۰ نفر

محرم ۹۵ شاهد گرانی نخواهد بود

۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۶:۳۸
کد خبر: 148858
 محرم ۹۵ شاهد گرانی نخواهد بود

همه ساله در دهه نخست ماه محرم، عزاداران حسینی در تمام استان‌های کشور در هیات‌ها و مساجد مشغول پخش نذورات می‌شوند.

با افزایش تقاضا برای خرید برخی اقلام غذایی، این ذهنیت شکل می‌گیرد که امکان دارد قیمت‌ها نیز افزایش یابد اما به اعتقاد کارشناسان اتحادیه بنکداران در محرم سال ۹۵، عزاداران حسینی برای ادای نذری نه تنها با کمبود اجناس مواجه نمی‌شوند بلکه این امکان وجود دارد که برخی اقلام ازجمله شکر، روغن و برنج با کاهش قیمت همراه باشد چراکه از هفته‌ها پیش برای این ایام برنامه‌ریزی‌های لازم شده و انبارها از اقلام پرمصرف این ماه اشباع شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، یکی از اعضای اتحادیه بنکداران تهران می‌گوید: قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، شکر در بازار گران شد و این افزایش قیمت به ۴۸ درصد نیز رسید. علی حسنی بیان می‌کند: اما هم‌اکنون قیمت شکر در بازار متعادل شده و این گمان وجود ندارد که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد افزایش قیمت شکر باشیم. خوشبختانه در این ایام شکر و دیگر اقلام به بهترین شکل توزیع می‌شود و ما هیچ‌گاه شاهد کمبود کالاهای اساسی نخواهیم بود.

وی اظهار می‌کند: به نظر من شکرگران نمی‌شود چراکه دیگر افزایش قیمت جایگاهی ندارد. ۲۵ فروردین قیمت شکر ۲۳۰۰ تومان بود اما هم‌اکنون ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. حسنی تصریح می‌کند: درست است که هرگاه تقاضا بیشتر شود قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما از آنجایی که شکر در ماه‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشت دیگر گران نخواهد شد. خوشبختانه در حال حاضر شکر به میزان کافی در بازار موجود است و ما دیگر کمبودی در این زمینه نداریم.

فرارسیدن زمان برداشت چغندرقند

یکی از اعضای اتحادیه بنکداران تهران می‌گوید: در حال حاضر زمان برداشت چغندرقند فرارسیده و با شروع فصل برداشت احتمال افزایش قیمت کاهش می‌یابد.وی بیان می‌کند: با بنکداران در زمینه گران شدن شکر برخورد مناسبی نشد به همین دلیل آنها چندان مایل به فروش شکر نیستند. قیمت رسمی اعلام‌شده شکر ۲۸۰۰ تومان اما در بنکداری ۲۹۵۰ است که این ۱۵۰ تومان اختلاف قیمت مسئله‌ساز است به همین دلیل آنها چندان راضی به توزیع شکر نیستند.

حسنی تصریح می‌کند: بنکداران انگیزه و رغبتی برای فروش شکر ندارند چراکه قیمت مد نظر آنها با فروش شکر به‌دست نمی‌آید. شروع کار برای محرم از ۳ مهر آغاز شد. در حال حاضر بازار آمادگی افزایش قیمت را ندارد اما باید منتظر باشیم که شاید اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای در روزهای آینده رخ دهد.

وی درباره افزایش قیمت دیگر اقلام پرمصرف می‌گوید: در ماه محرم مصرف اقلامی چون برنج، لپه، روغن، نخود و لوبیا نیز تا میزان زیادی افزایش می‌یابد. به نظر من در این ایام شاهد گران شدن روغن نخواهیم بود چراکه از یک ماه پیش این کالا افزایش قیمت را تجربه کرده است. برنج ایرانی نیز از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۴ هزار تومان در بخش بنکداری عرضه می‌شود. حبوبات نیز در این ایام گران نخواهد شد.

انبارها برای این ایام پر شد

یکی از بنکداران قزوین می‌گوید: در هیچ شرایطی در ایام محرم و صفر شاهد افزایش قیمت اقلام پرمصرف مانند شکر، برنج، روغن و لپه نخواهیم بود چراکه از چند ماه پیش برای این ایام مسئولان تنظیم بازار برنامه‌ریزی‌های لازم را کردند.

مرتضی شعبانی اظهار می‌کند: در حال حاضر انبارهای بازرگانی سراسر کشور از خوراکی‌هایی که در این ماه‌ها پرمصرف هستند پر شده‌اند. از دو ماه پیش برای ایام محرم و صفر در قزوین برنج انبار شده است. خوشبختانه به میزان لازم برنج عرضه می‌شود و به احترام این ایام جنس در بازار به میزان کافی است.

وی تصریح می‌کند: من ۲۰ سال است که در این ایام، مراسم عزاداری برگزار می‌کنم اما هیچ‌گاه شاهد کمبود و گران شدن این اقلام نبودم. فقط در سال دوم ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور پیشین شاهد یکسری نابسامانی‌ها بودیم. البته این اقلام به میزان کافی در بازار بود و ما فقط شاهد گران شدن آنها به دلیل بالا رفتن قیمت دلار بودیم. شعبانی بیان می‌کند: اما در دولت یازدهم هیچ‌گاه شاهد افزایش قیمت یا حتی کمبود جنس نبودیم. در دو روز گذشته بیش از ۲۰ کامیون در انبارهای قزوین تخلیه شد. این میزان جنس نه تنها خوراک قزوین بلکه شهرهای اطراف را نیز تامین می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: در هفته گذشته شکر در قزوین کیلویی ۳هزار تومان عرضه می‌شد اما در این روزها که مردم خود را برای تاسوعا و عاشورای حسینی آماده می‌کنند ۲۰۰ تومان ارزان شده است. این گمان وجود دارد که قیمت از این میزان نیز پایین‌تر بیاید چراکه در انبارها در این ایام باز می‌شود. این بنکدار قزوین بیان می‌کند: برنج امریکایی که در چند هفته پیش کیلویی ۸هزار تومان بود در این روزها کیلویی ۴هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. حبوبات خارجی و ایرانی نیز شاهد کاهش قیمت است به عنوان مثال لپه کیلویی ۸هزار تومان بود که به مناسبت این ایام کیلویی ۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی در پایان می‌گوید: بازار در این ایام اشباع شده است. البته این امکان وجود دارد که بعد از این ایام بازار تحولاتی داشته باشد اما در ایام تاسوعا و عاشورا چنین پیش‌بینی‌هایی قابل تصور نیست.

کسی شرمنده نخواهد شد

یکی از اعضای هیات امیرالمومنین در تهران می‌گوید: هیات ما یکی از قدیمی‌ترین هیات‌هایی است که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم عزاداری برگزار می‌کند. ما در این ایام به مدت ۱۰ شب قیمه نذری می‌دهیم. خدا را شکر هیچ‌گاه با کمبود اقلام اساسی چون روغن، برنج، لپه و سیب‌زمینی مواجه نشدیم. مهرداد حاتمی اظهار می‌کند: کسانی که متصدی توزیع این اقلام هستند آنقدر برای امام حسین(ع) احترام قائلند که هیچ‌گاه راضی نمی‌شوند این اجناس گران به‌دست کسانی که می‌خواهند در راه ایشان نذری دهند برسد.

وی در پایان می‌گوید: هیات ما از چند روز پیش اقدام به خرید مایحتاج خود کرده و خوشبختانه موفق شده‌ایم همه مایحتاج خود را تامین کنیم. به امید خداوند این فراوانی اجناس تا پایان این ایام ادامه خواهد داشت و هیچ‌یک از عاشقان ایشان شرمنده امام نخواهند شد.

نکته پایانی

هرچند بازار حکم می‌کند که با افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش یابد. اما بنا به اعتقاد کارشناسان اتحادیه بنکداران در ایام محرم و صفر نه تنها شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود بلکه با توزیع مناسب اقلام خوراکی پرمصرف شاهد کاهش قیمت‌ها نیز خواهیم بود.