۰ نفر

دستاورد روز نخست مذاکرات جهانگیری با مقامات عراقی

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۲۷
کد خبر: 256918
دستاورد روز نخست مذاکرات جهانگیری با مقامات عراقی

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نتائج روز نخست مذاکرات 'اسحاق جهانگیری' معاون اول رئیس جمهوری در سفر به عراق را تشریح کرد.

مسجدی چهارشنبه شب در پایان مذاکرات جهانگیری و هیات همراه با حیدرالعبادی نخست وزیر و هیات عراقی در کاخ نخست وزیری عراق در بغداد گفت در جلساتی که برگزار شد توافقاتی در زمینه امور بانکی، بازرگانی و گسترش همکاری های تجاری صورت گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سفیر ایران در بغداد افزود: همچنین موضوع سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در پروژه های عمرانی و کمک به بازسازی عراق و سرمایه گذاری در آن از دیگر موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی مقامات و کارشناسان دو طرف قرار گرفت.

مسجدی موضوع شط العرب (اروندرود) و قرارداد ۱۹۷۵ را از دیگر موضوعاتی ذکر کرد که مذاکرات خوبی در خصوص آن انجام شده است.

به گفته وی گسترش همکاری‌های در زمینه انرژی از جمله گاز و برق و همکاری های نفتی از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست میان مقامات ارشد ایران و عراق در روز چهارشنبه بود.

وی در زمینه اهمیت این سفر همچنین گفت آقای جهانگیری را برخی وزیران مانند وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونان همراهی می کردند و پیش از ورود معاون اول رئیس جمهور آقای شریعتمداری وزیر صنعت با هیاتی برای مذاکرات مقدماتی به عراق آمد و جلسات مشترک طی دو روز و در چندین کمیسیون بین مقامات و کارشناسان ایران و عراق برگزار شد.

وی گفت مذاکرات خیلی خوبی میان دو طرف صورت گرفت و در مجموع منجر به توافقات خوبی شد که در قالب یک سند جامع همکاری میان دو طرف در حال نهایی شدن است و ان شاء الله فردا به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.

سفیر ایران در بغداد سفر معاون اول رئیس جمهوری به عراق را یکی از سفرهای موفقیت‌آمیز برای هر دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد با امضای این سند گام های بیشتری برای توسعه روابط به خصوص در زمینه بازرگانی، صنعت و دیگر حوزه‌های اقتصادی برداشته شود.

به گفته مسجدی در مذاکرات امروز مقامات دو کشور همچنین بحث های جزئی مختلف دیگری مانند مسائل مرزی، ویزای بازرگانان و موضوع راه آهن انجام شد و در مجموع پیشرفت های خوبی در زمینه گسترش همکاری ها میان تهران و بغداد صورت گرفت.

اسحاق جهانگیری در راس یک هیات بلندپایه به منظور گسترش مناسبات و گفت وگو پیرامون مسائل منطقه و فی مابین ظهر امروز چهارشنبه وارد بغداد شد.

'نیره پیروزبخت' معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد، 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه، 'محمد شریعتمداری' وزیر صنعت، معدن و تجارت، 'محمود حجتی' وزیر جهاد کشاورزی، 'ولی الله سیف' رئیس کل بانک مرکزی، و 'فرود عسگری' معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ، اسحاق جهانگیزی را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.

جهانگیری در سومین روز سفر خود به زیارت عتبات مقدسه در عراق در کاظمین، کربلا و نجف اشرف مشرف می شود.