۰ نفر

وجود ظرفیت صادرات ۱۰میلیارد دلاری به روسیه

صادرات ایران به روسیه ۳۰درصد افزایش یافت/ صدور ویزای روسیه طی ۳روز

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 263567
صادرات ایران به روسیه ۳۰درصد افزایش یافت/ صدور ویزای روسیه طی ۳روز

رایزن بازرگانی ایران در روسیه به افزایش ۳۰ درصدی صادرات ایران به روسیه اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه مواد غذایی است.

فرهاد پرند ظهر امروز در نشست توسعه همکاری‌های تجاری ایران و روسیه که در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: روسیه یک کشور صنعتی و مصرفی است که به واردات کالا متکی است و سالانه واردات زیادی دارد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه در صادرات به این کشور علاوه بر کیفیت کالاها مسئله شناخت قدرت و لابی‌ها باید در نظر گرفته شود، افزود: این کشور در ساختار کشورهای عمده صادر و وارد کننده بوده و در سال 2017 حدود 230 میلیارد دلار واردات داشته است.

رایزن بازرگانی ایران در روسیه عنوان کرد: سرانه درآمد سالانه مردم روسیه 10هزار و 500 دلار است که چین، بلاروس، ترکیه، ایتالیا و هلند مهمترین شرکای وارداتی آن هستند و مهمترین اقلام صادراتی آن نفت و گاز هستند چراکه روسیه یک کشور متکی به انرژی است.

وی بیان کرد: علاوه بر نفت و گاز، محصولات چوبی، ماشین الات، دارو، مواد غذایی میوه سبزی و غلات هستند که اگر مبادلات جهانی را در نظر بگیریم با توجه به وجود تحریم‌ها این کشور از‌رشد منفی به رشد 1.5 درصدی رسیده است.

پرند با بیان اینکه 70 درصد صادرات ایران به روسیه مواد غذایی است تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که تنوع صادراتی در کالاهایی با ارزش افزوده نداریم ولی باید تلاش شود که محصولات دیگر صادر شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته حدود 223 میلیون دلار کالا به روسیه صادر شد و امروزه شاهد افزایش 30 درصدی کالا به روسیه هستیم که باید تلاش شود این مقدار افزایش یابد.

رایزن بازرگانی ایران در روسیه  با اشاره به اینکه ظرفیت شهر مسکو بالا است و 20 درصد تولید ناخالصی داخلی در این کشور رخ می‌دهد، گفت: تجارت با روسیه مستلزم استفاده از مشاوران سازمان توسعه تجارت است، همچنین می‌توان در حوزه تجاری در نمایشگاه‌های تخصصی و هیئت‌های تجاری شرکت کرده و از روابط سیاسی آن استفاده کرد.

وی با بیان مشکلات موجود در همکاری اقتصادی ایران با روسیه، اظهارداشت: در این راستا در گذشته مشکل ویزا و مشکلات بانکی همیشه سد راه تبادلات اقتصادی دو کشور با یکدیگر بود اما امروز مشکل ویزا ظرف 3 روز حل می‌شود و در مسائل بانکی نیز نسبت به سایر کشورها بهترین وضعیت را داریم.

پرند افزود: مشکلات دیگری مانند بالا بودن قیمت تمام شه هزینه حمل و نقل، بالابودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی، عدم برندسازی خوب و مناسب، رقابت منفی در بازارهای هدف، عدم مشارکت در ایجاد شرکتهای هلدینگ در این زمینه وجود دارد که بایدبررسی و حل شوند.

وی با اشاره به صادرات کالاها به روسیه عنوان کرد: سهم ایران از صادرات ماهی به روسیه یک میلیون و 879 هزار دلار است و در صادرات گوجه فرنگی نیز در سال 2017 بیش از 9 میلیون و 850 هزار دلار صادرات داشتیم.

رایزن بازرگانی ایران در روسیه بیان کرد: اگر مشکلات پیش روی توسعه همکاری اقتصادی ایران و روسیه برطرف شود، می‌توان امیدوار باشیم که در زمینه صادرات 10 میلیارد دلار افزایش داشته باشیم.