان بدون ایجاد مزاحمت در خواب کودک، او را از اتومبیل به کالسکه یا برعکس جابه‌جا کرد. بعضی از مدل‌های کالسکه مسافرتی با برخورداری از پشتی تاشو به تختخواب نیز تبدیل می‌شوند. از معایب آن می‌توان به اندازه بزرگشان اشاره کرد. خرید کالسکه‌های دوقلو برای خانواده‌هایی که نوزاد دوقلو دارند واجب است. این مدل‌ کالسکه‌ها 2صندلی کنار هم یا پشت سر هم دارند که هرکدام از این دو مدل مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در مدل صندلی کنار هم، عبور از درِ خانه، فروشگاه یا آسانسور مشکل‌ساز می‌شود اما کودکان همدیگر را می‌بینند و امکانات یکسانی دارند. در مدل‌های‌ صندلی پشت سر هم نیز معمولاً قابلیت تا شدن پشتی برای صندلی جلویی وجود ندارد و در بعضی مدل‌ها نیز جای پای کافی برای کودک در صندلی پشتی نیست. کالسکه ورزشی دارای 3 چرخ بادی بزرگ است و به درد مادران ورزشکار می‌خورد. کالسکه ورزشی معمولاً مجهز به بندی است که به بدن مادر متصل می‌شود و از رها شدن ناگهانی کالسکه حین دویدن یا زمین خوردن مادر جلوگیری می‌کند. این نوع کالسکه دوام بالایی دارد و وزن‌های بالا را تحمل می‌کند اما اندازه بزرگ و وزن سنگینی دارد و ممکن است در صندوق اتومبیل جا نگیرد. کالسکه درشکه‌ای در واقع یک گهواره چرخ‌دار است که فقط برای نوزادان کاربرد دارد و با رشد کودک باید با کالسکه معمولی تعویض شود. از مزایای این کالسکه گران‌قیمت می‌توان به وزن سبک و چرخ‌های بزرگ آن اشاره کرد. مدل دیگری از کالسکه هم وجود دارد که از تغییر شکل صندلی اتومبیل ایجاد می‌شود. این نوع صندلی نوزاد که به‌تازگی وارد بازار شده است دارای چهارچوب کامل کالسکه است. در واقع کالسکه‌ای است که می‌توان آن را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به آداپتور، صرفاً با تا کردن پایه‌ها، به صندلی اتومبیل تبدیل کرد. از معایب آن می‌توان به وزن سنگین و نبود تجهیزات جانبی مثل جیب و سبد وسایل اشاره کرد.

قیمت‌کالسکه‌های مختلف

نگاهی به بازار لوازم کودک نشان می‌دهد 90درصد کالسکه‌های موجود در بازار را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. محصولات برندهای مختلفی از کشور‌های اروپایی مثل انگلیس،‌ اسپانیا، هلند و آلمان و البته یکی‌ دو برند ایرانی، با طیف بسیار گسترده‌ای از قیمت در بازار وسایل کودک خودنمایی می‌کنند. با پرداخت 2 تا 4 میلیون تومان می‌توانید کالسکه‌ تولید یکی از شرکت‌های ایرانی را برای نوزادتان تهیه کنید. از میان شرکت‌های ایرانی که در این زمینه فعال هستند، می‌توان به دلیجان، بی‌بی‌لند و چلینو اشاره کرد. کالسکه‌های ایرانی با وجود قیمت مناسب، امکانات و کارکرد نسبتا مناسبی دارند اما به گفته کارشناسان این حوزه، مواد اولیه به‌کار رفته در آنها نسبت به انواع خارجی ضعیف‌تر است. غیر از شرکت‌هایی که رسما به عنوان تولیدکنندگان ایرانی شناخته می‌شوند، برخی از برندهای قدیمی معروف هم هستند که اکنون ماهیت ایرانی پیدا کرده‌اند. برندهایی مثل چیکو(ایتالیایی)، مامالاو(آمریکایی) و بی‌بی‌فورلایف(آلمانی) اکنون در ایران نمایندگی ندارند و محصولاتشان به سفارش ایران در چین تولید می‌شود؛ به همین دلیل قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع اصل موجود در بازار دارند و با پرداخت 3 تا 10میلیون تومان می‌توان یکی از انواع این کالسکه‌ها را خرید. اما برندهایی که محصولات اصل آنها وارد کشور می‌شود، قیمت‌های بالاتری دارند. جویی، بریتکس، آدامکس، مکسی‌کوزی، استاک، می‌ما و سیلورکراس نام‌های مطرح برندهای کالسکه و لوازم جانبی آن هستند که محصولات آنها در بازار کشور موجود است، البته هرچه از ابتدا به سمت انتهای این فهرست می‌رویم قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند. کالسکه‌های جویی از یک میلیون و 600 هزار تومان تا 2میلیون و 500 هزار تومان، بریتکس از 6میلیون و900 تا 9 میلیون تومان و ست کالسکه مکسی‌کوزی از 5 میلیون و 700 تا 9 میلیون تومان قیمت دارند. 3برند بعدی، برندهای لاکچری هستند و قیمت‌های آنها بسیار بالاتر است. برای کالسکه‌ها استاک قیمتی بین 15 تا 18 میلیون تومان و برای کالسکه‌های می‌ما و سیلورکراس بازه وسیعی از قیمت بین 5 تا 40 میلیون تومان عنوان می‌شود که بستگی به مدل و نوع کاربرد آنها دارد. کالسکه‌های دوقلو هم بسته به برندشان بین یک میلیون تا 14 میلیون تومان قیمت دارند.

چه کالسکه‌ای بخریم؟ 

بیشتر کالسکه‌ها امکانات تقریبا مشابهی دارند که ربطی به قیمت‌شان ندارد. دوطرفه بودن کالسکه مزیت بزرگی است که باعث می‌شود جهت دید کودک رو به مادر یا به سمت روبه‌رو قابل تنظیم باشد. بیشتر کالسکه‌ها غیر از سفری‌ها امروزه از این قابلیت برخوردارند. تفاوت اصلی کالسکه‌ها در نوع فلز بدنه، جنس پارچه، کیفیت چرخ و نوع جمع شدن آنهاست. کالسکه‌های گران‌تر، از آلومینیوم بهتر و سبک‌تری ساخته شده‌اند که باعث می‌شود حمل آنها راحت‌تر باشد. جنس پارچه می‌تواند نخی، برزنت یا نایلون باشد که نوعی نخی به دلیل نرم‌تر و ضدتعریق بودن مناسب‌تر است. بعضی برندها پارچه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های خاص دارند که به دلیل محدودیت، قیمت بالاتری دارند. نوع چرخ، هم در امنیت‌ کالسکه تاثیر زیادی دارد و هم در قیمت آن، چرخ‌های کمک‌فنردار باعث می‌شوند قیمت کالسکه یکی دو میلیون از انواع بدون کمک‌فنر، گران‌تر باشد. بعضی از کالسکه‌ها نیز تشک‌های اضافه و محافظ سر جانبی دارند. با توجه به تشابه امکانات، آنچه باید در خرید کالسکه در اولویت قرار گیرد سبک زندگی افراد است.  کریر اغلب به صورت ست با کالسکه خریداری می‌شود اما اگر لازم باشد به طور مجزا تهیه شود باید جنس پارچه و نوع اتصالات کمربند مورد توجه قرار گیرد. کلیه شرکت‌های ایرانی و خارجی تولیدکننده کالسکه، کریر را هم در مجموعه محصولات خود دارند. قیمت آن از 300 هزار تومان در انواع ایرانی‌تا 3 میلیون و 500 هزار تومان برای برندهای خارجی متفاوت است. جنس پارچه کریر هم تابع همان قوانین کالسکه است. ضمنا امروزه بیشتر کریرها قابلیت تبدیل به صندلی اتومبیل را دارند که وسیله‌ای بسیار مهم و کاربردی در حمل‌و‌نقل ایمن نوزاد است.   نکته قابل توجه اینکه کریر و کالسکه وسایلی هستند که اغلب بدون خراب شدن کنار گذاشته می‌شوند و بسیاری از خانواده‌ها وسایل سالم کودکانشان را از طریق آگهی در فضاهای حقیقی و مجازی به فروش می‌رسانند. تهیه کالسکه دست دومی که تمام جوانب آن را از لحاظ ایمنی بررسی کرده باشید، می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

نبض بازار

برندهایی مثل چیکو (ایتالیایی)، مامالاو (آمریکایی) و بی‌بی‌فورلایف (آلمانی) اکنون در ایران نمایندگی ندارند و محصولاتشان به سفارش ایران در چین تولید می‌شود؛ به همین دلیل قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع اصل موجود در بازار دارند و  می‌توان با پرداخت 3 تا 10 میلیون تومان یکی از انواع این کالسکه‌ها را خرید

سهم عمده واردات

90درصد کالسکه‌های موجود در بازار خارجی‌ است و محصولات برندهای مختلف از کشورهای اروپایی مثل انگلیس،‌ اسپانیا، هلند و آلمان و البته یکی‌ دو برند ایرانی، با طیف بسیار گسترده‌ای از قیمت بین  یک تا 40 میلیون تومان در بازار وسایل کودک به فروش می‌رسد

کالسکه‌هایی جویی از یک میلیون و 600 هزار تومان تا 2میلیون و 500 هزار تومان، بریتکس از 6میلیون و900 تا 9 میلیون تومان و ست کالسکه مکسی‌کوزی از 5 میلیون و 700 تا 9 میلیون تومان قیمت دارند