۰ نفر

آغاز دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی

۵ آذر ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 160455
 آغاز دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی

دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی صبح جمعه در جاکارتا با حضور 'محمود واعظی' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون و 'دارمین ناسوتین' وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی و رئیس اندونزیایی این کمیسیون آغاز شد.

در آیین آغاز رسمی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی به ریاست واعظی و دارمین ناسوتین، رئوس همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ترسیم شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نشست کارشناسی این کمیسیون روز پنجشنبه در قالب چهار کمیته مالی و بانکی، صنعت و تجارت و سرمایه گذاری، انرژی و سایر همکاری ها برگزار شد.

در این کمیسیون نمایندگانی از بانک توسعه صادرات، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان و اتاق بازرگانی نیز حضور دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی اندونزی در نشست روز جمعه پس از نشست کارشناسی، بار دیگر به رئوس همکاری های مشترک در حوزه های نفت، گاز، برق و پتروشیمی و همچنین ضرورت همکاری های نزدیک بانکی و بیمه ای که مورد نظر طرفین است، اشاره کردند.

همکاری های تجاری، صنعتی، کشاورزی و تبادل کالاهای بیشتر بین دو کشور از محورهایی بود که دو وزیر بر آن تاکید کردند.

توافق اولیه برای تبادل موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور و تسریع در ادامه مذاکرات و تبادل اسناد مورد توافق در چارچوب زمانی مشخص از جمله موضوعات مهم قابل پیگیری بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

در این اجلاس 4 گروه و کمیته تخصصی مالی و بانکی، صنعت و تجارت و سرمایه گذاری، انرژی و سایر همکاری ها تشکیل و مذاکرات کارشناسی در آن انجام شد و توافقات در این زمینه در قالب سند نهایی اجلاس توسط وزرای دو طرف امضا می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون در این نشست با اشاره به سفر آینده 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی به تهران، اظهار امیدواری کرد در فضای صمیمی و نزدیک بین تهران و جاکارتا، بتوان اهداف مشترک همکاری ها را توسعه داد و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را در سطح ظرفیت های بالقوه دو کشور ارتقاء داد.

یازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی پس از گذشت 7 سال که اجلاس های آن برگزار نشد، سال گذشته در تهران برگزار و تفاهم نامه همکاری دو جانبه امضا شد.

درپی برگزاری این اجلاس همکاری های اقتصادی دو کشور روند توسعه ای خود را آغاز کرد و براساس آمار در 6 ماهه نخست سال جاری خورشیدی به نسبت سال گذشته این رشد را می توان مشاهده کرد.

صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی در این مدت به نسبت سال گذشته 39 درصد افزایش داشت و واردات ایران از اندونزی نیز 25 درصد افزایش نشان می دهد.