۰ نفر

هزینه‌های پخت نذری در محرم 98 چقدر آب می‌خورد؟

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 378420
هزینه‌های پخت نذری در محرم 98 چقدر آب می‌خورد؟

گزارشی که نشان می‌دهد غذاهای محبوب هیات‌های عزاداری برای ۱۰۰نفر چقدر خرج دارد.

*** چلوخورشت قیمه سیب‌زمینی؛ یک‌میلیون و ۱۷۰هزار تومان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، برای تهیه قیمت نذری ۱۰۰نفر، حدود ۱۷کیلوگرم برنج لازم است که مقدار آن بسته به اندازه پرس‌های نذری متغیر است. اصولا برای پخت غذا به تعداد بالا از برنج ایرانی استفاده نمی‌شود، برای همین قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی را هفت‌هزار تومان در نظر می‌گیریم که با این حساب هزینه برنج حدود ۱۲۰هزار تومان خواهد شد.

مقدار لپه لازم برای ۱۰۰نفر حدود چهارکیلوگرم است. لپه باز کیلویی ۱۱هزار عرضه می‌شود. در نتیجه باید ۴۴هزار تومان هم خرج لپه کنیم. برای قیمه نذری حدود هفت‌کیلوگرم سیب‌زمینی لازم است که با توجه به قیمت شش‌هزار تومانی هر کیلو، حدود ۴۲هزار تومان تمام می‌شود.

حدود هفت‌کیلوگرم پیاز هم به قیمت سه‌هزار تومان لازم است که ۲۱هزار تومان دیگر به خرج نذری ۱۰۰نفره ما اضافه می‌کند. گوشتی که برای پخت نذری در نظر می‌گیریم ‌‌گوشت گوساله است که کیلویی حدود ۸۰هزار تومان است. درنتیجه برای یک نذری باکیفیت باید حدود ۵۶۰هزار تومان هزینه گوشت کنار بگذاریم.

رب مورد نیاز برای یک قیمه خوش‌رنگ ۱۰۰نفره، سه‌کیلوگرم است و با توجه به قیمت ۲۰هزار تومانی هر کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی، ۶۰هزار تومان هم برای رب کنار می‌گذاریم. لیموعمانی را اگر به صورت فله‌ای بخریم، کیلویی ۵۲هزار تومان درمی‌آید و آشپزهایی که به ترش‌بودن غذا علاقه دارند، همان یک‌کیلوگرم لیموعمانی را استفاده می‌کنند اما ۵۰۰گرم لیموعمانی هم کفایت می‌کند. برای پخت قیمه نذری، حدود ۱۰کیلوگرم روغن لازم است که ۷۶هزار تومان خرج روی دست صاحب نذر می‌گذارد. دو مثقال زعفران برای تزئین برنج، ۱۶۰هزار تومان خرج لازم دارد.

*** چلوخورشت قورمه‌سبزی؛ یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان

قورمه‌سبزی مثل بقیه غذاهای خورشتی، ۱۷کیلوگرم برنج برای هیات ۱۰۰نفره لازم دارد که می‌شود ۱۲۰هزار تومان . خرید ۱۰کیلو سبزی قورمه پاک‌شده لازم برای نذری ۱۰۰نفره، ۵۷هزار تومان خرج برمی‌دارد. لوبیاقرمز کیلویی ۱۲هزار تومان درمی‌آید و با توجه به اینکه نذری ۱۰۰نفره ما تقریبا چهارکیلوگرم لوبیاقرمز لازم خواهد داشت، باید ۴۸هزار تومان خرج لوبیا کنار بگذاریم.

قورمه‌سبزی ۱۰۰ نفره ما هشت‌کیلوگرم گوشت خورشتی لازم دارد. برای هیات کوچک که توانایی قربانی‌کردن یک گوسفند زنده را ندارد، قیمت هر کیلو گوشت گوساله حدود ۸۰هزار تومان تمام می‌شود. با این حساب هزینه گوشت برای قورمه‌سبزی ۱۰۰نفره نهایتا ۶۴۰هزار تومان است.

پیاز لازم برای قورمه‌سبزی، نسبت به بقیه خورشت‌ها بیشتر است. به خاطر همین، برای یک نذری ۱۰۰نفره، ۱۰کیلوگرم پیاز لازم است که ۶۰هزار تومان خرج دارد. یک کیلو لیموعمانی برای مزه‌دادن به قورمه‌سبزی ۱۰۰نفره لازم است. برای همین ۵۲هزار تومان هم باید برای لیموعمانی کنار بگذاریم.

۱۰کیلوگرم روغن هم که برای همه غذاهای خورشتی لازم است و اگر بطری‌های بزرگ بخریم، ۷۶هزار تومان هزینه برمی‌دارد. زعفران لازم برای تزئین ۱۰۰پرس برنج، دومثقال است که ۱۶۰هزار تومان خرج برمی‌دارد. اگر ۳۰تومان هزینه خرید ۱۰۰ظرف یکبارمصرف را هم به مخارج پخت قورمه‌سبزی نذری اضافه کنیم، باید سرجمع در حدود یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان برای یک وعده قورمه‌سبزی هیات ۱۰۰نفره‌مان در نظر بگیریم.

*** عدس‌پلو با گوشت؛ ۸۵۰هزار تومان

عدس‌پلو مثل غذاهای خورشتی، ۱۷کیلوگرم برنج لازم دارد که ۱۲۰هزار تومان خرج برمی‌دارد. مقدار عدس لازم برای یک نذری ۱۰۰نفره، پنج‌کیلوگرم است و اگر عدس را از میادین تره‌بار شهرداری بخریم، ۴۵هزار تومان تمام می‌شود. هزینه خرید گوشت چرخکرده برای عدس‌پلو کمتر و کیلویی حدود ۶۰هزار تومان خواهد بود.

با توجه به اینکه ۱۰۰پرس عدس‌پلو، پنج‌کیلوگرم گوشت لازم دارد، باید ۳۵۰هزار تومان برای گوشت کنار بگذاریم.‌ ما به‌طور میانگین میزان رب مورد نیاز برای نذری‌مان را یک‌کیلوگرم در نظر گرفتیم که ۲۰هزار تومان قیمت دارد. دوکیلوگرم کشمش یا زرشک لازم داریم. زرشک گران‌تر است و کیلویی ۱۲هزار تومان خرج روی دستمان می‌گذارد.

ما برای اینکه در نذری امام حسین کم نگذاشته باشیم، زرشک را برای عدس‌پلو انتخاب کردیم که ۲۴هزار تومان هزینه برمی‌دارد. هفت‌کیلوگرم پیاز، تقریبا برای هر نوع غذای ایرانی لازم است و حدود ۲۱هزار تومان خرج روی دست صاحب نذر می‌گذارد. ۱۰کیلوگرم روغن پایه ثابت غذاهای نذری ۱۰۰ نفره است که ۷۶هزار تومان هزینه دارد. اگر بخواهیم برنجمان را با زعفران تزئین کنیم، باید ۱۶۰هزار تومان هم برای دومثقال زعفران کنار بگذاریم.

*** زرشک‌پلو با مرغ؛ یک‌میلیون تومان

برنج لازم برای نذری‌دادن به ۱۰۰نفر عزادار، ۱۷کیلوگرم است که اگر از انواع خارجی ارزان‌قیمت باشد ۱۲۰هزار تومان خرج دارد. اگر میانگین قیمت مرغ را ۱۵هزار تومان در نظر بگیریم، خرید ۴۰کیلوگرم مرغ برای نذری ما، ۶۰۰هزار تومان هزینه بر می‌دارد. همچنین باید برای خریدن دوکیلوگرم زرشک ۲۴هزار تومان کنار بگذاریم والا اصلا نمی‌شود اسم نذری را زرشک‌پلو با مرغ گذاشت.

رنگ‌کردن ۴۰کیلوگرم مرغ آبپزشده، تقریبا دوکیلو رب گوجه‌فرنگی لازم دارد که ۴۰هزار تومان خرج برمی‌دارد.برنج زعفرانی در زرشک‌پلو با مرغ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و دو و نیم مثقال زعفران لازم دارد. با توجه به اینکه قیمت هر مثقال زعفران ۸۰هزار تومان است، باید ۲۰۰هزار تومان هم برای تزئین برنج کنار بگذاریم.

*** چلوخورشت فسنجان؛ یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان

مغز گردو کیلویی ۱۳۰هزار تومان قیمت دارد. با توجه به اینکه برای نذری ۱۰۰نفره حدود پنج‌کیلوگرم مغز گردو لازم است، باید ۶۵۰هزار تومان برای خرید گردو کنار بگذاریم. ۱۲۰هزار تومان خرج برای ۱۷کیلوگرم برنج هم که پای ثابت تمام غذاهای نذری است. اگر برای پخت فسنجان به گوشت مرغ اکتفا کنیم، خرید ۱۵کیلوگرم مرغ ۱۵هزار تومانی، به طور میانگین ۲۲۵هزار تومان خرج روی دستمان می‌گذارد. رب انار لازم برای نذری ۱۰۰نفره تقریبا سه‌کیلوگرم است که ۶۶هزار تومان هزینه دارد. مقدار پیاز مورد نیاز برای نذری فسنجان، چهارکیلوگرم است. نهایتا ۱۲هزار تومان خرج برمی‌دارد.

*** شله‌زرد؛ ۴۸۰هزار تومان

‌ ۱۰۰کاسه شله‌زرد نهایتا ۴۸۰هزار تومان خرج برمی‌دارد. چراکه کل برنج مورد نیاز برای پخت شله‌زرد پنج‌کیلوگرم است. مقدار شکر و نبات لازم برای آماده کردن ۱۰۰کاسه شله‌زرد، هر کدام پنج‌کیلوگرم است. اصل خرج شله‌زرد هزینه بالای مغز بادام است که این روزها همراه بقیه خشکبار افزایش قیمت پیدا کرده. با توجه به اینکه این نذری ۱۰۰ نفره یک‌کیلوگرم بادام لازم دارد، باید حدود ۱۵۰هزار تومان هزینه برای مغز بادام کنار بگذاریم.

برای آماده‌ کردن این نذری، دومثقال زعفران لازم است که ۱۶۰هزار تومان خرج برمی‌دارد. یک بطری پنج‌لیتری گلاب نهایتا ۴۵هزار تومان قیمت داشته باشد. شکر را اگر به صورت فله‌ای از میادین تنظیم بازار تهیه کنیم، کیلویی شش‌هزار تومان خرج دارد و اختصاص‌دادن ۳۰هزار تومان به شکر کفایت می‌کند. پنج‌کیلوگرم نبات خرج بیشتری لازم دارد و برای خرید آن باید ۴۰هزار تومان کنار بگذاریم. شله‌زرد ۱۰۰نفره پنج‌کیلوگرم برنج لازم دارد که نهایتا ۳۵هزار تومان برایمان خرج می‌تراشد.