۰ نفر

صادرات ۳.۶میلیارددلاری صنایع غذایی و دارویی تاپایان سال

۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۰۴
کد خبر: 229271
صادرات ۳.۶میلیارددلاری صنایع غذایی و دارویی تاپایان سال

مدیر کل دفتر صنایع غذایی ، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، از هدفگذاری صادرات ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صادقی نیارکی در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: در این زمینه  نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۰ درصد رشد داشته ایم و سال گذشته نیز ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار صادرات این حوزه محقق شد.

وی افزود : دو رویکرد را در تولید ۴ کالای منتخب که بیشترین تاثیر را در تامین و تولید صنعت غذا دارند و نیز پودر شوینده و صنعت دارو دنبال می کنیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: رویکرد تحریک تقاضا اولین رویکرد  ماست که البته مشمول دارو نمی شود و در  این  زمینه بیشتر دنبال صادرات و افزایش تولید ناشی از این عامل هستیم.

وی اضافه کرد: در پودر شوینده توسعه بازار ، مصرف فصلی و توسعه صادرات مد نظر هست و با توجه به جایگزینی شوینده های مایع ۵ درصد رشد را در این صنعت پیش بینی کردیم.

همچنین در صنعت روغن نیز توسعه صادرات  را در نظر داریم و در این صنعت با توجه به صادرات، حدود  ۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته در آمارتولید هدفگذاری شده است.

به گفته صادقی نیارکی، ۵۰ درصد صادرات صنعت غذا و دارو و بهداشتی به کشور عراق انجام می شود و در این زمینه از صادرات ۳ میلیارد دلاری سال گذشته  در این حوزه ، حدود ۲.۵ میلیارد دلار به صنعت غذا مربوط بوده است  و صنعت آرایشی و بهداشتی  و دارویی مجموعا ۵۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد : حدود ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی فعال در صنعت غذا درکشورفعالیت می کنند و مجموع دیگر بنگاههای فعال این حوزه هزار بنگاه برآورد می شوند.

صادقی نیارکی ادامه داد: در زمینه دارو هم دو رویکرد را دنبال می کنیم مهمترین آن افزایش ارزشی تولید داروها با دو رویکرد حمایت از داروهای  نوترکیب و زیست فناوانه و بابو تک که درصد مصرف آن   چه در مصرف داخلی و چه ثادرات در حال افزایش است ، می باشد واستراتژی تولید با مقیاس کم و با ارزش افزوده بالا نیز مد نظر ماست و رد این زمینه چند طرح و شرکت جدید داریم.

 وی تاکید کرد: در داروهای عمومی ارزش افزوده بالایی نداریم و تنها راه حفظ بازار خلاقیت و نوآوری است.