۰ نفر

لزوم کاهش تعرفه واردات پنبه در فصول غیر از فصل برداشت

واردات پوشاک قاچاق؛ بدلیل افزایش قیمت پوشاک داخلی/ ایجاد چندین هزار شغل با مدیریت صنعت پوشاک کشور

۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 207924
واردات پوشاک قاچاق؛ بدلیل افزایش قیمت پوشاک داخلی/ ایجاد چندین هزار شغل با مدیریت صنعت پوشاک کشور

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس، گفت: در فصلی که فصل برداشت پنبه داخل کشور نیست ، باید تعرفه واردات پنبه کاهش داده شود تا مواد اولیه با قیمت پایین تر در اختیار تولیدکننده قراربگیرد.

رمضانعلی سبحانی‌فر، درخصوص مشکلات صنعت نساجی کشور، اظهار داشت: صنعت نساجی یک صنعت استراتژیک است، چرا که بعد از مواد غذایی محصولات صنعت نساجی یک کالای ضروری محسوب می‌شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به محصولات صنعت نساجی به عنوان یک کالای ضروری و پرمصرف که همه از آن استفاده می‌کنند،نگاه کرد، گفت: اگر در حال حاضر بازار نساجی و پوشاک کشور را در دست بگیریم می‌تواند چندین هزار نفر شغل ایجاد کند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات قدیمی این صنعت باید مکانیزه و به‌روز شود، گفت: کسانی که تجربه کار در این صنعت را دارند باید وارد این عرصه شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم توجیه اقتصادی فعالیت صنعت‌گران قدیمی در این عرصه فرسوده بودن تجهیزات است، بیان کرد: این عدم به‌روز رسانی تجهیزات هزینه‌های سر باری را که شامل افزایش پرسنل، هزینه برق مصرفی زیاد و کندی کار می‌شود.

سبحانی‌فر با اشاره به اینکه باید در بحث تولید این محصول حمایت بیشتری انجام شود، افزود: در داخل کشور بهترین پنبه تولید می‌شود ولی از آن حمایت‌های لازم انجام نمی‌شود، باتوجه به کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب زمین‌های تحت کشت پنبه باید به شیوه‌های جدید و نوین آبیاری شود تا سطح زیر کشت این محصول افزایش یابد و بذر مرغوب پنبه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید تعرفه واردات مواد اولیه صنعت نساجی کاهش یابد، ادامه داد: وقتی که موارد اولیه این صنعت در کشور وجود ندارد باید کاری کنیم که مواد اولیه ارزان به دست تولید کننده برسد، این عمل باعث افزایش میزان تولید صنعتگران نساجی می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده گرفته شده این صنعت باید در انتهای مسیر دریافت شود.

سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه این صنعت زنجیره تولید بزرگی دارد که عامل اشتغال‌زایی فراوانی می‌شود، بیان کرد: این زنجیره شامل کشاورزی، کارخانه‌جات فرآوری پنبه، نخ ریسی، پارچه بافی، رنگ‌رزی، آماده سازی، دوخت و در انتها شامل پخش و توزیع محصول نهایی می‌شود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس در خصوص آثار منفی قاچاق در رکود این صنعت، اظهار داشت: وقتی که مواد اولیه گران به دست تولید کننده برسد قیمت نهایی محصول تولید شده افزایش می‌یابد اما در مقابل قیمت محصول مشابه خارجی بسیار پایین‌تر است، همین مسئله باعث واردات پوشاک قاچاق و غیرقاچاق به‌کشور می‌شود که چرخه بزرگ تولید در این بخش را معیوب می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توصیه ما به مسئولین اجرایی کشور برای خارج کردن این صنعت از رکود توجه به بخش تولید پنبه به عنوان مواد اولیه این صنعت و در اختیار قراردادن بذر مرغوب است، خاطرنشان کرد: در فصلی که فصل برداشت پنبه داخل کشور نیست تعرفه واردات پنبه را کاهش دهد تا مواد اولیه با قیمت پایین تر در اختیار تولیدکننده قراربگیرد.