۰ نفر

تب‌وتاب خرید برندهای تقلبی پوشاک

۷ مهر ۱۳۹۵، ۷:۴۲
کد خبر: 148338
تب‌وتاب خرید برندهای تقلبی پوشاک

این روزها خرید لباس‌های مارک‌دار به یک عادت و رسم در میان جوانان تبدیل شده است، غافل از اینکه کمتر پوشاکی در بازار، برند اصلی را دارد؛ بلکه سایر آنها پوشاک تولید داخلی با برند تقلبی هستند.

 این در حالیست که حتی اگر یک لباس از لحاظ ظاهری چندان تعریفی نداشته باشد اما اگر یک برند معروف را یدک بکشد، حتما خواستنی می‌شود و مشتریان زیادی در بازار پیدا می‌کند. کیفیت پایین برخی تولیدات پوشاک در کنار ترویج سبک زندگی غربی باعث شده تب خرید پوشاک مارک‌دار خارجی در بین برخی جوانان بالا بگیرد. در این میان برخی واحدهای صنفی که به اصطلاح رگ خواب مصرف‌کننده را یافته‌اند، با برند تقلبی اجناس بی‌کیفیت خود را آن هم با قیمت بسیار بالا عرضه می‌کنند. وقتی برای خرید یک تکه لباس وارد مغازه‌ای شده و با قیمت‌های نجومی روبه‌رو می‌شوید، حتما این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا این محصول قیمت چنین بالایی دارد و وقتی علت آن را از فروشنده جویا می‌شوید، تمام هنر خود را به‌کار می‌بندد تا شما را قانع کند که این تکه لباس، برند است و مارک معروفی را یدک می‌کشد.

تقاضای مشتری، عامل رواج برندهای خارجی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه پوشاک تهران در این‌باره   گفت: تمامی عرضه‌کنندگان برندهای خارجی پوشاک موظف به دریافت مجوز هستند. ابوالقاسم شیرازی تاکید کرد: تمامی عرضه‌کنندگان برندهای خارجی پوشاک باید با ثبت‌نام در سامانه امور اصناف فعالیت خود را ثبت کنند و هر واحد صنفی برای تکمیل مدارک و تهیه مجوز مهلت دارد. شیرازی با بیان اینکه واحد  فاقد مجوز بعد از دریافت اخطار و عدم تمکین پلمب خواهد شد، افزود: امسال فقط برندهایی که در سامانه مرکز اصناف ثبت‌نام کرده اند مجاز به فروش پوشاک با برندهای معتبر خارجی هستند. وی گفت: امسال به واحدهای صنفی ای  که تابلوی سردر آنها خارجی بوده یا از برندهای غیرمجاز استفاده کرده‌اند، در مرحله اول اخطار می دهیم و درصورت بی‌توجهی پلمب خواهد شد.

شیرازی در ادامه همچنین بالا بودن قیمت تمام شده مواد اولیه، مشکلات دسترسی به پارچه، نبود ماشین‌آلات و عرضه زیاد کالای غیرمجاز بی‌کیفیت را دلیل اصلی ناتوانی تولیدکنندگان داخلی و تعطیلی این واحدها بیان کرد.

وی با اشاره به پذیرش سفارش دوخت اجرتی از سوی کشورهای خارجی از سوی تولیدکننده داخل گفت: کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان مشتریان چرم ایران هستند و فعالیت در بازار روسیه از برنامه‌های جدید تولید‌کنندگان پوشاک است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تقاضای مشتری را عامل رواج برندهای خارجی دانست و گفت: همین شرایط موجب شده است تولیدکنندگان داخلی برای حفظ بازار، تولیدات خود را با برند تقلبی خارجی وارد بازار کنند.

‌تولید‌کننده داخلی در وضع نابه‌سامانی به‌سر می‌برد

رئیس اتحادیه پیراهن‌فروشان تهران گفت: به‌دلیل واردات بی‌رویه قاچاق ، ضربه محکمی به تولید داخلی خورده است و اجناس بی‌کیفیت و ارزان‌تر ضربه شدیدی به تولید داخلی می‌زند. جواد درودیان ادامه داد: ‌تولید‌کننده داخلی در وضع نابه‌سامانی به‌سر می‌برد و مالیاتی که برای تولید‌کننده عرضه می‌شود، بسیار سنگین است.

درودیان افزود: هیچ‌گونه خدماتی به تولید‌کننده ارائه نمی‌شود و تولید‌کننده‌ای که صددرصد تولید داشته، اکنون به 20 درصد رسیده است و ممیز مالیاتی که به دیدن کارگاه می‌آید، مالیات را بر مبنای چرخ‌ها قرار می‌دهد در صورتی که بدون استفاده در تولیدی‌ها باقی مانده است. وی تصریح کرد: دولت به برپایی نمایشگاه‌های سایر کشورها در ایران کمک می‌کند اما تولید‌کنندگان از کمک‌های دولت بی‌بهره هستند.

کیفیت تولید داخلی در حد پوشاک اروپایی

درودیان افزود: علت اینکه مردم به کالای خارجی رو می‌آورند، قیمت آن است و اما تولید داخلی ایران از نظر کیفیت بسیار بالاست. کیفیت تولید ما از اروپا اگر برتر نباشد، در حد آن است. درودیان در ادامه اظهار داشت: تولیدات ما جوابگوی نیاز داخلی است و توان صادرات هم داریم. دولت با توسعه بازار فروش می‌تواند از تولیدکنندگان حمایت کند تا بیکاری از بین برود و قیمت‌ها مناسب به دست مصرف‌کننده برسد. وی تاکید کرد: اگر اجناس باقیمانده در انبارها به فروش برسد، سال آینده رونق به بازار برمی‌گردد. البته این در حالیست که یک عده دنبال مارک و نشان هستند و بازار این برندهایی که به‌ظاهر اصل هستند، گرم است اما ملت ما باید دلسوز باشند و تولیدات داخلی استفاده کنند.

فعالیت برندهای پوشاک در کشور ضابطه‌مند نبوده است

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با بیان اینکه ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران تا به امروز شناسایی شده است،  گفت: ۲۵ برند خارجی در بخش پوشاک در ایران ثبت شدند و مدارک ۳۴ برند دیگر در دست بررسی است. یدا... صادقی اظهار کرد: برندهایی که تا به امروز در ایران فعالیت می‌کردند، ضابطه‌مند نبوده و به واردکنندگان اجبار نشده که حتما باید برند خود را از صاحب برند اصلی دریافت کنند. صادقی گفت: در حال حاضر شرایطی را برای ورود برندهای خارجی گذاشته‌ایم که لازمه استمرار نمایندگی آنهاست.

وی درباره شرایطی که برای حضور نمایندگی‌های رسمی پوشاک خارجی در نظر گرفته شده است، افزود: این برندها باید در قالب شخصیت حقوقی باشند و در مکان‌های عرضه باید صندوق فروش داشته باشند تا به سیستم امور مالیاتی ما وصل شوند. صادقی گفت: بر این اساس برندهای خارجی یا باید خود در ایران کارخانه احداث کنند یا در صورت امکان با همکاری تولیدکنندگان ایرانی تولید کنند. وی تاکید کرد: بر این اساس از برندهای خارجی تعهد گرفته می‌شود 20 درصد از محصول خود را که در ایران تولید کرده‌اند، به بازار خود، خارج از ایران صادر کنند و در مرحله بعدی باید صددرصد محصول خود را در ایران تولید کنند، در غیر این‌صورت از بازار ایران خارج می‌شوند.