۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی :

محصول صادراتی داریم گواهینامه نداریم

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۷:۱۱
کد خبر: 169530
محصول صادراتی داریم گواهینامه نداریم

افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی کشور به نفت در طول سال‌های گذشته یکی از اهداف اصلی اقتصادی کشور شمرده شده است.

 از زمانی که اقتصاد مقاومتی نیز راهکار اصلی تحول در نظام اقتصاد سیاسی ایران معرفی شد، صادرات غیرنفتی نیز به عنوان یکی از ابزارهای اجرایی مهم این سیاست مورد توجه قرار گرفت. با شرایط کنونی کشور، مسئولان دولتی باید بیش از پیش، هر فرصتی را برای توسعه صادرات غیرنفتی ارزشمند بدانند، چرا که این سیاست ضمن ایجاد راه حلی سیاسی در راستای پیشبرد اهداف دولت، با تقویت نظام ارزآوری، زمینه ایجاد اشتغال را نیز در اولویت و اهمیتی ویژه‌ قرار می‌دهد. با اینکه آمار حاکی از افزایش صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه ابتدای امسال است، اما بررسی آمار نشان می‌دهد که همچنان سهم بزرگی از آمار صادرات غیرنفتی به صادرات محصولات نفتی اختصاص دارد. محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی محصولاتی هستند که در آمار صادرات غیرنفتی ایران گنجانده شده اند و بیشترین آمار تولید مربوط به این کالاهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: «اقتصاد مقاومتی یعنی از تک‌بعدی‌نگری به مسائل اقتصادی جلوگیری شود و همه ارگان‌های پشتیبان اقتصاد با یکدیگر همکاری کنند. باید بخش‌های قدرتمند اقتصادی و آنهایی که توان نفوذ اداری دارند، قدرت خود را درون جامعه تقسیم کنند و بعد از آن می‌توانند از این تفکر بهره ببرند.»

چرا باتوجه به ظرفیت بالا در بازار تولید کالاهای خرد مثل سنگ‌های عتیقه، زعفران و بسیاری موارد دیگر فضای تجارت جهانی را با این موارد رونق نمی‌دهیم و همچنان به تجارت در حوزه نفت و فراورده‌های آن به صورت عمده می‌پردازیم ؟

ابتدا باید اقتصاد مقاومتی را درک کرد؛درک اقتصاد مقاومتی یعنی از تک‌بعدی‌نگری به مسائل اقتصادی جلوگیری شود و همه ارگان‌های پشتیبان اقتصاد با یکدیگر همکاری کنند. باید بخش‌های قدرتمند اقتصادی و آنهایی که توان نفوذ اداری دارند، قدرت خود را درون جامعه تقسیم کنند و بعد از آن می‌توانند از این تفکر بهره ببرند. مسائل خوبی در آیین‌نامه‌ها و قوانین اقتصاد مقاومتی وجود دارد که تصور می‌شود رعایت و پیاده شده اما واقعیت این است که تا همه ارگان‌ها و نهادها با یکدیگر همکاری نکنند، رونقی به وجود نمی‌آید؛ به عنوان مثال تنها با تزریق پول یا تنها با حمایت اداری این اتفاق نمی‌افتد.

به اعتقاد برخی تنها وقتی می‌توان از درآمدهای نفتی ‌استفاده بهینه کرد که در سرمایه‌گذاری‌ به ‌کار گرفته شود. با این توصیف چه حوزه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در اولویت قرار دارند؟

در اقتصاد هر کشور نگرش اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد و اقتصاد کشور ما نیازمند تغییر و اصلاح نگرش است و باید به سمت الگوی اقتصادی برود که در کشورهای دیگر اجرا و موفق شده است.باید به این نکته توجه داشت که با تفکر خود ساخته نمی‌توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد.

چرا ما هنوز در بعضی بازارها ضعیف عمل می‌کنیم، مثل بازار روسیه، که ما می‌توانیم محصولات کشاورزی را به آن صادر کنیم، اما آمارها نشان می‌دهد که ترکیه و چین خیلی بهتر از ایران از این موقعیت استفاده کرده‌اند؟

باید گفت شرایط در بازار روسیه از پیش فراهم نشده است و در گذشته در بازار این کشور فعالیتی نداشته‌ایم. خیلی موارد مانند لبنیات هنوز گواهینامه‌های مورد نیاز برای صادرات را ندارند و همین موضوع در مورد محصولات کشاورزی هم صدق می‌کند. رابطه ایران با روسیه سیاسی است؛ روابط اقتصادی را باید بر اساس ‌معیارها و مقررات ورود به آن کشور تنظیم کرد. در حال حاضر روابط وجود دارد، اما تنظیم شده نیست. بهترین سیب، انار و انگور در کشور وجود دارد ولی امکان صادرات آنها به کشورهای خارجی به دلیل عدم تطابق با قوانین کشورهای واردکننده وجود ندارد.

با اینکه مسئولان دولتی دائم در صحبت‌های خود از اقتصاد غیرنفتی صحبت می‌کنند، اما برای این موضوع چه کاری انجام داده‌اند؟

آیین‌نامه‌های پشتیبانی از بخش خصوصی گنگ و مبهم نوشته می‌شود. برای نمونه صدور خدمات فنی و مهندسی در بازار بیرون از کشور یکی از محورهای اصلی است که می‌تواند پشتیبانی کننده محصولات داخلی و ایجاد بازار اشتغال برای کشور باشد، اما در آیین‌نامه صندوق توسعه ملی هیچ اولویت و اهمیتی به این کار داده نشده است، حتی تعریفی هم برای این بخش وجود ندارد. باید به درک و فهم این مسائل برسیم که اقتصاد به چه چیزهایی نیاز دارد، سنگ‌های جلو پای اقتصاد برداشته تا راه روان و وارد مزرعه کشت شود.