۰ نفر

بازار کالاهای مصرفی به تولید‌کنندگان داخلی رسید

۲ تیر ۱۳۹۸، ۷:۳۵
کد خبر: 361725
 بازار کالاهای مصرفی به تولید‌کنندگان داخلی رسید

با کاهش 36 درصدی واردات کالاهای مصرفی، سهم تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این روزها چه بخواهیم و چه نخواهیم کالاهای ایرانی نقش اول بازار کالاهای مصرفی را ایفا می‌کنند. در ماه‌های نه چندان دور وقتی برای خرید به بازار بزرگ تهران می‌رفتید کالاهای ساخت چین، کره، ترکیه و اندک شمار کالاهایی از فرانسه، ایتالیا، آلمان و... جلوی پای شما گذاشته می‌شد تا بنا به شرایط خود انتخاب کنید. آنهایی که دنبال کالای ارزان قیمت بودند، سراغ محصول چینی می‌رفتند و گروهی دیگر هم برند سایر کشورها را انتخاب می‌کردند و کمتر نوبت به کالای ایرانی می‌رسید. این بی‌اعتنایی‌ها باعث شد که برخی از تولیدکنندگان از پوسته قدیمی خود خارج شوند و به سمت به‌روز‌رسانی و افزایش کیفیت محصولات خود حرکت کنند.

اما این روزها خیلی از ایرانی‌ها به سمت برندشناسی وطنی رفتند و ترجیح می‌دهند از کالاهای موجود محصول باکیفیت را انتخاب کنند هر چند که قیمت هم برای آنها اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. به‌همین دلیل کالاهای ایرانی باکیفیت در حال گرفتن سهم بیشتر از بازار هستند. رتبه اول در بین صنایع مختلف به حوزه محصولات پلاستیکی رسیده است. لوازم خانگی و سایر کالاها هم نسبت به سال گذشته سهمشان را بین 17 تا 19 درصد بیشتر کردند و پیش‌بینی کارشناسان این است که این سهم به جهت تحریم و افزایش ارز بزودی از عدد 25 درصد هم گذر خواهد کرد.

کاهش واردات کالاهای مصرفی از امارات، کره، چین و ترکیه

آمار تجارت خارجی هم نشان از کاهش سهم کشورهای مختلف از بازار ایران را دارد. از این‌رو امارات، کره، چین و ترکیه بیشترین کاهش صادرات به ایران را تجربه کردند چرا که قبل از تحریم بیشترین واردات را به کشورمان داشتند. کاهش 36 درصدی واردات کالاهای مصرفی به کشور از دو جنبه خبر خوش محسوب می‌شود. یکی آن که فضا برای تولیدکنندگان کشور فراهم شده است تا نسبت به افزایش تولید و گرفتن سهم بیشتر از بازار اقدام کنند. دوم آن که ارز کمتری از کشور خارج می‌شود.

«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت که خبر کاهش واردات کالاهای مصرفی را  روز گذشته به مناسبت روز اصناف داد، گفت: واردات کل تمامی کالاها در سال گذشته بالغ بر ۲۲ درصد کاهش یافته است.

تولیدکنندگان از این فضا استفاده کنند

ارائه این آمار، انتظارات متفاوتی را ازسطح توان تولید‌کنندگان ایجاد کرده است.آیا صنعتگران ایرانی آمادگی کافی برای استفاده از فضای بازار داخلی که رقبای خارجی از آن خارج شده‌اند، دارند.

«سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت درباره کاهش 36 درصدی واردات کالاهای مصرفی گفت:کالاهای وارداتی به کشور در سه محور تقسیم‌بندی شدند، یک؛ مصرفی سرمایه‌ای، دو؛ واسطه‌ای و سوم؛ محصول نهایی است.

وی ادامه داد: کاهش 36 درصدی واردات کالاهای مصرفی خبر خوشی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود چرا که می‌توانند از این موقعیت برای افزایش تولید و رونق کسب و کار خود استفاده کنند.

کاهش واردات کالاهای مصرفی خبر خوبی است

«سید مهدی نیازی» مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات هم کاهش واردات کالاهای مصرفی را خبر خوبی برای کشور دانست و گفت: گروه کالایی مصرفی شامل اقلام مصرفی و کالاهای مصرفی سرمایه‌ای است و هر کالایی که شامل مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای نباشد.

واردات کالاهای اساسی اولویت دولت است

«محمد تقی محمدیان» یکی از کارشناسان اقتصادی درباره کاهش واردات کالاهای مصرفی گفت: کالاهای مصرفی در برابر کالاهای اساسی از اولویت کمتری برخوردار هستند و بدین جهت کاهش واردات آن نمی‌تواند به اقتصاد کشور ضربه بزند اما می‌تواند باعث رشد فعالیت بخش تولید شود. وقتی واردات در کالای مصرفی کاهش یا متوقف شود، تولیدکنندگان داخلی می‌توانند جای خالی آن کالاها را پر کنند.

وی با بیان اینکه 7 هزار ردیف تعرفه‌ای در مورد کالاهای مصرفی و اساسی داریم، اذعان داشت: در شرایط فعلی دولت به سمت واردات کالاهای اساسی رفته است و تأمین کالاهای مصرفی و حتی لوکس بر عهده تولیدکنندگان داخلی است.

سهم کالاهای وارداتی

آمار یک‌ماهه تجارت خارجی هم نشان از کاهش واردات کالاهای مصرفی دارد. در واردات به تفکیک واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی طی یک ماه سال 98، سهم کالاهای واسطه‌ای63 درصد، سرمایه‌ای 13 درصد، مصرفی 22 درصد و سایر 2 درصد بوده است. در این یک ماه سهم ترکیه از بازار ایران 227 درصد، روسیه 36 و امارات 107 درصد کاهش داشته است.

اگر بخواهیم تفکیک واردات را در سال 97 بررسی کنیم نتایج نشان می‌دهد که سهم کالاهای واسطه‌ای63 درصد، سرمایه‌ای 16 درصد، مصرفی 16 درصد و سایر 5 درصد بوده است.

در این میان تراز تجاری روسیه با ایران منفی 1062 و امارات 613 درصد کاهش داشته است.