۰ نفر

نخست وزیر بوسنی: ایران و بوسنی امکانات بالایی برای توسعه روابط دارند

۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۴۴
کد خبر: 161496
نخست وزیر بوسنی: ایران و بوسنی امکانات بالایی برای توسعه روابط دارند

نخست وزیر فدراسیون بوسنی و هرزگوین در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو گفت: ایران و بوسنی و هرزگوین از امکانات بالایی برای توسعه روابط برخوردارند.

«فاضل نوالیچ» روز چهارشنبه در ملاقات با «محمود حیدری» با اشاره به سفر اخیر هیات عالی رتبه بوسنیایی به ریاست 'باقر عزت بگوویچ' رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در آن زمان به ایران افزود: این سفر بستر مناسبی را برای توسعه مناسبات دو کشور فراهم ساخت و از آن باید برای توسعه مناسبات اقتصادی استفاده کرد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نوالیچ با اشاره به فرصت به وجود آمده برای ارتقای روابط اقتصادی میان دو کشور بر برطرف کردن برخی مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه دو کشور بوسنی و هرزگوین و جمهوری اسلامی ایران از روابط خوب فرهنگی و سیاسی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: بسترهای خوبی در حوزه های گردشگری، دامداری، صنایع چوب و پتروشیمی برای همکاری های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت های دو طرف در زمینه های اقتصادی و با توجه به لغو تحریم های ظالمانه انتظار داریم که توسعه مناسبات تجاری دو کشور سرعت بیشتری پیدا کند. 

'محمود حیدری' اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و همکاری با بوسنی و هرزگوین در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی آمادگی کامل دارد. 

حیدری در ادامه با اشاره به امکانات صنعتی و علمی کشورمان افزود: ایران از کشورهای پیشرو در فناوری های نوین نظیر نانو تکنولوژی است و آمادگی داریم در این حوزه نیز با طرف بوسنیایی همکاری مشترک داشته باشیم. 

سفیر کشورمان همچنین در این نشست ابراز امیدواری کرد که بازرگانان دوکشور با تسهیل شرایط بتوانند با سهولت بیشتری در عرصه های اقتصادی فعالیت کنند.

در جمهوری بوسنی و هرزگوین ریاست جمهوری بصورت شورایی مرکب از سه عضو از نمایندگان اقوام مسلمان، صرب و کروات به مدت 4 سال اداره می شود.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و درهمین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سرانجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، براساس پیمان صلح دیتون درسال 1995میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان دست یافت.