۰ نفر

ممنوعیت سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 193805
ممنوعیت سولاریوم و خالکوبی در آرایشگاه‌های مردانه

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه تاکید کرد: ارائه خدماتی همچون سولاریوم، خالکوبی، برداشتن ابرو یا استفاده از مدل‌های شیطان‌پرستی در آرایشگاه‌های مردانه تخلف بوده و در صورت بروز این تخلفات، واحد مربوطه پلمب خواهد شد.

مصطفی گواهی گفت: متاسفانه در دوره‌ای به دلیل بی‌دقتی‌های صورت گرفته نشریاتی توزیع شد که مدل‌های موی عجیب و نامتعارف را در کشور باب کرده و در سال‌های پس از آن گسترش یافت. البته ما امروز تلاش داریم جلوی این روند گرفته شود و برهمین اساس در صورت مشاهده تخلفاتی مانند استفاده از مدل‌های شیطان‌پرستی قطعا با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که ارائه‌ی برخی خدمات از این نوع با شخصیت صنفی آرایشگران در تضاد است، گفت: برای مقابله با این موضوع در حال فرهنگ سازی هستیم و از سال ۱۳۹۳ با تهیه ژورنالی از مدل‌های موی ایرانی سعی کرده‌ایم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

آرایشگری در واحدهای مسکونی ممنوع

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: نکته دیگر آنکه فعالیت آرایشگران مردانه در واحدهای مسکونی خلاف قوانین و مقررات به شمار می‌رود و برای چنین فعالیت‌هایی به هیچ عنوان جواز صادر نمی‌شود. در واحدهای صنفی که در مغازه‌ها فعالیت می‌کنند نیز امکان ارائه‌ی خدماتی مانند سولاریوم یا خالکوبی و برداشتن ابرو وجود ندارد و در اغلب موارد این خدمات در واحدهای بدون مجوز ارائه می‌شود.

درخواست مجدد برای افزایش دستمزد آرایشگران مردانه

گواهی همچنین به بحث دستمزد آرایشگران مردانه اشاره کرد و با بیان این‌که از سال ۱۳۹۳ این تعرفه ثابت مانده، اظهار کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر از سوی تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جلوی افزایش تعرفه این صنف گرفته شده و به‌طور دائم برای همکاران ما جریمه‌های متعدد اعمال می‌شود در حالی که لازم است جریمه برای افرادی که کارهای خلافی چون قاچاق انجام می‌دهند در نظر گرفته شود نه اعضای صنفی که زحمت کشیده و به واسطه دشواری نوع کار پس از چند سال دچار مشکلات متعددی مانند انواع دیسک می‌شوند.

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران ادامه داد: طی این سال‌ها هزینه‌های متعدد، چندین برابر شده اما تعرفه‌ها تغییری نکرده و این موضوع موجب شده است نوعی بی‌نظمی و نابسامانی ایجاد شود در حالی که تا سال ۱۳۹۳ ما با تعرفه‌گذاری‌های صورت گرفته موفق به تنظیم بازار شده بودیم. حال به دلیل بالا بودن هزینه‌ها در موارد متعدد همکاران ما به تعرفه‌های اعلام شده پایبند نبوده و رقم‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند، چرا که طی این سال‌ها هزینه‌های مربوط به اجاره یا پول برق و کارگر آنها چندین برابر شده و دیگر تعرفه ‌۱۵ هزار تومانی پاسخگوی مخارج و هزینه‌های آنها نیست.

 تعیین قیمت را به ما بسپارید

گواهی ادامه داد: در سال‌های قبل ما پیشهاداتی در زمینه تعیین دستمزد می‌دادیم و پس از بررسی معمولا این پیشنهادات اجرایی شده و بدین واسطه بازار تنظیم می‌شد، اما متاسفانه پس از سال ۱۳۹۳ جلوی این روند گرفته شده وهمین مساله مشکلات متعددی ایجاد کرد.

وی افزود: تعیین دستمزد آرایشگران نیاز به تخصص در این حرفه دارد و ما واحدهای صنف خود را به چهار گروه ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرده‌ایم. از سوی دیگر بر این باوریم که منطقه‌ای که واحدهای صنفی در آن قرار دارند در تعیین دستمزد آنها نقشی قابل توجه ایفا می‌کند بر همین اساس در پیگیری این موضوع از سوی وزارت بازرگانی، سازمان حمایت و تعزیرات این را خواسته‌ایم که نرخ را اتحادیه تعیین کند و پس از آن با نظارت اتاق اصناف عملیاتی شود تا بدین ترتیب در هر یک از مناطق ۲۲‌گانه تهران با توجه به قیمت زمین و اجاره‌ها دستمزدی عادلانه تعیین شود و نوع خدمات و کیفیت کار نیز مدنظر قرار گیرد.

 گلایه از عوارضی که شهرداری می‌گیرد

رییس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مباحثی که برای اصناف مختلف ایجاد مشکل می‌کند اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اکنون شهرداری برای تابلوهای اصناف عوارضی را دریافت می‌کند که براساس قانون دریافت این عوارض تخلف به‌شمار می‌رود حتی شهرداری برای نوشته‌های روی شیشه واحدهای صنفی نیز عوارض می‌گیرد در حالی که این موضوع تخلف به شمار می‌رود و در شهر مشهد و یکی‌دیگر از شهرها بابت این موضوع به دیوان عدالت عالی شکایت شده است.

گواهی ادامه داد: ما نیز تلاش داریم با انتخاب ۱۲ نماینده از سوی اصناف در رقابت‌های شورای شهر حضور داشته و برای ورود به این عرصه و دفاع از حقوق صنفی خود گام برداریم.

راه‌اندازی دانشگاه پودمانی آرایش و پیرایش

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته کارگروهی ایجاد شده تا برای ایجاد این رشته در دانشگاه‌های علمی – کاربردی پیگیری‌های مربوطه انجام شود براین اساس جلسات متعددی با اعضای صنف و همچنین مسوولان دانشگاهی کشور داشته‌ایم تا در گام‌های بعدی بتوانیم با ایجاد این دانشگاه پودمانی، طرز تفکر و کیفیت کار افرادی که وارد این حرفه می‌شوند را ارتقاء داده و متدهای جدید را به‌ آنها آموزش دهیم.