۰ نفر

فرصت کنونی بازار عراق، طلایی است

۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 206692
فرصت کنونی بازار عراق، طلایی است

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق فرصت کنونی بازار عراق پس از آزادسازی موصل و نابودی داعش را طلایی و تاریخی برشمرد که نیازمند سرمایه گذاری مشترک، فعال شدن اتاق بازرگانی مشترک، تولید رقابتی و واگذار کردن کار به بخش خصوصی است.

حسن دانایی فر عصر امروز (سه شنبه) در دومین نشست تخصصی تحولات آینده عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: عراق کشوری ثروتمند است که از ذخایر سرشار نفتی بهره می برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، 98 درصد بودجه عراق متکی به درآمدهای نفتی است، زمانی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خرمای جهان بود اما با وجود جنگ های داخلی و خارجی در چهار دهه اخیر این ظرفیت را از دست داد.

دانایی فر بیان داشت: این کشور روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت صادر می کند، ظرفیت پذیرش سالیانه پنج میلیون نفر زائر را دارد و با جمعیت حدود 34 میلیون نفری و وسعت اراضی به اندازه یک سوم ایران، از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: عراق کشوری کاملا وارداتی است و هر چیزی از لبنیات تا دارو، لاستیک، نمک، کلر، اسید، شیشه و ... که تصور کنیم را وارد می کند، عراق یکی از کشورهای پر مصرف جهان است و در زمینه الگوی مصرف در این کشور کار نشده ، به طوری که میانگین سرانه مصرف مردم این کشور از ایرانیان بسیار بالاتر است.

** هیچ کشوری به اندازه ایران استحقاق حضور در بازار عراق را ندارد

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به بیش از 23 هزار مورد ازدواج در 40 سال گذشته بین 2 کشور، تاکید کرد: به دلیل علقه ها و روابط فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و روابط عمیق انسانی، هیچ کشوری به اندازه ایران استحقاق حضور در بازار عراق ندارد.

دانایی فر یادآوری کرد: تا پیش از حمله داعش، صادرات کشورمان به عراق پیاپی در حال افزایش بود، به طوری که فقط در مقوله خدمات فنی و مهندسی از سال 1382 تا 1390 از 400 میلیون دلار صادرات به رقم چشمگیر چهار میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده بودیم، اما با حمله داعش و سقوط موصل، بلافاصله شاهد سقوط قیمت نفت بودیم که تاثیرات بعدی را بر درآمد و اقتصاد این کشور گذاشت.

دانایی فر تصریح کرد: شرایط فعلی عراق یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران است و مرحله پس از آزادسازی موصل، مرحله ای است که مردم عراق کاملا آماده استقبال از ایرانی ها هستند و فضایی مناسب است.

وی گفت: پیش از روی کار آمدن داعش، برآوردها حاکی از نیاز این کشور به 350 میلیارد دلار هزینه برای بازسازی عراق بود، اما افزایش و تداوم حضورمان در این کشور نیازمند ظرفیت سازی است؛ باید آن چنان ظرفیت اقتصادمان را بالا ببریم که تولیدمان افزایش یابد.

سفیر سابق ایران در عراق بطور نمونه خاطرنشان کرد: بازار عراق بزرگترین بازار خارجی خودرویی ایران است، اما کشش بیشتری برای افزایش صادرات به این کشور نداریم.

وی تصریح کرد: باید تولید صادرات محور داشته باشیم، تولیدی که بتواند با رقبای ما در بازار عراق از نظر کیفیت، قیمت و استمرار حضور رقابت کند.

دانایی فر افزود: فرصت کنونی، طلایی و تاریخی است، اما باید با برنامه ریزی از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نباید فرصت های تجاری و اقتصادی را سیاسی کنیم، زیرا همه شرایط برای افزایش سهم مان در بازار این کشور فراهم است.

این مسئول سابق ایران در عراق گفت: چینی ها در سه چهار سال اخیر وارد بازار عراق شده اند و با کنار رفتن داعش، کم کم احتمال ورود کالاهای های تک و اروپایی به این کشور فراهم است.

وی با بیان اینکه باید بازار عراق را بازار رقابتی محسوب کنیم، تصریح کرد: راه ما سرمایه گذاری مشترک، فعال شدن اتاق بازرگانی مشترک، تولید رقابتی و واگذار کردن کار به بخش خصوصی است.

چندی پیش «صباح زنگنه» مشاور عالی اتاق ایران و عراق تاکید کرد، همه اقوام عراقی به همکاری با بازرگانان و صنعتگران ایرانی مایلند و معتقدند این امر جز با ایجاد یک اقتصاد مشترک و پایدار ایرانی- عراقی در همه مناطق این کشور میسر نمی شود.

چندی پیش رایزن بازرگانی عراق در ایران نیز اعلام کرد: ایران سومین کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز عراق است.

«شاکر رزاق الدعمی»  اضافه کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به عراق جایگاه نخست متعلق به چین و جایگاه دوم مربوط به ترکیه است.

به گفته وی، در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که اکنون میزان صدور کالا و خدمات افزایش یافته است.