۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف خبرداد

افزایش قیمت مواد اولیه فرش به دلیل نوسان نرخ ارز

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 317754
افزایش قیمت مواد اولیه فرش به دلیل نوسان نرخ ارز

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ثبات نرخ ارز صادراتی در درازمدت را خواستار شد و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل نوسان نرخ ارز موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تولید شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عبداله بهرامی ، اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما این است که در شرایط کنونی نمی‌توانیم سفارش تولید بگیریم چون فرش ایران نرخ مشخصی ندارد، از طرفی تولیدکنندگان به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، مواد اولیه را گران خریداری می‌کنند در نتیجه قیمت تمام شده ما برای تولید فرش بالا می‌رود.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بسیاری از مواد اولیه فرش دستباف، گفت: نوسانات نرخ ارز باعث شده تا قیمت مواد اولیه و مورد نیاز فرش دستباف از قبیل رنگ، ‌ نخ و ابریشم با افزایش قیمت مواجه شود و در چنین شرایطی باید از خروج مواد اولیه جلوگیری کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف تصریح کرد:متاسفانه هنوز به شرایط ثبات اقتصادی نرسیده‌ایم و چون آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست عده زیادی از قالیبافان در راه‌اندازی کارگاه‌ها مردد هستند، لذا باید تدابیر لازم را در این خصوص بیاندیشیم؛  بافندگان فرش دستباف انتظار دارند که ثبات نرخ ارز صادراتی در درازمدت را شاهد باشیم تا بتوانند سفارش بپذیرند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با انتقاد از سیاست آمریکا در تحریم فرش دستباف ایرانی، گفت: فرش دستباف ایرانی یک برند شناخته شده در بازارهای جهانی است و  در طول دهه‌های متمادی، یکی از پرطرفدارترین اجناس در بازارهای جهان از جمله آمریکا بوده و ارزش این کالای با ارزش و نفیس و دوست دار محیط زیست بر همگان آشکار است، ولی اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه فرش دستباف ایرانی موجب جایگزین کردن آن با کالای دیگر شده و خریداران قالی سحرانگیز ایرانی را از دستیابی به این کالای ارزشمند محروم کرده است.

بهرامی با اشاره به از دست رفتن بزرگترین بازار صادراتی فرش دستباف ایران، گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی هرگز در فکر دور زدن تحریم‌ها نبوده و نیستند و با چنین اقدامات غیر فرهنگی بازارهای صادراتی را خالی نمی‌کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با لغو تحریم‌های خارجی، موانع صادرات فرش دستباف ایران از میان برداشته شود و مسئولان داخلی در راستای حمایت از تولید و صادرات این کالای استراتژیک و بومی‌سازی شده در کشور تدابیر مناسبی در پیش گیرند.

ارزش سالانه صادرات فرش ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که۱۲۰ میلیون دلار آن به آمریکا صادر می‌شد. با اعمال تحریم‌ها ارزش صادرات فرش ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و عوامل مختلف داخلی و خارجی در این امر موثر بوده است. فرش ایران با عنوان "پرشین کارپت"در سطح جهان دارای برند است و علاقمندان بسیاری دارد. در حال حاضر بیش از شش میلیون ایرانی از محل فرش ارتزاق می‌کنند.