۰ نفر

بازی جدید حامیان گرانی گوشت در بازار

۶ آبان ۱۳۹۵، ۶:۵۵
کد خبر: 154332
بازی جدید حامیان گرانی گوشت در بازار

در آشفته بازار گرانی قیمت موادغذایی خبر رسید که تا ۱۵ روز آینده قیمت گوشت دو نرخی شده و گوشت کم‌کیفیت و با کیفیت با اختلاف قیمت 5 تا 7 هزار تومان وارد بازار می‌شود...

 این درحالی است که هیچ سازمانی برای تعیین کیفیت گوشت وجود ندارد و به زودی گوشت نیز به سرنوشت شیر دچار شده و سود دونرخی شدن به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود. طی دوماه گذشته قیمت انواع گوشت قرمز 6 هزار تومان گران شده و مسئولان هنوز دلیل درستی برای گرانی قیمت گوشت ارائه نکرده‌اند، برخی از صادرات دام زنده و برخی دیگر از کاهش تولید و فرارسیدن فصل پاییز خبر می‌دهند، در این میان حامیان افزایش قیمت‌ها که به دنبال راه‌های جدیدتری برای گرانی و سود بیشتر هستند این بار دونرخی شدن قیمت گوشت را پیگیری می‌کنند و به بهانه افزایش کیفیت و رعایت حقوق مصرف‌کننده به دنبال سود بیشتری در نیمه دوم سال هستند.

  روستا: می‌خواهند گوشت را به سرنوشت شیر خام دچار کنند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران که از مخالفان طرح دونرخی گوشت است می‌گوید: اینکه مصرف‌کننده بداند گوشتی که خریداری کرده با چه کیفیتی است بسیار خوب است اما سازمانی که بتواند کیفیت گوشت را تعیین کند، در کشور ما وجود ندارد. روستا معتقد است: طراحان این طرح به دنبال سود بیشتر و تضییع حقوق دامداران هستند زیرا سود‌های ۳ تا ۴ هزار تومانی دیگر آنها را راضی نمی‌کند و دلالان و واسطه‌های تولید تا مصرف سود‌های بیشتری را می‌خواهند کسب کنند. وی می‌افزاید: این سودجویان می‌خواهند بلایی که سر شیر خام آوردند، سر گوشت هم بیاورند، چرا که با هزار جور ایراد‌گیری از شیر دامداران و بالا بودن بار میکروبی، شیر خام هزار و 400 تومانی را هزار و 50 تومان می‌خرند اما زمانی که به مصرف‌کننده فروخته می‌شود، مشخص نیست که شیر با کیفیت است یا کم کیفیت... همین بازی را می‌خواهند در بازار گوشت قرمز هم راه بیندازند، گوشت را با قیمت پایین از تولید‌کننده بخرند و با بسته‌بندی شکیل به نام با کیفیت و گران به بازار عرضه کنند.

ملکی: عرضه گوشت دو  نرخی الزامی است

اما رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفند که از مدافعان این طرح است از الزامی شدن عرضه گوشت با تعیین کیفیت و برچسب‌های مجزا و اختلاف قیمت خبر داده و می‌گوید: گوشت با کیفیت و کم کیفیت از 15 روز آینده در بازار عرضه می‌شود و این گوشت‌ها با تفاوت قیمت 5 تا 7 هزار تومان در مراکز عرضه فروخته خواهد شد.

علی‌اصغر ملکی، با اشاره به طرح ساماندهی گوشت و توزیع‌کنندگان تصریح می‌کند: گوشت با کیفیت با برچسب سفید و گوشت کم‌کیفیت با برچسب قرمز نشان دار می‌شود و واحدهای صنفی ملزم به نصب بنر قیمت این گوشت‌ها در مراکز عرضه هستند. ملکی اجرای این طرح را سبب تأمین منافع مصرف‌کننده دانسته و می‌افزاید: براساس این طرح مراکز کشتار گوسفند نیز پس از دریافت مجوزهای لازم مجاز به کشتار خواهند بود. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با اشاره به الزام صدور برگه فروش برای مغازه‌دار می‌گوید، با صدور برگه فروش، گوشت عرضه‌شده قابل پیگیری است که این به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. با اجرای این طرح مصرف‌کننده با آگاهی و براساس تشخیص خود گوشت مورد نظر را خریداری خواهد کرد.

  مجمع ملی صادرکنندگان: سازمان تعزیرات زیر بار دو نرخی شدن گوشت نرود

همچنین نماینده بخش خصوصی صادرکنندگان دام نیز از مخالفان طرح قیمت‌گذاری گوشت قرمز، بر اساس کیفیت است و با انتقاد از ارائه‌کنندگان این طرح غیرمنطقی می‌گوید: به هیچ عنوان سازمان تعزیرات نباید زیر بار این طرح برود. منصور پوریان با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر، قیمت‌گذاری اینچنینی برای گوشت وجود ندارد، می‌افزاید: این مسئله می‌تواند فسادبرانگیز باشد و باید قبول کرد که بازی جدیدی از طرف حامیان گران شدن این محصول در بازار شروع شده است. به گفته وی، درجه‌بندی روی گوشت، تنها می‌تواند در زمان زنده بودن دام و قبل از کشتار صورت بگیرد. بر این مبنا چهار رتبه محاسبه می‌شود، از یک تا چهار ماه، چهار تا هشت ماه، هشت ماه تا یک سال و از یک سال به بالا.

وی با بیان اینکه تمام دردسرها و مشکلات ما از کشتارگاه آغاز می‌شود، می‌افزاید: بعد از کشتار، دیگر نمی‌توان مرزبندی مشخصی از نظر کیفیت روی گوشت قرمز انجام داد، بنابراین از کجا معلوم کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دارای همان کیفیتی باشد که در برچسب آن ذکر شده است؟ مطمئناً کمتر خریداری می‌تواند توانایی سنجش نوع گوشت را داشته باشد. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران، معتقد است: آنها با اجرای این طرح می‌خواهند دام را با نازل‌ترین قیمت خریداری کرده و سپس با توجیه درجه یک بودن، قسمت اعظم آنها را با قیمتی بالا در بازار عرضه کنند. این به نوعی فریب مردم محسوب می‌شود.