۰ نفر

لغو روادید صربستان برای اتباع ایران

شرکت‌های صرب به ایران می‌آیند/ دعوت از وزیرخارجه ایران

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 215180
شرکت‌های صرب به ایران می‌آیند/ دعوت از وزیرخارجه ایران

'دراگان تودوروویچ'سفیر جدید جمهوری صربستان درایران با بیان اینکه روابط بسیارخوب سیاسی درتمامی سطوح بین تهران وبلگراد برقراراست، اظهار امیدواری کرد که دیدار روسای جمهوری دو کشور امسال انجام شود.

تودوروویچ، افزود: رئیس جمهوری سابق صربستان (تومیسلاو نیکولیچ) سال گذشته از ایران دیدار کرد و امیدواریم که رئیس جمهوری جدید صربستان نیز یک دیدار رسمی در سال جاری و یا در ابتدای سال آتی میلادی با رئیس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد : رئیس جمهوری صربستان ، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را برای بازدید از صربستان دعوت کرده بود و دکتر روحانی نیز 'الکساندر ووچیچ' رئیس جمهوری جدید صربستان را به ایران دعوت کرده است، بنابر این باید تصمیم گرفته شود که کدام رئیس جمهوری از کدام کشور دیدن کند.

سفیر جدید جمهوری صربستان در ایران درادامه افزود:انتظار می رود که دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سال جاری میلادی از صربستان دیدار کند.درهمین حال رئیس پارلمان صربستان خانم (مایا گویکوویچ) (Maja Gojković) نیز برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران به تهران سفر کرد و با همتاهای ایرانی خود دیدار کرد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم که گروه سیاست خارجی پارلمان صربستان از ایران دیدار کند چرا که آقای بروجردی(رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس) در ماه مارس گذشته از صربستان دیدار کرد، درهمین حال انتظار داریم که رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ایران نیز از بلگراد دیدن کند، ما شمار زیادی از دیدارهای پارلمانی بین دو کشور را شاهد خواهیم بود، چرا که دیپلماسی پارلمانی بسیار مهم است.

سفیر صربستان در ایران گفت: در چند روز گذشته فرصت ارایه استوارنامه به حضور دکتر روحانی را یافتم و در آن فرصت پیام رئیس جمهوری صربستان را به ایشان رساندم.

تودوروویچ در ادامه گفت: تلاش داریم تا دیدار دو رئیس جمهوری صورت گیرد، امیدواریم دیگر دیدارهای وزرای صربستان از ایران نیزبه زودی انجام پذیرد.

*** روابط اقتصادی

سفیر جمهوری صربستان درایران در بخش دیگری از این مصاحبه به مسائل اقتصادی بین ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: درزمینه اقتصادی ما ازسطح اقتصادی کنونی راضی وخرسند نیستیم به همین خاطر با طرف ایرانی خود توافق افزایش سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور را کرده ایم.

وی گفت : در این راستا در بلگراد با ایجاد کمیته های مختلف و چندگانه تلاش برای حل مسائل 'درون بانکی' گرفته ایم که بسیار مهم است.

سفیرجمهوری صربستان درایران افزود: ما در بلگراد اتاق بازرگانی ایران را داریم که مسئول تمامی ارتباطات بازرگانی منطقه بالکان است واین اتاق بسیاری از شرکت های صرب را به ایران خواهد آورد.

***لغو روادید صربستان برای اتباع ایران

سفیرجمهوری صربستان در ایران در بخش دیگری از این مصاحبه در باره لغو روادید برای ایرانیان از سوی صربستان گفت: نخست آنکه این یک حرکت و اقدام دوستانه بین دو کشور است؛ دوم آنکه نوعی تقویت روابط اقتصادی بین دو کشوربه شمار می رود. چرا که انتظار داریم بسیاری از گردشگران و تجار ایرانی از صربستان دیدار کنند و فرصت های تجاری را که به دنبال آن هستند برای آنان فراهم شود.

تودوروویچ افزود: درنتیجه این امر برای ما، به منظور لغو روادید برای ایرانی ها حائز اهمیت بود.

*** دعوت از وزیرخارجه ایران

سفیر جمهوری صربستان درایران در بخش دیگری گفت: وزیر خارجه صربستان دو سال پیش از ایران دیدن کرد و اکنون از دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای سفر به بلگراد دعوت کرده است.

وی گفت: ما تاریخ این دیدار را ارائه کرده ایم و اکنون در انتظار پاسخ طرف ایرانی هستیم و تصور می کنم این دیدار تا پایان سال جاری میلادی صورت بگیرد؛ دیدار قبلی قرار بود در ماه مارس انجام شود که به تعویق افتاد، انتظار داریم ایشان با جمعی از تجار به بلگراد بیایند.

**دولت صربستان در جلسه اواخر مردادماه خود ، با لغو روادید شهروندان ایرانی برای ورود به این کشورموافقت کردوبدین ترتیب گردشگران و همچنین سرمایه گذاران ایران می توانند بدون ممانعت وارد خاک صربستان شوند.

به نوشته تارنمای هیات دولت صربستان، روابط تجاری و ارتقاء مناسبات دوجانبه با تهران از جمله دستاوردهای این تصمیم خواهد بود.

دراگان تودوروویچ سفیر جدید صربستان در ایران اوایل مرداد ماه امسال هنگام تقدیم استوارنامه خود به وزیرخارجه ایران، ضمن ابلاغ پیام تبریک رییس جمهوری این کشور به حسن روحانی گفت: دولت صربستان آماده تقویت همکاری‌های همه جانبه با ایران است واقدامات اولیه را برای برقراری مناسبات بانکی بین دو کشور آغاز کرده است.

سفیر جدید صربستان در این دیدار همچنین دعوت رسمی رییس جمهوری این کشور از دکتر روحانی برای سفر به این کشور را ارایه کرد.