۰ نفر

رییس اتاق صادرات ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین:

گل به خودی وزارت صمت با ممنوعیت صادرات/ از دست دادن بازار‌های صادراتی تبعات دارد

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 303328
گل به خودی وزارت صمت با ممنوعیت صادرات/ از دست دادن بازار‌های صادراتی تبعات دارد

این روزها وزارت صنعت به جای پیدا کردن راه‌حل منطقی برای کنترل بازار، بالعکس با ممنوعیت صادرات تیر خلاصی روانه آن کرده است. این اقدام به حدی عجیب و بی‌منطق است که گویی این وزارتخانه از سختی‌های پیداکردن بازار صادراتی و جلب اعتماد تجار خارجی اصلا خبر ندارد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ سید رضی حاجی آقا میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در این باره اظهار کرد: وزارت صمت به تصور خودش با جلوگیری از صادرات بازار را کنترل خواهد کرد اما در واقعیت و در بلندمدت این کار نتیجه‌ای نخواهد داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به از دست دادن بازار‌های صادراتی در این میان بیان کرد: اساسا هرگونه جلوگیری از صادرات برای کشور مضر است چرا که برای به دست آوردن بازارهای صادراتی تلاش‌های بسیاری انجام شده که اگر از دست برود، بازگرداندن آن تقریبا غیرممکن است.

رییس اتاق صادرات ایران ادامه داد: هزینه‌های هنگفتی برای به دست آوردن این بازارها شده بنابراین بهتر است وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها در بازار به جای ممنوعیت صادرات، واردات را آزاد کند یعنی صادراتمان جای خودش باشد و در صورت کمبود کالا، واردات انجام دهیم تا هم بازار کنترل شود و هم اعتماد کشور‌های خارجی از دست نرود.

حاجی آقامیری درباره عملکرد وزارت صنعت تصریح کرد: این وزارتخانه عملکرد مناسبی برای کنترل وضعیت نداشته زیرا  افزایش قیمت کالا‌ها دلایل بسیاری دارد و تنها علت آن صادرات و کمبود کالا نیست.  

این عضو اتاق بازرگانی در پایان تاکید کرد: از دست رفتن بازارهای صادراتی تبعاتی بدی در پی خواهد داشت و حتی ممکن است این بازار‌ها هیچ زمان دیگری به وجو نیایند، چرا که ما در عرصه تجارت خارجی رقبای بسیاری داریم و با ممنوعیت صادرات تنها تجار خارجی را نسبت به تعهد کشورمان بی‌اعتماد می‌کنیم بنابراین بهتر است وزارت صمت آزاد کردن واردات و صادرات را بسیار جدی بگیرد.