۰ نفر

ترخیص برنج‌های انبار شده در گمرکات از هفته آینده

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۱۳
کد خبر: 382301
ترخیص برنج‌های انبار شده در گمرکات از هفته آینده

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازارگفت: عملیات ترخیص برنج‌های ترخیص شده در بنادر در هفته پیش رو آغاز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا کلامی،  درباره میزان واردات برنج در سال گذشته و پیش‌بینی واردات در سال جاری گفت: بررسی‌ها نشان می دهد، در سال گذشته 1.5 میلیون تن برنج وارد کشور شده است و برنامه‌ریزی صورت گرفته بر واردات همین میزان برنج در سال جاری دلالت دارد.

وی با اشاره به اینکه بازار برنج در حال حاضر در شرایط متعادل قرار دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا در سال جاری ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شده است یا خیر؟ گفت: برای پاسخ به این سئوال باید به سابقه موضوع اشاره‌ای کنم.

کلامی در توضیح این مطلب اضافه کرد: اواخر سال 1397، قیمت برنح با رشدی غیر منطقی روبرو شد از این رو ضرورت کنترل بازار مطرح شد، از طرفی همواره طرف هندی، که عمده‌ترین صادر کننده برنج به ایران محسوب می‌شود، از ممنوعیت فصل برداشت سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را در چهار ماه ابتدایی سال بالا می‌بردند.

وی گفت: در جلسات ستاد تنظیم بازار ضرورت پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی مطرح و مقرر شد تدابیری به منظور ممانعت از پرداخت ارز بیشتر و خرید برنج با هزینه بالاتر اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار گفت: این در حالی است که برخی بدون توجه به این موضوع ، در صدد مخالفت با این مصوبه برآمدند. اوایل مرداد ماه بود که سازمان برنامه و بودجه درخواست برقراری ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را ارائه کرد.

وی گفت: از سوی دیگر عملیات تامین ارز واردات برنج از سوی بانک مرکزی نیز با کندی روبرو شد، چرا که دیگر کالاها در این دوره واجد اولویت بودند.

کلامی اظهار داشت: اتفاقات رخ داده سبب شد ستاد تنظیم بازار مجددا به موضوع واردات برنج ورود کند تا تکلیف برنج دپو شده در بنادر مشخص شود .

وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده توضیح داد: مقرر است برنج وارداتی که عملیات تامین ارز آن صورت گرفته، با ارائه تعهد مبنی بر نگهداری کالا در انبارهای تحت نظر دولت نسبت به ترخیص این کالا اقدام نمایند.

کلامی گفت: توزیع برنج وارداتی پس از پایان فصل برداشت خواهد بود و وی عملیات عرضه با توجه به وضعیت بازار صورت خواهد گرفت.

به گفته وی بر پایه مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون واردات دفتر معاون اول رییس‌جمهوری در هفته آینده عملیات تعهدسپاری واردکنندگان و ترخیص برنج صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار اظهار داشت: عملیات ترخیص برنج‌های ترخیص شده در بنادر در هفته پیش رو آغاز خواهد شد.